Vorige

1 van 318

Volgende
Volgend artikel:

6 manieren om je kansen op de arbeidsmarkt te verhogen

Waarom banken uiteindelijk helemaal zullen verdwijnen

27 december 2019
Het businessmodel van banken staat onder druk. Digitalisering, een verschuiving in het consumentengedrag en nieuwe, ongeziene financiële spelers hebben het bankwezen flink door elkaar geschud. Nochtans was de banksector voor de economische crisis progressief in het ontwikkelen van innovatieve technologieën. Na het barsten van de bubbel, kregen banken plots andere kopzorgen.

Dalende inkomsten banksector

Het aantal transacties van de banken blijft stijgen, terwijl de inkomsten per klant sterk dalen. Met als gevolg dat dus de rendabiliteit van de banken onder druk komt te staan. Het personeelsbestand gaat in een dalende lijn. In 2019 kondigden verschillende grootbanken aan dat ze de komende jaren duizenden jobs in ons land zullen schrappen. Een trend die niet te stoppen is, volgens specialisten.

Opmars ‘schaduwbankieren’

Schaduwbanken zijn financiële instellingen buiten het gereguleerde bankwezen. Hoewel ze dus lijken op traditionele banken en gelijkaardige activiteiten uitoefenen, vallen ze niet onder dezelfde regelgeving. Sinds het begin van deze eeuw neemt het succes van schaduwbankieren toe.

Ondanks de negatieve bijklank, kan schaduwbankieren ook de reële economie ondersteunen. Ze bieden een alternatief voor het ophalen van geld bij de bank en vormen een welkome bron van inkomsten. Grote systemische risico’s die gerelateerd zijn aan schaduwbankieren worden echter niet uitgesloten. Toch werden ze voorlopig nog niet gedetecteerd.

Banken in zakformaat

Onze geliefde smartphones en het internet vervangen het lokale bankkantoor in de buurt. 100 procent digitaal, lage kosten, weinig moeite en geen fysieke verplaatsing. Vooral millennials vinden makkelijk hun weg naar online en mobiel bankieren.

Hierdoor zien zowat alle banken het gebruik van mobile apps stijgen. Behalve het raadplegen van saldo's en het uitvoeren van overschrijvingen, gebruiken consumenten de apps steeds vaker om limieten te verhogen, pensioensparen op te starten, beleggingen te doen en zelfs leningen af te sluiten. Daar komt geen tussenpersoon of lokaal kantoor bij kijken. In nog geen tien jaar tijd daalde het aantal bankkantoren met bijna 40 procent.

‘Fintech’ en toenemende digitalisering

De klant vraagt en de aanbieder volgt. Traditionele banken moeten sterker inzetten op digitale kanalen. Sterker dan ze nu al doen. Maar het prijskaartje dat daaraan vasthangt, vormt een struikelblok. Denk bijvoorbeeld aan investeringen op het vlak van IT-systemen. Die wegen zwaar door. En zeker niet alle financiële instellingen hebben daarvoor de middelen en mankracht.

Een term die gebruikt wordt om innovatieve technologie die wordt ingezet in de financiële sector te benoemen, is ‘fintech’. Fintech-bedrijven richten zich in eerste instantie op niches, zoals alternatieve financiering, cryptocurrencies en e-commerce. Door in te zetten op technologie zijn ze in staat efficiënt grote hoeveelheden data te verwerken en kunnen ze meer snelheid en gebruiksvriendelijkheid in hun processen gieten.

Toch vormen fintechs en andere financiële spelers niet per se een bedreiging. Banken beschikken over een groot klantenbestand met enorme hoeveelheden data. Fintechs kunnen, dankzij hun dynamiek en kennis van nieuwe technologie, de traditionele banken versterken wanneer het op klantbeleving en automatisering aankomt. Een duidelijke win-win.

(mr)

  • Jobs voor bank

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook

Artikels zoeken

Aanbevolen jobs

Wil jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

Voeg je CV toe
Jobs voor jou zal je betere jobs suggereren gebaseerd op je opleiding, vaardigheden en werkervaring.

Of zoek in 15401 andere jobs