UZA wil een magneet zijn

Een magneetziekenhuis. ‘Het concept komt uit de VS. Het komt erop neer dat we erin slagen om de beste en meest gemotiveerde medewerkers aan te trekken’, zegt personeelsdirecteur Hildegard Hermans.
#

De basis van die strategie is een aantrekkelijk personeelsbeleid, maar ook de goede zorgen waar het ziekenhuis zich mee vereenzelvigt. ‘De kwaliteit van de behandeling en de zorgen die we leveren aan de patiënt moet even kwalitatieve kandidaat-werknemers ertoe aanzetten om bij ons te solliciteren. Dat is in essentie de betekenis van het magneetlabel.’ De slogan ‘UZA trekt aan’ is dus niet toevallig gekozen.

Innovatie

Onder andere innovatie moet de magneet zijn werk laten doen. ‘Ontwikkeling staat centraal bij ons. Al onze medewerkers kunnen opleidingen volgen, en doen dat ook. Voor een universitair ziekenhuis is het cruciaal om bij te dragen aan medische en technologische ontwikkelingen. Een proces waarin ook onze medewerkers van 50 jaar en meer belangrijk zijn. Tot op het einde van hun loopbaan stimuleren we iedereen om zich te blijven ontwikkelen.’

Dat dit belangrijk is, bleek uit een enquête bij alle 48-plussers onder de eigen medewerkers uit 2009. ‘Positief was dat men hier graag werkte omwille van de autonomie en de sfeer. Wat opviel, was dat oudere medewerkers zeiden minder gemotiveerd te zijn om opleidingen te volgen of nieuwe collega’s op te leiden. Daarom proberen we hen nu extra te motiveren om te blijven bijleren.’

Comedy Clinic

Uit de laatste tevredenheidsenquête bij het personeel bleek dat de gemiddelde UZA-medewerker fier is op zijn job en bijdrage aan het ziekenhuis. Collega’s, werksfeer en -omgeving werden erg geapprecieerd. Mindere punten waren er voor transparantie en openheid van bovenaf en de samenwerking met andere diensten. Om die betrokkenheid te verhogen, werd onder andere ‘UZA loopt’ in het leven geroepen. Wat begon als een initiatie ‘Start to Run’, resulteerde 10 maanden later in 160 medewerkers die de Antwerp 10 Miles uitliepen. ‘Sindsdien doen we elk jaar mee en blijft het aantal lopers groeien’, zegt Hildegard Hermans. Later volgde ‘UZA fietst’. Veertig medewerkers beklommen samen de Mont Ventoux. Vorig jaar werd ‘UZA sport’ opgezet, een actie om nog meer medewerkers samen te laten sporten. Het doel is dat UZA-werknemers met welke functie dan ook elkaar beter en anders leren kennen.

Dergelijke acties moeten niet alleen zorgen voor verbonden en geëngageerde medewerkers, ze positioneren het UZA ook als werkgever op een steeds krapper wordende arbeidsmarkt. Een illustratie van de breedte van de UZA-aanpak is de Comedy Clinic, een stand-upcomedy evenement voor studenten verpleegkunde. Onder andere via facebook en studentenclubs raakte de Comedy Clinic bekend bij de studenten. ‘We gebruiken het echter niet als een rekruteringskanaal. De acteurs doen gewoon hun ding en studenten beleven een toffe avond.’

(wv) – Foto: (kb)

20 mei 2011

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook