In dezelfde richting pendelen als partner maakt gelukkig(er)
Mensen zijn gelukkiger in hun relatie als ze ’s ochtends dezelfde route naar het werk volgen als hun partner. Zo blijkt uit studies ...
Meer dan 1 op 4 werknemers zegt dat zijn woon-werktraject hem stress bezorgt. Vooral werknemers die gebruikmaken van de wagen rapporteren het meeste stress door hun traject (31%). Zij die met het openbaar vervoer komen ervaren minder stress (26%). Opvallend: wie zich te voet, met de fiets of met een combinatie van vervoersmiddelen naar het werk begeeft, ervaart het minste trajectstress (11%). Dat blijkt uit onderzoek van HR-dienstverlener Securex bij 850 werknemers begin april 2016 (de overgrote meerderheid van de ondervraagden was hoger opgeleid en werkzaam als bediende; 77% werkt in een privéfirma, 21% bij de overheid).
Meer dan de objectieve woon-werkafstand of de reistijd, zijn de files en de onvoorspelbaarheid ervan de bepalende factor voor het stressniveau. Van de automobilisten met een voorspelbaar traject, geeft 21% aan dat zijn traject hem stress bezorgt. Wanneer de duur onvoorspelbaar is, loopt dit op tot 61%. Een heel groot en opmerkelijk verschil.
Ook het openbaar vervoer gebruiken (trein, bus, metro, tram), vormt bij 1 op 4 pendelaars een bron van stress. Bij onvoorspelbare trajecten gaat het zelfs om 45 procent van de reizigers. De onvoorspelbaarheid van het openbaar vervoer is wellicht te wijten aan technische problemen, ongevallen en/of stakingen.
“Het is opvallend dat niet per se de afstand van het woon-werktraject relevant is, en zelfs niet hoe lang je onderweg bent”, aldus Hermina Van Coillie, HR Research Expert van Securex. “Het wordt steeds moeilijker om op voorhand te bepalen hoe lang je onderweg zal zijn, en dat veroorzaakt stress. Waar vroeger op een later uur naar het werk vertrekken nog een oplossing was, slibben nu de wegen vaak al dicht tijdens de daluren door wegenwerken, weersomstandigheden of gewoon door het nog steeds toenemend aantal wagens en vrachtwagens op de weg.”
Meer dan 1 op de 5 werknemers vindt de duur van zijn woon-werktraject onvoorspelbaar. Dit is vooral zo bij werknemers die de auto gebruiken voor hun woon-werktraject (26%). Bij werknemers die het openbaar vervoer gebruiken, is dit iets minder het geval (18%). Niet verwonderlijk: werknemers die met de auto naar het werk komen, staan bijna 1/3e van hun totale reistijd in de file (16 van de 56 minuten). Deze files maken het traject onvoorspelbaar.
Bij de fietsende werknemers geeft slechts 3% aan dat de duur onvoorspelbaar is. Onder de voetgangers ervaart niemand zijn woon-werktraject als onvoorspelbaar.
Opmerkelijk is ook dat het onderzoek aantoont dat autobestuurders die stress ervaren door hun woon-werktraject, ook vaker stress ervaren in het algemeen (65% vs. 43%), en meer symptomen van burn-out vertonen (13% vs. 6%).
Dit is ook zo bij openbaar vervoer-gebruikers met trajectstress: zij ervaren ook meer algemene stress (58% vs. 38%). Bovendien verhoogt ook bij hen de trajectstress de kans op symptomen van burn-out (23% vs. 3%).
Hier is zowel voor werkgevers als werknemers een rol weggelegd. “Wanneer we spreken over mobiliteit heeft dit gevolgen op een aantal domeinen: enerzijds de verschillende vervoersmodi die worden voorzien, maar ook de locatie van de kantoren is belangrijk, zodat optimaal van deze vervoersmodi gebruik gemaakt kan worden”, vertelt Tim Blanckaert, Director Facilities van Securex. Ook tijds- en plaatsonafhankelijk werken, speelt een belangrijke rol. “Tijds- en plaatsonafhankelijk werken (waaronder thuiswerk) heeft een grote impact op de technologie binnen een bedrijf. Al deze domeinen zijn inherent met elkaar verbonden, en bij het opstellen van een mobiliteitsplan dienen zij meegenomen te worden om succesvol de mobiliteit van de werknemers te verbeteren.”
Hermina Van Coillie van Securex vult aan: “Willen we werknemers langer aan de slag houden, dan mogen we ook de impact van mobiliteit niet uit het oog verliezen. Werkbaar werk is het product van een sterke job (zinvol werk, autonomie, interessante inhoud, leuke collega’s enz.) en een aanvaardbaar en voorspelbaar woon-werktraject. Om dit te realiseren, kunnen tijds- en plaatsonafhankelijk werken (waaronder thuiswerk), waar het kan, een onderdeel van de oplossing zijn. Ook carpoolen kan een uitweg bieden, maar dat gebeurt nog steeds veel te weinig. Momenteel carpoolt slechts 1% van onze respondenten.”
Opmerkelijk: bijna de helft van de werknemers geeft aan zijn woon-werktraject nodig te hebben om tot rust te komen en de overgang te maken van privé naar werk en vice versa. “We stellen vast dat de manier waarop werknemers hun woon-werktraject invullen, best een individuele keuze blijft. Treinabonnementen of bedrijfsfietsen opleggen, garandeert geen succes voor iedereen. Je kan als werkgever wel een divers aanbod voorstellen zodat de werknemer zelf, in functie van zijn traject en zijn persoonlijke behoeften, een keuze kan maken. Want voor sommige werknemers is een uur autorijden zeer belastend, terwijl dit voor anderen mentaal een periode van 'ontkoppeling' kan betekenen.”
(mr)
26 september 2016Meer dan 1 op 4 werknemers zegt dat zijn woon-werktraject hem stress bezorgt. Vooral werknemers die gebruikmaken van de wagen rapporteren het meeste stress door hun traject (31%). Zij die met het openbaar vervoer komen ervaren minder stress (26%). Opvallend: wie zich te voet, met de fiets of met een combinatie van vervoersmiddelen naar het werk begeeft, ervaart het minste trajectstress (11%). Dat blijkt uit onderzoek van HR-dienstverlener Securex bij 850 werknemers begin april 2016 (de overgrote meerderheid van de ondervraagden was hoger opgeleid en werkzaam als bediende; 77% werkt in een privéfirma, 21% bij de overheid).
Meer dan de objectieve woon-werkafstand of de reistijd, zijn de files en de onvoorspelbaarheid ervan de bepalende factor voor het stressniveau. Van de automobilisten met een voorspelbaar traject, geeft 21% aan dat zijn traject hem stress bezorgt. Wanneer de duur onvoorspelbaar is, loopt dit op tot 61%. Een heel groot en opmerkelijk verschil.
Ook het openbaar vervoer gebruiken (trein, bus, metro, tram), vormt bij 1 op 4 pendelaars een bron van stress. Bij onvoorspelbare trajecten gaat het zelfs om 45 procent van de reizigers. De onvoorspelbaarheid van het openbaar vervoer is wellicht te wijten aan technische problemen, ongevallen en/of stakingen.
“Het is opvallend dat niet per se de afstand van het woon-werktraject relevant is, en zelfs niet hoe lang je onderweg bent”, aldus Hermina Van Coillie, HR Research Expert van Securex. “Het wordt steeds moeilijker om op voorhand te bepalen hoe lang je onderweg zal zijn, en dat veroorzaakt stress. Waar vroeger op een later uur naar het werk vertrekken nog een oplossing was, slibben nu de wegen vaak al dicht tijdens de daluren door wegenwerken, weersomstandigheden of gewoon door het nog steeds toenemend aantal wagens en vrachtwagens op de weg.”
Meer dan 1 op de 5 werknemers vindt de duur van zijn woon-werktraject onvoorspelbaar. Dit is vooral zo bij werknemers die de auto gebruiken voor hun woon-werktraject (26%). Bij werknemers die het openbaar vervoer gebruiken, is dit iets minder het geval (18%). Niet verwonderlijk: werknemers die met de auto naar het werk komen, staan bijna 1/3e van hun totale reistijd in de file (16 van de 56 minuten). Deze files maken het traject onvoorspelbaar.
Bij de fietsende werknemers geeft slechts 3% aan dat de duur onvoorspelbaar is. Onder de voetgangers ervaart niemand zijn woon-werktraject als onvoorspelbaar.
Opmerkelijk is ook dat het onderzoek aantoont dat autobestuurders die stress ervaren door hun woon-werktraject, ook vaker stress ervaren in het algemeen (65% vs. 43%), en meer symptomen van burn-out vertonen (13% vs. 6%).
Dit is ook zo bij openbaar vervoer-gebruikers met trajectstress: zij ervaren ook meer algemene stress (58% vs. 38%). Bovendien verhoogt ook bij hen de trajectstress de kans op symptomen van burn-out (23% vs. 3%).
