Bazen Vorige

1 van 356

Volgende

Vrouwen aan de top = meer winst

Betere bedrijfsresultaten, gemakkelijker het juiste talent aantrekken en een gunstiger bedrijfsimago? Het kan en het is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Hoe dan? Meer vrouwen in het management!

17 juli 2019

Delen

Bedrijven met een goed evenwicht tussen mannelijke en vrouwelijke werknemers, vooral in het hoger management, boeken betere resultaten. Bijna drie vierde van de bedrijven die de aandacht hierop vestigen, melden dat ze 5 tot 20% meer winst behalen, met bij de meerderheid een stijging tussen de 10 en 15%.

57% van de ondernemingen geeft aan dat het gemakkelijker werd om de juiste personen binnen te halen en meer dan 54% zegt verbeteringen te merken in creativiteit, innovatie en openheid. Nog eens 54% verklaart dat hun imago verbeterde en 37% denkt zijn klanten effectiever te kunnen inschatten. Dat blijkt uit onderzoek van de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) van de Verenigde Naties bij 13.000 bedrijven in 70 landen.

Interessant hé? Dus, vanaf nu meer vrouwen in dienst?

Alleen maar vrouwen?

Nee hoor, maar het evenwicht tussen mannen en vrouwen moet wel goed zitten. Volgens het internationale onderzoek van het ILO vinden positieve effecten plaats vanaf het moment dat vrouwen 30% van de functies binnen het hoger management invullen. Maar… Bijna 60% van alle bedrijven haalt deze target niet. Resultaat: het is telkens opnieuw knokken om de effecten ervan te voelen, of de bedrijven merken ze zelfs niet. Daarbovenop werd vastgesteld dat in bijna de helft van de bedrijven minder dan 1 op 3 nieuwkomers in het management vrouwen zijn, wat betekent dat de pijplijn naar het senior level niet het nodige vrouwelijke talent kan afleveren… Om goed te zijn zou de genderbalans in het hoger management minstens op 40-60 moeten liggen (40 procent vrouwen).

Waarom geraken vrouwen minder gemakkelijk aan de top?

Er werden in het ILO onderzoek verschillende redenen gevonden die het voor vrouwen moeilijker maken om naar de top door te stoten. Zo hanteren veel bedrijven een vereiste dat werknemers praktisch gezien altijd en overal beschikbaar moeten zijn. Dit heeft een disproportioneel negatief effect op vrouwen, wanneer er wordt gekeken naar gezinsverantwoordelijkheden. Een beleid waarin meer aandacht wordt besteed aan de work-life balans, zowel voor mannen als voor vrouwen, met de focus op flexibele uren en ouderschapsverlof zou een eerste oplossing kunnen zijn voor dit probleem.

Een volgende factor is de ‘lekkende pipeline’ in bedrijven. Dit is een tendens waarin het percentage aan vrouwelijke werknemers afneemt naarmate het managementniveau stijgt. Het aantal vrouwelijke managers in functies bij HR, financiën en administraties blijft op een erg laag pitje staan. Ongeveer één op acht van de bedrijven die mee deden aan het onderzoek gaf aan dat ze nog steeds een volledig mannelijke bestuurskamer hebben en meer dan 78% van de ondernemingen hebben mannelijke CEO’s. Ondernemingen met vrouwelijke CEO’s zijn daarbovenop ook vaker kleinere bedrijven.

“De voordelen om meer vrouwen in het management te krijgen zijn overtuigend. In een tijdperk van tekorten aan de juiste vaardigheden vormen vrouwen een formidabele talentenpool waar bedrijven niet genoeg gebruik van maken. Slimme bedrijven die succesvol willen zijn in de wereldeconomie moeten echte genderdiversiteit tot een belangrijk onderdeel van hun bedrijfsstrategie maken”, besluit Deborah France-Massin van het ILO.

(mr)

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?