Het loon van een inspecteur bij de federale politie op de luchthaven: 2.000 euro netto
Hoeveel verdient een inspecteur bij de federale politie op de luchthaven van Zaventem? Jobat ging naar de luchthaven en vroeg het Eddy Wouters.
De campus Oostende van de hogeschool VIVES is de enige die met haar bacheloropleiding Luchtvaart jonge professionals opleidt voor de luchtvaartindustrie in de afstudeerrichtingen Aspirant-lijnpiloot en Luchtvaarttechnologie. Studenten komen dan ook van heel Vlaanderen en zelfs daarbuiten naar de kuststad.
De luchtvaartindustrie is meer dan ooit een internationale aangelegenheid, vandaar dat elf luchtvaartprogramma’s binnen universiteiten en hogescholen onlangs een nieuw internationaal netwerk hebben opgericht: ATAERA, wat voluit staat voor Air Transport and Aeronautics Education and Research Association. Het zogenoemde Memorandum of Understanding voor de totstandkoming van dit netwerk werd begin deze maand ondertekend.
“Het is voor een individuele onderwijsinstelling vandaag onmogelijk om alle ontwikkelingen in de lucht- en luchtvervoer te dekken”, zeggen algemeen directeur Joris Hindryckx en opleidinghoofd Ivan Becuwe namens de hogeschool VIVES. “De krachten bundelen met soortgelijke instellingen is noodzakelijk, om goed opgeleide professionals af te leveren aan de industrie.”
ATAERA verenigt universiteiten en hogescholen uit Vlaanderen, Duitsland, Groot-Brittannië, Ierland, Mexico, Portugal, Slowakije, de VS, Zwitserland en Nederland.
De VIVES-bacheloropleiding Luchtvaart is dus, vanuit het Vlaams Luchtvaartopleidingscentrum op de Internationale Luchthaven Oostende-Brugge de Vlaamse ‘antenne’ van ATAERA, dat vanuit de expertise vanuit elk kennis- en opleidingscentrum gezamenlijke opleidingsprogramma’s ontwikkelt. De VIVES-hogeschool zal bijvoorbeeld sterk bijdragen tot de vakgebieden vliegtuigonderhoud en onbemande luchtvaart.
“Dit internationale netwerkt biedt aan alle studenten en docenten de kans om hun eigen internationale ervaring te vergroten, en ze extra te trainen,” zeggen Hindryckx en Becuwe. “En dat niet alleen: de ervaring en opleiding in een wereldwijde werkomgeving zal studenten helpen hun internationale carrière voor te bereiden.”
ATAERA wil focussen op innovatieve toepassingen binnen de luchtvaart en het ontwikkelen van gezamenlijke onderzoeksprojecten. Het netwerk moet het makkelijker maken om internationale onderzoeksfondsen binnen te halen en nog meer partners te vinden in de luchtvaartindustrie, zoals luchthavens, luchtvaartmaatschappijen, luchtverkeersleidingsorganisaties en bedrijven die vliegtuigen onderhouden. Dat zijn immers ook de toekomstige werkgevers van de meeste van deze studenten.
De keuzerichting Aspirant-lijnpiloot bij VIVES bereidt de studenten – waaronder steeds meer meisjes – voor op een carrière als captain of first officer in de cockpit van een lijn-, zaken- of vrachtvliegtuig. En dat niet alleen. Ook voor onbemande luchtvaart, een branche die momenteel in volle (technologische) ontwikkeling is, zijn piloten nodig; daarom krijgen alle studenten daarvoor een gespecialiseerde cursus. Afgestudeerden aan de richting Luchtvaarttechnologie kunnen vlot aan de slag bij de vele bedrijven die instaan voor het ontwerp en de productie van vliegtuigsystemen, of een onderneming die directe en indirecte diensten verleent op en rond de luchthavens.
(jd) – Meer info: www.vives.be/campus/oostende
17 februari 2016De campus Oostende van de hogeschool VIVES is de enige die met haar bacheloropleiding Luchtvaart jonge professionals opleidt voor de luchtvaartindustrie in de afstudeerrichtingen Aspirant-lijnpiloot en Luchtvaarttechnologie. Studenten komen dan ook van heel Vlaanderen en zelfs daarbuiten naar de kuststad.
De luchtvaartindustrie is meer dan ooit een internationale aangelegenheid, vandaar dat elf luchtvaartprogramma’s binnen universiteiten en hogescholen onlangs een nieuw internationaal netwerk hebben opgericht: ATAERA, wat voluit staat voor Air Transport and Aeronautics Education and Research Association. Het zogenoemde Memorandum of Understanding voor de totstandkoming van dit netwerk werd begin deze maand ondertekend.
“Het is voor een individuele onderwijsinstelling vandaag onmogelijk om alle ontwikkelingen in de lucht- en luchtvervoer te dekken”, zeggen algemeen directeur Joris Hindryckx en opleidinghoofd Ivan Becuwe namens de hogeschool VIVES. “De krachten bundelen met soortgelijke instellingen is noodzakelijk, om goed opgeleide professionals af te leveren aan de industrie.”
ATAERA verenigt universiteiten en hogescholen uit Vlaanderen, Duitsland, Groot-Brittannië, Ierland, Mexico, Portugal, Slowakije, de VS, Zwitserland en Nederland.
