Beroepenfiches
Vorige

1 van 157

Volgende
Volgend artikel:

De verschillen tussen statutairen en contractuelen

Wat doet en verdient een receptionist(e)?

Yanna Van Theemsche
De receptionist(e) is meestal de eerste persoon die je ziet wanneer je een organisatie binnenwandelt, of de eerste stem die je hoort wanneer je telefoneert. Maar een receptionist(e) doet zoveel meer dan bezoekers verwelkomen en de telefoon opnemen. Weet jij bovendien hoe je een receptionist(e) wordt? En wat hij/zij gemiddeld verdient? Een overzicht...

Wat doet een receptionist(e) precies?

“Allereerst is het belangrijk om weten dat de functie van receptionist(e) in elk bedrijf een beetje verschillend is”, licht Yanna Van Theemsche, consultant bij staffing specialist Walters People, toe. “In sommige gevallen valt het takenpakket samen met die van onthaalmedewerker of telefonist(e), maar vaak houdt de functie meer in dan dat.”

“Het is inderdaad mogelijk dat het verwelkomen van bezoekers en het beantwoorden van telefoons tot je voornaamste taken behoren. Daarnaast houdt de receptionist(e) zich vaak ook bezig met andere administratieve taken zoals meetings organiseren en inplannen in de agenda’s, kantoormateriaal bestellen, aankooporders en facturatie opvolgen, en staat hij of zij in nauw contact met leveranciers.”

Het gaat dus om een zeer veelzijdig beroep. Het menselijke aspect dat erbij komt kijken, is wat deze functie zo uniek maakt. Je bent als het ware het visitekaartje van het bedrijf, want klanten komen vaak eerst in contact met jou, vooraleer je hen doorverwijst naar de juiste persoon.

Een job op jouw lijf geschreven? Deze werkgevers zijn op zoek naar een (m/v) receptionist(e) ...

Welke opleiding en vaardigheden zijn onmisbaar voor een receptionist(e)?

Een bachelor diploma is een troef, maar zeker geen must om als receptionist(e) aan de slag te gaan. “Maar uiteraard kan er een verschil zijn in salaris wanneer je wél zo’n diploma op zak hebt”, weet Van Theemsche. “Als receptionist(e) ben je de schakel tussen bezoekers en medewerkers. Het is daarom essentieel dat je te allen tijde vriendelijk bent naar klanten toe, zowel face-to-face als aan de telefoon.”

“Daarnaast is het ook belangrijk dat je de organisatie door en door kent, en dat je weet welke rol iedereen vervult. Zo kan je klanten snel en correct verder helpen.” Doordat je met verschillende mensen dagelijks in contact staat, moet je je vlot kunnen uitdrukken in verschillende talen. Meestal wordt er een goede kennis van het Frans en het Nederlands gevraagd. Werk je voor een grote internationale organisatie die vaak bezoekers uit het buitenland ontvangt, dan is een goede kennis van het Engels uiteraard ook onmisbaar.

Houdt jouw rol ook administratieve taken in, dan is een goede kennis van MS Office (Word, Excel, Outlook,…) en eventueel een ERP-systeem eveneens nodig. Sta je ook in voor het opvolgen van offertes en facturatie? Dan ben je uiteraard zo ordelijk en nauwkeurig mogelijk. Tenslotte is een goede receptionist(e) iemand die vlot en duidelijk kan communiceren naar collega’s en leidinggevenden, iemand die proactief is en probleemoplossend denkt.

Job-alert: jobs op maat in je mail. 3 kliks en klaar

Hoe is de vraag naar receptionisten op de Belgische arbeidsmarkt?

Tijdens de coronapandemie lag de vraag naar receptionisten historisch laag, net omdat we massaal van thuis uit moesten werken. Maar zodra de maatregelen rond verplicht thuiswerk opgeschort werden, zagen we de vraag opnieuw flink toenemen: dit jaar lag het aantal gepubliceerde vacatures maar liefst 59% hoger dan dezelfde periode vorig jaar.

“Dat heeft vooral te maken met het feit dat je als receptionist(e) niet echt van thuis uit kan werken”, verklaart Van Theemsche. “Om bezoekers te onthalen is een fysieke aanwezigheid noodzakelijk. Nu er terug meer van op kantoor wordt gewerkt, zien we hoe erg we die persoonlijke verwelkoming gemist hebben.”

Go for happy! Check het actuele vacatureaanbod voor (m/v) receptionisten en … solliciteer!

Wat zijn de doorgroeimogelijkheden van een receptionist(e)?

De communicatievaardigheden, talenkennis, en andere skills die je als receptionist(e) ontwikkelt, vormen een uitstekende basis voor tal van andere functies. “Je kan bijvoorbeeld perfect doorgroeien naar een puur administratieve functie, waarbij je focus verschuift naar andere taken zoals facturatie en het afhandelen van offertes”, vertelt Van Theemsche.

Heb je nog meer ambitie en wil je graag meer verantwoordelijkheden dan kan je op termijn ook teamleader van de receptie worden, wanneer de ploeg uit meerdere personen bestaat of zelfs office manager worden. Ook dat is een heel dynamische en boeiende job. Je zorgt er onder andere voor dat alle zaken achter de schermen soepel verlopen. Dat betekent bijvoorbeeld: het kantoor op orde houden, vergaderingen plannen en organiseren, ondersteuning bieden aan het management, helpen bij evenementen… “Je kan als receptionist(e) dus zeker nog allerlei kanten uit in je verdere carrière”, aldus Van Theemsche.

Ontdek ook: De job en het loon van een Office Manager

Hoeveel verdient een receptionist(e)?

  • Een receptionist(e) met 0 tot 3 jaar ervaring kan tussen 2.000 en 2.500 euro bruto per maand verdienen.
  • Professionals met 3 tot 6 jaar ervaring binnen deze functie mogen rekenen op een loon van tussen de 2.300 en 3.000 euro.
  • Receptionisten met meer dan 6 jaar ervaring, kunnen hun bruto maandloon zien oplopen tot 3.300 euro.
Gelukkig met wat je verdient?

“De extralegale voordelen die je als receptionist(e) mag verwachten, kunnen opnieuw erg verschillen van sector tot sector”, besluit Van Theemsche. In bijna alle gevallen krijg je naast een vast maandloon ook maaltijdcheques. In sommige organisaties krijg je daar bovenop nog een representatievergoeding, een hospitalisatieverzekering en/of een groepsverzekering bij.

“Het feit dat dit het pakket aan voordelen bedrijfs- of sectorgebonden is, brengt vaak toffe, niet alledaagse extra voordelen met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan extra korting op de producten die de organisatie verkoopt,” aldus Van Theemsche tenslotte nog.

(ss/kv) - Bron: Walters People

5 juni 2023
Anderen bekeken ook
Meest gelezen
  1. 1 Hoeveel blijft er van mijn brutoloon netto over?
  2. 6 De 10 beste complimentjes om je collega's te geven
  3. 2 Bereken je opzegtermijn
  4. 7 Thuiswerken op een productieve én gezonde manier
  5. 3 Online solliciteren: tips & tricks
  6. 8 Pensioen FAQ: alle antwoorden op jouw vragen
  7. 4 De arbeidsovereenkomst: hier moet je op letten voor je je handtekening zet
  8. 9 Klaar voor je eerste job!
  9. 5 Ouderschapsverlof: al jouw vragen beantwoord (FAQ)