Evaluatie
Vorige

1 van 76

Volgende
Volgend artikel:

Iemand die de targets haalt, is niet per se een betere werknemer

Wat als je een negatieve evaluatie krijgt?

een negatieve evaluatie
Weinig werknemers kijken uit naar het evaluatiegesprek met hun baas. Toch hoeft zo’n gesprek niet noodzakelijk een noodzakelijk kwaad te zijn: zelfs een negatieve evaluatie kan voor jou positief uitdraaien!

Professionele beoordeling

Het doel van zo’n evaluatiegesprek is om jou als werknemer te beoordelen op hoe jij je functiebeschrijving op professioneel vlak uitvoert. Verwar zo’n gespreksmoment dus niet met een beoordeling van jouw eigen persoonlijkheid.

Evalueren = evolueren

Een feedbackmoment kan best leerrijk zijn want je komt er als werknemer heel wat te weten over jezelf. Door zowel je positieve als negatieve punten op een constructieve manier te bespreken, wil je baas van jou gewoon een nog betere collega maken. En daar mag je dankbaar gebruik van maken.

Door jezelf een spiegel voor te houden, kun je je troeven en werkpunten ontdekken en benoemen. Maak van je werkpunt een actiepunt. Door actie te ondernemen kun je evolueren en jezelf nog verder professioneel ontwikkelen.

Omgaan met negatieve feedback

Wie met een open blik en het nodige zelfvertrouwen naar het evaluatiegesprek gaat, kan veel bereiken. Zo’n gesprek is nooit alleen maar positief of alleen maar negatief. Door te evalueren kun je leren. Maar hoe ga je best om met negatieve feedback en constructieve kritiek? Gelukkig is een evaluatiegesprek geen monoloog maar een dialoog: reageren mag!

  1. Luister goed
    Vat alles wat je hoort goed samen en vraag door. Zo voorkom je veel misverstanden en onbegrepen opmerkingen. Hiermee laat je ook zien dat je openstaat voor kritiek en dat je graag wil weten waarom net dat ene punt negatief is.

  2. Wees rustig
    Reageer niet direct maar laat je baas eerst rustig uitpraten. Als je zelf ook rustiger en minder emotioneel bent, kun je de feedback beter plaatsen.

  3. Toon begrip
    Sta open voor de mening van de ander: niemand is perfect, zelfs jij niet.

  4. Deel je gevoelens
    Vertel hem of haar hoe jij je voelt bij het aanhoren van die negatieve feedback. Vind je die kritiek terecht of niet? Had je het verwacht of overvalt het jou? Ga niet meteen in de verdediging maar communiceer op een open, eerlijke en professionele manier met elkaar.

  5. Wees dankbaar
    Dankzij die werkpunten kun je actie ondernemen om nog beter te worden. Waardeer dat en bedank je baas hiervoor.

  6. Bespreek een actieplan
    Ga samen op zoek naar de oplossing voor die werkpunten. Laat zien dat je het ernstig neemt en werk een actieplan uit.

  7. Blijf positief
    Bekijk het volledige plaatje: er waren toch ook positieve punten? Focus je op het totaalbeeld en niet alleen maar op die kritische opmerking(en).

Collega 2.0

Een negatieve evaluatie is niet het begin van het einde maar eerder het einde van het begin. Dit gesprek biedt jou de kans om jezelf op professioneel vlak verder te ontwikkelen, zo word je een nog betere collega. Waar is dat actieplan?

(mr)

10 augustus 2020
Anderen bekeken ook