Frank Deboosere al 11 jaar met de fiets naar het werk
Frank: “Ik kom al sinds 2005 met de fiets naar mijn werk bij de VRT. In al die jaren heb ik nog nooit files gehad. En ik heb tienduizenden euro’s bespaard!”
30% van de Belgische werknemers die minder dan 10 km van zijn werk woont, kiest regelmatig voor de fiets voor de verplaatsing naar het werk. In 2011 was dit reeds voor 20% van de werknemers het geval. Het gebruik van de fiets is op vijf jaar tijd dus met de helft gestegen. Ook wie woont en werkt in de stad gebruikt vaker de fiets.
Hoewel provinciehoofdsteden goed scoren op het vlak van fietsgebruik, lijkt de werknemer die een korte afstand van maximaal 10 kilometer geregeld met de fiets aflegt toch eerder buiten de stad te wonen.
Enkele grootsteden zijn echter voorbeelden voor de andere. Vooral de stad Brugge waar 28,80% van de werknemers frequent met de fiets naar het werk gaat. Sinds 2011 zijn er 47,8% meer Bruggelingen die geregeld hun fiets gebruiken om te gaan werken. Deze opgaande beweging is ook zichtbaar voor Gent met een stijging van liefst 71,2% (24,4% regelmatig gebruik) en voor Antwerpen waar het fietsgebruik met 46,3% stijgt (slechts 14,1% gebruikt regelmatig de fiets voor de verplaatsing naar het werk).
Sint-Niklaas blijkt echter dé fietsstad. 29,64% van de inwoners verplaatst er zich regelmatig met de fiets naar het werk. Daartegenover staat de stad Genk waar het kleinste aantal werknemers, namelijk 6,4%, naar het werk fietst.
In de stad Brussel wordt slechts in beperkte mate gefietst: 3,4% van de werknemers die in Brussel wonen en werken gebruikt er regelmatig de fiets, hetgeen toch een stijging is van 68,2%.Opvallend is dat er in de Waalse provinciesteden zo goed als geen woon- en werkverplaatsing is met de fiets. Focussen we op deze steden, dan kan Luik de beste cijfers voorleggen namelijk 3,7% van de inwoners van de stad Luik gebruiken regelmatig de fiets om naar het werk te gaan. Daarna volgt Bergen met 3,1% en Namen met 2,5%.
“We zien duidelijke verschillen in fietsgedrag tussen de verschillende steden, maar globaal gezien is er een duidelijke stijging wat fietsgebruik in het woon- werkverkeer betreft in heel België,” aldus Sarah Peeters, director bij Acerta Consult.
Overigens blijkt dat het aantal fietsers over het algemeen iets hoger ligt bij jonge mensen tussen 18 en 22 jaar (22,1%) dan bij oudere werknemers. Het fietsgebruik van werknemers tussen 23 en 57 jaar situeert zich rond 14% en uit de groep 58 tot 62-jarigen fietst gemiddeld 11,1% geregeld naar het werk.
Uit het Acerta-onderzoek blijkt verder dat de meeste werknemers die met de fiets de verplaatsing naar het werk maken hiervoor ook een vergoeding krijgen. Dit is het geval voor liefst 93,5% van het totaal aantal fietsende werknemers. 6,5 van de werknemers gebruiken de fiets zonder voor deze verplaatsing een vergoeding van de werkgever te bekomen.
(sdc/svm) - Bron: Acerta
16 augustus 201730% van de Belgische werknemers die minder dan 10 km van zijn werk woont, kiest regelmatig voor de fiets voor de verplaatsing naar het werk. In 2011 was dit reeds voor 20% van de werknemers het geval. Het gebruik van de fiets is op vijf jaar tijd dus met de helft gestegen. Ook wie woont en werkt in de stad gebruikt vaker de fiets.
Hoewel provinciehoofdsteden goed scoren op het vlak van fietsgebruik, lijkt de werknemer die een korte afstand van maximaal 10 kilometer geregeld met de fiets aflegt toch eerder buiten de stad te wonen.
Enkele grootsteden zijn echter voorbeelden voor de andere. Vooral de stad Brugge waar 28,80% van de werknemers frequent met de fiets naar het werk gaat. Sinds 2011 zijn er 47,8% meer Bruggelingen die geregeld hun fiets gebruiken om te gaan werken. Deze opgaande beweging is ook zichtbaar voor Gent met een stijging van liefst 71,2% (24,4% regelmatig gebruik) en voor Antwerpen waar het fietsgebruik met 46,3% stijgt (slechts 14,1% gebruikt regelmatig de fiets voor de verplaatsing naar het werk).
Sint-Niklaas blijkt echter dé fietsstad. 29,64% van de inwoners verplaatst er zich regelmatig met de fiets naar het werk. Daartegenover staat de stad Genk waar het kleinste aantal werknemers, namelijk 6,4%, naar het werk fietst.
