Bazen Vorige

1 van 367

Volgende

Wat is het verschil tussen een manager en een directeur?

Manager of directeur? Soms lijkt de lijn heel vaag. Maar er is wel degelijk een verschil tussen de twee functies. Hoog tijd dus om de directeur van de manager te onderscheiden, en omgekeerd natuurlijk.

10 januari 2020

Delen

De kans is groot dat je op het werk een baas hebt die op zijn beurt ook een baas heeft, die zelf ook nog een baas heeft. In traditionele bedrijven is er nu eenmaal een hiërarchie. De directeur staat helemaal aan de top, en onder hem of haar is er een heel web van managers en werknemers die het bedrijf draaiende houden. Maar elke medewerker heeft wel degelijk zijn of haar eigen takenpakket, ook al is dat soms niet altijd even duidelijk.

De big boss

De directeur is altijd een manager, maar wel dé manager van alle managers binnen het bedrijf. De leidinggevende van de marketingafdeling of die van human resources bijvoorbeeld, staat dus onder het directe gezag van de directeur. De grote baas maakt ook deel uit van de raad van bestuur. Die heeft als belangrijkste functie de omkadering van de plannen en het beleid, de strategieën en de doelstellingen. Kortom: de directeur bepaalt grotendeels het succes of de mislukking van een bedrijf.

De taken van een directeur zijn duidelijk, want hij of zij …

  • levert intrinsiek leiderschap,
  • managet op topniveau,
  • heeft een beslissende rol,
  • formuleert het beleid en bepaalt de planning op lange termijn,
  • moet verantwoordelijkheid afleggen tegenover stakeholders, waaronder de investeerders, de aandeelhouders en de klanten en
  • tekent de lijnen uit wat betreft ethiek en waarden.

De uitvoerende kracht

Een manager daarentegen beheert de uitvoering van één bepaalde afdeling. Denk maar aan marketing, human resources, customer service … Eigenlijk beslist de manager, na overleg met de raad van bestuur, hoe hij of zij met de werknemers en het budget dat voor handen is de dienst waar ie verantwoordelijk voor is, optimaal laat draaien.

De manager

  • verdeelt de opdrachten onder de werknemers,
  • managet op het middelste niveau,
  • is verantwoordelijk voor het beheer van een bepaalde afdeling,
  • heeft een uitvoerende rol,
  • realiseert de plannen en het beleid dat werd opgesteld door de raad van bestuur,
  • plant op korte termijn en
  • moet verantwoording afleggen ten opzichte van de bestuurders.

Kort samengevat: een manager is dus zeker geen directeur, al is een directeur in zekere zin wel een manager.

(dt/em) - Bron: Gadget-info.com

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?