Actualiteit Vorige

1 van 7306

Volgende

Waarom de meeste webshops verlies draaien

Zin om nog wat extra geld te verdienen? Wel, begin dan toch gewoon een webwinkel. Hoewel. Net zoals in de winkelstraten biedt het internet ook geen garantie op makkelijk succes. Ja, je hebt grootverdieners als Coolblue en bol.com. Maar er zijn veel meer voorbeelden van online shops die er na een tijdje gewoon mee ophouden. Om verschillende redenen.

21 oktober 2019

Delen

Veel van hetzelfde

De wereld zit niet echt te wachten op de zoveelste online shop met speelgoed, kinderkledij, zelfgemaakte decoratie of juwelen. Tenzij je je echt onderscheidt van de anderen. Want ja, ook hier speelt de factor ‘opvallen’ een belangrijke rol. Heb je geen X-factor? Dan sta je wel online, maar ‘klopt’ niemand bij je aan.

Best veel werk

Een online shop is niet gewoon achteroverleunen en wachten tot het geld binnenrolt. Het is best veel werk. Je moet je aanbod regelmatig aanpassen, mails en prijsaanvragen opvolgen, bij bestellingen alles keurig en veilig inpakken, de verzending regelen, betalingen opvolgen … Inderdaad: je moet er écht mee bezig zijn.

Stevige concurrentie

Grote spelers als Bol.com en Amazon.com beschikken over enorme budgetten om reclame te maken. Ze zijn bekend over de grenzen heen. Je moet al met heel aparte artikelen uit de hoek komen, om een koper voor jou te laten kiezen.

Likes en dislikes

Wie online staat, is vatbaar voor commentaren van kopers. Vaak mensen die je niet kennen, en je op details beoordelen. Heb je nog niet zoveel verkopen, en liep er bij eentje iets mis? Dan is dat ene vernietigende commentaar soms al voldoenden om andere geïnteresseerden af te schrikken.

Wisselende marge

Ligt de marge dan niet veel hoger bij een verkoop dan in een gewone winkel? Hij ligt hoger, ja. Je hoeft geen winkelpand te huren, geen personeel in te schakelen, ... Kleine spullen kun je zelfs makkelijk in een kamer stockeren en via de post versturen. Met grote producten moet je vaak al een magazijn huren en personeel inschakelen. En dan lopen de kosten natuurlijk op.

Realistische verwachtingen

Dit alles neemt niet weg dat je er vooral voor moet gaan als je goesting hebt om een webshop op te richten. Reken niet meteen op winst. Beschouw het als een leerproces. En als een leuke bijverdienste. Wie het alleen doet voor het geld, houdt het minder lang vol dan wie een webshop met plezier runt.

Ook goed om te weten:

  • 18 oktober is het dag van de webshop.
  • Volgens het Vlaamse bureau Web Architects moet je aan een conversieratio van 1 tot 2 procent denken. Als er dus 100 bezoekers naar je webwinkel komen, zullen er 98 vertrekken zonder aankoop.
  • De meeste webwinkeliers starten in bijberoep om het risico te beperken.

Bron: rtlz.nl

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?