Onder je niveau werken maakt dom
Veel starters zijn bereid een baan onder hun niveau te aanvaarden. Daar blijf je best wel niet te lang hangen of je IQ gaat naar omlaag.
Die vinden werk op de meest diverse plaatsen: van studiebureaus tot overheden. "Elke gemeente heeft wel een mobiliteits- of verkeersdeskundige nodig. Vooral in kleinere gemeenten wordt die functie echter nog vaak overgelaten aan de duurzaamheidsambtenaar of het diensthoofd van de technische dienst. Niet omdat ze geen nieuwe ambtenaar daarvoor willen aanstellen, maar gewoon omdat er vaak al zoveel functies bestaan dat er geen ruimte is voor nog eentje", legt Keppens uit.
Ook consultancybedrijven, vooral diegenen die zich specifiek bezighouden met verkeer en infrastructuur, zijn afnemers van afgestudeerde verkeersdeskundigen. "Zelf werk ik bijvoorbeeld voor Arcadis aan infrastructuurwerken rond openbaar vervoer zoals de uitbreiding van het tramnetwerk in Antwerpen. Maar ook van aannemers van wegenwerken wordt steeds meer verwacht. De tijd dat wegenbouwers enkel wegen bouwden, is voorbij. Ze moeten nu ook rekening met de verkeershinder die een werf met zich meebrengt. Zo moeten er omleidingen worden uitgetekend, wat ook werk is voor een verkeersdeskundige."
Mobiliteitsexperts kunnen ook voor een academische carrière kiezen. De meeste universiteiten huisvesten inmiddels een cel mobiliteit. Of ze kunnen terecht bij bedrijven die de circulatie en de veiligheid op hun eigen terrein willen verbeteren. "Een bedrijf als Ford telt heel wat wegen op haar site. Daar gebeuren ook ongevallen. Dat is een vakgebied waar nog niet veel over geweten is", weet Keppens.
Er zijn zelfs al bedrijven die een eigen vervoerscoördinator in dienst hebben. "Zo iemand optimaliseert niet enkel de woon-werkverplaatsingen maar vooral de zakelijke verplaatsingen. In plaats van altijd maar in je wagen te springen om naar een vergadering te rijden, kan je misschien beter een taxi bellen die je naar het station brengt." De ultieme oplossing voor het mobiliteitsvraagstuk bestaat volgens Keppens niet.
"Iedereen zal zijn steentje moeten bijdragen: overheid, bedrijven, maar ook de werknemer. We moeten ook realistisch zijn. De files oplossen, kunnen we niet. Dat is tovenarij. Maar we kunnen ze wel controleren en leren beheersen. We zijn trouwens op de goede weg. Als je mobiliteitsplannen van nu vergelijkt met die van vijf jaar geleden, is dat een hemelsbreed verschil. Uiteindelijk zijn we ook nog maar een jaar of vijftien echt met het thema bezig en is mobiliteit een sector in volle evolutie."
Geriater, een job met toekomst
   
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Veel starters zijn bereid een baan onder hun niveau te aanvaarden. Daar blijf je best wel niet te lang hangen of je IQ gaat naar omlaag.
Het laatste wat je wilt is ’s avonds laat of in het weekend opgebeld worden door je baas, je collega of een klant. Maar niet iedereen is het daarmee eens.
Bureau-eilanden in een open werkplek. Gezellig, hip en goed voor de creativiteit, maar minder goed voor de gezondheid?
We zetten graag iemand in de kijker met een job die (bijna) niemand kent. Deze keer is dat Annie Vermeire, hoofd productontwikkeling bij AVEVE Bloem.
’s Morgens geen tijd om brood te smeren, laat staan een salade te maken? Dan doe je dat toch gewoon ’s avonds! Deze 5 meeneemlunches zijn meteen klaar.
Elektronisch communiceren blijkt slecht voor onze gewrichten. De WhatsApp-vinger is daarbij het modernste kwaaltje. 'De wat?' zegt u ...
Sommigen zijn al blij als ze op het einde van de maand nog genoeg overhouden om de huishuur te betalen. Maar sparen hoeft helemaal niet moeilijk te zijn.
De sector van telecom, ICT & internet is zeer breed en uiterst divers. Welke gemiddelde lonen én extralegale voordelen zijn er gangbaar?
Managers in het midden van de organisatie zaten vaak in de hoek waar de klappen vielen, maar lijken aan een opmars bezig...
Wil jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?