Hier is zowel voor werkgevers als werknemers een rol weggelegd. “Wanneer we spreken over mobiliteit heeft dit gevolgen op een aantal domeinen: enerzijds de verschillende vervoersmodi die worden voorzien, maar ook de locatie van de kantoren is belangrijk, zodat optimaal van deze vervoersmodi gebruik gemaakt kan worden”, vertelt Tim Blanckaert, Director Facilities van Securex. Ook tijds- en plaatsonafhankelijk werken, speelt een belangrijke rol. “Tijds- en plaatsonafhankelijk werken (waaronder thuiswerk) heeft een grote impact op de technologie binnen een bedrijf. Al deze domeinen zijn inherent met elkaar verbonden, en bij het opstellen van een mobiliteitsplan dienen zij meegenomen te worden om succesvol de mobiliteit van de werknemers te verbeteren.”
Hermina Van Coillie van Securex vult aan: “Willen we werknemers langer aan de slag houden, dan mogen we ook de impact van mobiliteit niet uit het oog verliezen. Werkbaar werk is het product van een sterke job (zinvol werk, autonomie, interessante inhoud, leuke collega’s enz.) en een aanvaardbaar en voorspelbaar woon-werktraject. Om dit te realiseren, kunnen tijds- en plaatsonafhankelijk werken (waaronder thuiswerk), waar het kan, een onderdeel van de oplossing zijn. Ook carpoolen kan een uitweg bieden, maar dat gebeurt nog steeds veel te weinig. Momenteel carpoolt slechts 1% van onze respondenten.”
Opmerkelijk: bijna de helft van de werknemers geeft aan zijn woon-werktraject nodig te hebben om tot rust te komen en de overgang te maken van privé naar werk en vice versa. “We stellen vast dat de manier waarop werknemers hun woon-werktraject invullen, best een individuele keuze blijft. Treinabonnementen of bedrijfsfietsen opleggen, garandeert geen succes voor iedereen. Je kan als werkgever wel een divers aanbod voorstellen zodat de werknemer zelf, in functie van zijn traject en zijn persoonlijke behoeften, een keuze kan maken. Want voor sommige werknemers is een uur autorijden zeer belastend, terwijl dit voor anderen mentaal een periode van 'ontkoppeling' kan betekenen.”
(mr)
26 september 2016Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Mensen zijn gelukkiger in hun relatie als ze ’s ochtends dezelfde route naar het werk volgen als hun partner. Zo blijkt uit studies ...
Ook al sta je meer in de file dan je lief is, toch blijkt het openbaar vervoer of wonen in de stad voor velen geen alternatief.
Stond je vanochtend weer te vloeken in de file? Wees dan toch even dankbaar dat je niet in deze monsterfiles zat ... (VIDEO)
Pendel je dagelijks met het openbaar vervoer naar je werk? Wees dan op je hoede voor aantikkende oververmoeidheid en een mogelijke burn-out!
Van Gent strekt zich straks een fietssnelweg richting Antwerpen uit. Komt er dit jaar een doorbraak van de elektrische fiets voor woon-werkverkeer?
Elke pendelminuut voelt aan als verloren tijd, en dat levert flink wat stress op. Tijd om daar iets aan te doen.
Het aantal leerlingen die een opleiding volgen in het voltijds derdegraads bouwonderwijs daalt. Terwijl er jaarlijks 20.000 extra mensen nodig zijn...
Jong talent aantrekken en op weg helpen: dat is wat de MIVB doet met haar Young Starters Programma.
Als je je toilet doorspoelt, sta je er misschien niet bij stil, maar het doorgespoelde water is niet louter afval. Integendeel, het is een bron van grondstoffen en energie.
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Pendel je dagelijks met het openbaar vervoer naar je werk? Wees dan op je hoede voor aantikkende oververmoeidheid en een mogelijke burn-out!
Ook al sta je meer in de file dan je lief is, toch blijkt het openbaar vervoer of wonen in de stad voor velen geen alternatief.
Mensen zijn gelukkiger in hun relatie als ze ’s ochtends dezelfde route naar het werk volgen als hun partner. Zo blijkt uit studies ...
Elke pendelminuut voelt aan als verloren tijd, en dat levert flink wat stress op. Tijd om daar iets aan te doen.
Van Gent strekt zich straks een fietssnelweg richting Antwerpen uit. Komt er dit jaar een doorbraak van de elektrische fiets voor woon-werkverkeer?
Stond je vanochtend weer te vloeken in de file? Wees dan toch even dankbaar dat je niet in deze monsterfiles zat ... (VIDEO)
De krapte op de Vlaamse jobmarkt is alomtegenwoordig. Moeten we binnenkort ook chauffeurs en slagers importeren?
Nieuwkomers verdienen soms bijna evenveel als, of zelfs meer dan ervaren werknemers. Hoe kan dat? En wat zijn de oplossingen?
A Great Place to Work: deze officiële erkenning ontving Fluvius dit jaar. Terecht? We spraken met technieker Davy Van de putte.