Stress
Vorige

1 van 469

Volgende

Welk stresstype ben jij?

Stresstype smiley
Heb je een haat-liefdeverhouding met stress? Je bent niet alleen. Een beetje druk is niet altijd slecht, maar te veel kan nefast zijn. Wat kun je doen om niet te bezwijken onder de stress? Wel … dat hangt af van het stresstype dat je bent.

1. Turbotype

De typische turbo’s zie je ’s morgens vroeg al in de sportschool, terwijl de rest van het land nog slaapt, of langzaam ontwaakt. Alsof dat nog niet genoeg is, racen ze ’s avonds na een drukke dag nog met de stofzuiger of de dweil door het huis. Schakel je een versnelling hoger als je veel stress hebt? Dan ben je zonder twijfel het turbotype. Je voelt je vaak opgejaagd en je hebt moeite om te ontsnappen aan de druk.

Maar je huis hoeft niet elke dag spic en span te zijn, je relatie hoeft niet altijd op en top romantiek te zijn en je berichtjes, die hoef je al helemaal niet à la minute te beantwoorden. Het bezorgt je alleen maar spanningsklachten in je nek en schouders, hoofdpijn, slaapproblemen en het verlaagt je libido!

Tips voor de turbo’s

  • Doen: je tijd nemen om te ontbijten, ’s morgens je work-out doen, de dag beginnen met een korte meditatie, jezelf leren dat wat je doet goed genoeg is, je concentratievermogen trainen, je echte passies ontdekken en nee leren zeggen.
  • Vermijden: koffie, thee en alcohol drinken, te veel suikers eten, de perfecte mama of papa willen zijn, álles leuk en belangrijk vinden.
Zo ga je best om met stress: 8 tips

2. Crashtype

Ben je altijd in de weer, sta je klaar voor werkelijk iederéén die je nodig heeft en presteer je telkens op de toppen van je kunnen? Dan ben je betrouwbaar, plichtsgetrouw en geef je niet snel op. Het klinkt geweldig, maar er is een keerzijde aan de medaille: de kans dat je van het ene op het andere moment instort, is best groot. De zogenoemde crashtypes zijn net diesels: ze gaan niet in versnelling, maar blijven op een hoog niveau functioneren.

Tot je lichaam stop zegt. Crashtypes herkennen het maar al te goed: je meldt je ziek maar je knapt moeilijk op. Het kan lang duren voor je van zo’n crash helemaal herstelt. Dat komt omdat de productie van het stresshormoon adrenaline op een laag pitje staat, terwijl je lichaam wel volop cortisol (het stresshormoon) aanmaakt. Het gevolg: gewrichtsklachten, een gevoel van hulpeloosheid en machteloosheid en slaapproblemen …

Lees ook: Het verschil tussen voldoende en te veel stress

Tips voor de crashers

  • Doen: ’s morgens een kopje koffie drinken, elke dag zes maaltijden eten, negatieve gedachten loslaten, een haalbare planning maken, een rustgevend avondritueel bedenken, meer houvast in je leven creëren, en ook nee leren zeggen.
  • Vermijden: paracetamol, intensief sporten en beeldschermen.

3. Hooggevoelig type

Als alles even hard binnenkomt, dan mis je waarschijnlijk een rem op adrenaline door een overdosis aan cortisol. Typisch voor hooggevoelige types. Je lijkt misschien kalm, maar in feite raak je snel van slag. Zelfs de kleinste dingen brengen je van je stuk. Om nog maar te zwijgen over al dat gepieker …

Check, check, check? Dan heb je vast al eens last gehad van migraine, artrose, een schildklieraandoening of huidproblemen als eczeem en psoriasis. Dat zijn de typische klachten die hooggevoelige types ervaren als ze te veel stress hebben. Net als te veel eten, trouwens. Het geeft je misschien even een prettig gevoel, maar het kan leiden tot overgewicht.

Ben jij hoogsensitief of hooggevoelig? Wat is het verschil?

Tips voor de hooggevoeligen

  • Doen: je lunch tot de belangrijkste maaltijd van de dag bombarderen om je energiehuishouding in orde te brengen, bij daglicht sporten, fouten durven maken en ervan leren, nee leren zeggen, stilstaan bij je eigen verlangens en wensen en een dagboek bijhouden om te fantaseren over je idealen.
  • Vermijden: piekeren, op de zetel kruipen en helemaal niets doen.

4. Bore-outtype

Kreeg je het flink lastig tijdens de pandemie? Minder of zelfs geen collega’s en vrienden om je heen, altijd maar in hetzelfde huis zitten … Zo saai! Geloof het of niet: maar je kunt helemaal lamgeslagen worden door een gebrek aan prikkels en uitdagingen, zoals de bore-outtypes.

Wanneer moet je opletten? Als je spijsverteringsproblemen of maag- en darmklachten krijgt, je een volkomen uitgeput gevoel hebt en je sociaal geïsoleerd raakt. Bovendien hebben bore-outtypes vaak last van een overactief immuunsysteem door een te laag cortisolhormoon.

Tips voor de bore-outers

  • Doen: plantaardige en omega 3-rijke voeding eten, een ananasschijf als snack nemen (de antioxidanten gaan ontstekingen tegen), prioriteiten stellen, regelmatig bewegen (wat je rustig moet opbouwen) en ademhalingsoefeningen doen.
  • Vermijden: maaltijden overslaan, te veel koffie drinken, rauwe groenten nuttigen en melkproducten eten.
Hoe stressbestendig ben jij? Doe de test!

(dt/em) - Bron: Intermediair

25 oktober 2021
Aanbevolen jobs

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook