Samenwerken
Vorige

1 van 603

Volgende
Volgend artikel:

4 handige apps en tools die je werkleven makkelijker maken

Van Afrika tot in Amerika: 8 grote cultuurverschillen

Als een Brit tijdens een meeting ‘very interesting’ antwoordt op je voorstel, dan lijkt hij misschien onder de indruk. Maar eigenlijk bedoelt hij: ‘ik vind het maar niks.’ Tegelijk gaapt er een hemelsbrede kloof tussen een Russische baas of een Zweedse.

Terwijl we vandaag meer dan ooit met mensen uit andere landen communiceren, beseffen we vaak amper de impact van cultuur op ons werk. In haar populaire boek ‘The Culture Map’, recent vertaald naar het Nederlands, somt INSEAD-hoogleraar Erin Meyer (als Amerikaanse zelf getrouwd met een Fransman) acht grote culturele verschillen op.

1. Communicatie

Amerikanen, Nederlanders, Australiërs en Duitsers houden hun communicatie vooral low-context oftewel nauwkeurig, eenvoudig en helder. Bij Japanners en Koreanen is dat niet zo: de boodschappen daar worden tussen de regels door uitgesproken en geïnterpreteerd.

2. Feedback

De meest eerlijke en openhartige negatieve feedback komt doorgaans van de Nederlanders en Russen, terwijl Indonesiërs en Thailanders die eerder op een zachte en diplomatieke manier leveren. De Britten zitten inzake negatieve feedback tussen deze twee uitersten.

3. Overtuigen

Hoe kleed je je argumenten in? Amerikanen zullen discussies op een praktische manier benaderen en beginnen met een feit of stelling. Terwijl Fransen of Italianen hun boodschap bij voorkeur ondersteunen met theoretische onderbouwing.

4. Leiderschap

In Denemarken of Zweden is de directeur ‘one of the guys’, terwijl in Korea, India, Rusland en eigenlijk ook in Frankrijk de afstand tussen baas en ondergeschikte eerder groot is.

5. Besluitvorming

De Japanners of Zweden nemen hun beslissingen in groep via unanieme overeenstemming. In Nigeria en China worden de beslissingen doorgaans door één iemand genomen, meestal de baas.

6. Vertrouwen

In de VS, en eigenlijk ook bij ons, wordt vertrouwen opgebouwd via zakengerelateerde activiteiten. Lever je goed werk, dan word je vertrouwd. Anders is dat in India, Nigeria en Saoedi-Arabië. Daar bouwt men vertrouwen op in de privé-tijd: samen eten of ’s avonds wat gaan drinken.

7. Onenigheid

In Israël, Frankrijk of Duitsland zijn onenigheid en discussie positief voor het team. In Thailand en Indonesië is openlijke confrontatie daarentegen ongepast.

8. Planning

Duitsers en Zwitsers doen bij een project één ding tegelijk. Terwijl de Kenianen en de Saoediërs zich met veel dingen tegelijk bezig houden. Daar is flexibiliteit belangrijker dan de organisatie.

(William Visterin)

Erin Meyer, The Culture Map, Business Contact, 2019, ISBN: 9789047012689, 312 pagina’s

12 september 2019
Anderen bekeken ook