De VIVES-bacheloropleiding Luchtvaart is dus, vanuit het Vlaams Luchtvaartopleidingscentrum op de Internationale Luchthaven Oostende-Brugge de Vlaamse ‘antenne’ van ATAERA, dat vanuit de expertise vanuit elk kennis- en opleidingscentrum gezamenlijke opleidingsprogramma’s ontwikkelt. De VIVES-hogeschool zal bijvoorbeeld sterk bijdragen tot de vakgebieden vliegtuigonderhoud en onbemande luchtvaart.
“Dit internationale netwerkt biedt aan alle studenten en docenten de kans om hun eigen internationale ervaring te vergroten, en ze extra te trainen,” zeggen Hindryckx en Becuwe. “En dat niet alleen: de ervaring en opleiding in een wereldwijde werkomgeving zal studenten helpen hun internationale carrière voor te bereiden.”
ATAERA wil focussen op innovatieve toepassingen binnen de luchtvaart en het ontwikkelen van gezamenlijke onderzoeksprojecten. Het netwerk moet het makkelijker maken om internationale onderzoeksfondsen binnen te halen en nog meer partners te vinden in de luchtvaartindustrie, zoals luchthavens, luchtvaartmaatschappijen, luchtverkeersleidingsorganisaties en bedrijven die vliegtuigen onderhouden. Dat zijn immers ook de toekomstige werkgevers van de meeste van deze studenten.
De keuzerichting Aspirant-lijnpiloot bij VIVES bereidt de studenten – waaronder steeds meer meisjes – voor op een carrière als captain of first officer in de cockpit van een lijn-, zaken- of vrachtvliegtuig. En dat niet alleen. Ook voor onbemande luchtvaart, een branche die momenteel in volle (technologische) ontwikkeling is, zijn piloten nodig; daarom krijgen alle studenten daarvoor een gespecialiseerde cursus. Afgestudeerden aan de richting Luchtvaarttechnologie kunnen vlot aan de slag bij de vele bedrijven die instaan voor het ontwerp en de productie van vliegtuigsystemen, of een onderneming die directe en indirecte diensten verleent op en rond de luchthavens.
(jd) – Meer info: www.vives.be/campus/oostende
17 februari 2016Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Hoeveel verdient een inspecteur bij de federale politie op de luchthaven van Zaventem? Jobat ging naar de luchthaven en vroeg het Eddy Wouters.
We vroegen aan Ine Demeyer (23) uit Mechelen,Load Controle Agent bij Brussels Airlines op de luchthaven van Zaventem, hoeveel zij maandelijks verdient ...
Op de Amerikaanse website Reddit deelden enkele gebruikers, die een job als piloot of steward(ess) uitoefenen, een aantal opmerkelijke 'vlieggeheimen' ...
Wanneer iemand een organisatie verlaat of wordt ontslagen, wat te doen met e-mails die (nog) op zijn of haar professionele e-mailadres terechtkomen?
Het is een cliché dat vrouwen veel praten, want op de werkvloer houden ze vaker hun mond dan mannen. Wil jij meer gehoord worden? Lees dan onderstaande tips.
Brusselse werkgevers surfen mee op het nieuws. Komt de hoofdstad positief in het nieuws, dan groeit de belangstelling. Alleen gebeurt meestal het omgekeerde...
Je zou denken dat hoogsensitief en hooggevoelig hetzelfde is, maar dat is niet zo. De twee worden erg vaak door elkaar gehaald en dus verkeerd gebruikt.
Bijna één op de vijf werknemers werd vorig jaar geconfronteerd met verbaal geweld van collega’s. Als leidinggevende wordt er vaker tegen je geroepen.
In ons land is 3,3 procent van alle openstaande banen niet ingevuld. Dat is veel meer dan het Europese gemiddelde...
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
We vroegen aan Ine Demeyer (23) uit Mechelen,Load Controle Agent bij Brussels Airlines op de luchthaven van Zaventem, hoeveel zij maandelijks verdient ...
Hoeveel verdient een inspecteur bij de federale politie op de luchthaven van Zaventem? Jobat ging naar de luchthaven en vroeg het Eddy Wouters.
Op de Amerikaanse website Reddit deelden enkele gebruikers, die een job als piloot of steward(ess) uitoefenen, een aantal opmerkelijke 'vlieggeheimen' ...
Jobhoppen kan een professionele levenswijze zijn, al hou je best wel rekening met de voor- en nadelen...
Veel freelancers voelen de coronacrisis in hun portemonnee. Maar kiezen voor een ander beroep of statuut, dat verkiezen de meesten (nog) niet.
Je hebt een student in de familie, je wilt zelf een studentenjob óf een student aanwerven? Wij overlopen vier kwesties rond wat mag en kan.
De meeste werknemers stellen hun baas uiteindelijk voor een voldongen feit: ze hebben een nieuwe job gevonden en vertrekken. Maar het kan ook anders!
Waterzuiveraar Aquafin bouwt momenteel het kantoor van de toekomst: maatschappelijk verantwoord, in harmonie met zijn omgeving én gericht op hybride werken.
Een portie inzet, initiatief en enthousiasme kunnen goed zijn voor je professionele carrière. Toch hoef je niet altijd gewillig “ja” te zeggen tegen je baas ...