In de stad Brussel wordt slechts in beperkte mate gefietst: 3,4% van de werknemers die in Brussel wonen en werken gebruikt er regelmatig de fiets, hetgeen toch een stijging is van 68,2%.Opvallend is dat er in de Waalse provinciesteden zo goed als geen woon- en werkverplaatsing is met de fiets. Focussen we op deze steden, dan kan Luik de beste cijfers voorleggen namelijk 3,7% van de inwoners van de stad Luik gebruiken regelmatig de fiets om naar het werk te gaan. Daarna volgt Bergen met 3,1% en Namen met 2,5%.
“We zien duidelijke verschillen in fietsgedrag tussen de verschillende steden, maar globaal gezien is er een duidelijke stijging wat fietsgebruik in het woon- werkverkeer betreft in heel België,” aldus Sarah Peeters, director bij Acerta Consult.
Overigens blijkt dat het aantal fietsers over het algemeen iets hoger ligt bij jonge mensen tussen 18 en 22 jaar (22,1%) dan bij oudere werknemers. Het fietsgebruik van werknemers tussen 23 en 57 jaar situeert zich rond 14% en uit de groep 58 tot 62-jarigen fietst gemiddeld 11,1% geregeld naar het werk.
Uit het Acerta-onderzoek blijkt verder dat de meeste werknemers die met de fiets de verplaatsing naar het werk maken hiervoor ook een vergoeding krijgen. Dit is het geval voor liefst 93,5% van het totaal aantal fietsende werknemers. 6,5 van de werknemers gebruiken de fiets zonder voor deze verplaatsing een vergoeding van de werkgever te bekomen.
(sdc/svm) - Bron: Acerta
16 augustus 2017Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Frank: “Ik kom al sinds 2005 met de fiets naar mijn werk bij de VRT. In al die jaren heb ik nog nooit files gehad. En ik heb tienduizenden euro’s bespaard!”
Betaalt je werkgever je een fietsvergoeding van maximaal 0,24 euro per kilometer dan moet je er geen belastingen of sociale lasten op betalen.
Als er een vergoeding is om met de fiets naar het werk te gaan, dan toch ook om te voet te gaan? We zochten het uit ...
Van Gent strekt zich straks een fietssnelweg richting Antwerpen uit. Komt er dit jaar een doorbraak van de elektrische fiets voor woon-werkverkeer?
75% van de Vlaamse werknemers verplaatst zich nog met de auto naar het werk. Kan de e-fiets een waardig alternatief vormen?
Ook als het weer én de afstand meezitten, grijpen werknemers sneller naar hun auto dan naar hun fiets.Daarom: 7 redenen om toch die fiets van stal te halen!
In België rijden ongeveer 400.000 bedrijfswagens rond. Om autobestuurders op de fiets te krijgen, bedacht ALD Automotive het concept van de 'poolbike'.
Na vele jaren en talrijke salesfuncties in de beautysector tekent Laurence Maes nu de toekomst van Unilin mee uit.
Het HR-team van Carglass werd verkozen tot HR-ambassadeur 2020. Deze editie van het event zal de geschiedenis ingaan als de corona-editie.
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Frank: “Ik kom al sinds 2005 met de fiets naar mijn werk bij de VRT. In al die jaren heb ik nog nooit files gehad. En ik heb tienduizenden euro’s bespaard!”
75% van de Vlaamse werknemers verplaatst zich nog met de auto naar het werk. Kan de e-fiets een waardig alternatief vormen?
Als er een vergoeding is om met de fiets naar het werk te gaan, dan toch ook om te voet te gaan? We zochten het uit ...
Ook als het weer én de afstand meezitten, grijpen werknemers sneller naar hun auto dan naar hun fiets.Daarom: 7 redenen om toch die fiets van stal te halen!
Van Gent strekt zich straks een fietssnelweg richting Antwerpen uit. Komt er dit jaar een doorbraak van de elektrische fiets voor woon-werkverkeer?
Betaalt je werkgever je een fietsvergoeding van maximaal 0,24 euro per kilometer dan moet je er geen belastingen of sociale lasten op betalen.
In België rijden ongeveer 400.000 bedrijfswagens rond. Om autobestuurders op de fiets te krijgen, bedacht ALD Automotive het concept van de 'poolbike'.
Crisissen zoals de coronapandemie vormen een lakmoesproef voor leidinggevenden. Want de ergste baas is vaak degene die je simpelweg niet ziet of hoort...
Een job zoeken is nog nooit zo makkelijk én moeilijk tegelijk geweest. Het aanbod kan je online vinden, maar de omvang is enorm! 3 tips voor je speurtocht.