'Technicus voor de seininrichting, dat is het echte werk vanaf dag één'

De Belgische spoorweginfrastructuurbeheerder Infrabel is een ideale keuze voor technici die hun carrière meteen stevig op de rails willen zetten. Dat had Benjamin Wisbecq (25), Coördinator Technicus Seininrichting in het LCI (Logistiek Centrum Infrastructuur) in Denderleeuw, gelukkig al snel door.

Delen

Van VTI Aalst naar eerste job

Na zijn opleiding elektrotechniek aan het VTI in Aalst rolde Benjamin van zijn stage meteen in zijn eerste job, een spuitcabinebedrijf. “Ik maakte daar elektrische kasten. Alleen bleek het vooral bandwerk te zijn en er was ook niet altijd werk, dus moest ik af en toe gaan stempelen. Geen ideale start als je pas van school komt.”

Infrabel, altijd vlakbij

Anders en beter dus. Gelukkig vroeg een kennis Benjamin op het juiste moment of hij het niet zag zitten om bij de spoorwegen te beginnen. “Ik heb toen mijn kandidatuur gesteld, technische proeven afgelegd en na een tijdje werd ik uitgenodigd voor het medisch onderzoek”, vertelt hij. “Een spontane sollicitatie via de website. En ik had twee keer geluk. Ik slaagde voor de proeven en ik kon aan de slag in het LCI Denderleeuw, op tien minuten van huis.”

Meteen voor echt

Als starter loop je vanaf dag één mee met de ploeg. Saai is het nooit: “Als technicus van de seininrichting heb je veel variatie in je werk. Meestal langs het spoor: storingen oplossen, vast onderhoud afwerken volgens je checklist. Elke dag is anders. In vergelijking met mijn eerste job heb ik enorm veel variatie. Tof, want een kantoorjob is niet aan mij besteed”, benadrukt Benjamin. “Ondersteuning is er altijd. Je wordt nooit aan je lot overgelaten.”

Alle types storingen

Voor welke types storingen wordt Benjamin zoal opgetrommeld? Hij somt op: “Kapotte lampen, een sein dat defect raakt, een module die niet meer aanstuurt, het glasvezelnetwerk dat uitvalt, wissels die niet meer in controle komen … Vaak speelt het weer mee: de moduleketens kunnen wel eens oververhit raken. De winter is minder een probleem, want de wissels zijn verwarmd.” Daarmee is het woord eruit: naar buiten moet je altijd wel voor een interventie. Wat regen of kou mogen je niet afschrikken.

Veiligheid voor alles

“Je gaat altijd met een interventievoertuig langs het spoor, met een gps vind je de juiste plek terug. Hoe lang je werk hebt, weet je nooit. Soms is het enkel een lampje vervangen, maar bij een kabeldefect of een zekering die springt, moet je dat eerst opsporen. Veiligheid staat voorop. In de opleiding zijn ze daar ook heel streng op. Komt er een trein aan tegen 160 km/uur, dan moet je op je collega’s op de uitkijk kunnen rekenen. En dat is ook zo!”

Benjamin Wisbecq

Snel promotie gemaakt

Benjamin begon bij Infrabel in maart 2014. Na vijf jaar is hij klaar om een versnelling hoger te schakelen. “Ik heb meegedaan aan een interne sollicitatie en volg nu daarvoor een opleiding. Nu ben ik ‘Coördinator Technicus’, een functie op bachelor-niveau. De stage betekent werken en studeren tegelijk, maar dat is ook zo als beginnend technicus – alles is hier totaal anders dan wat je op school hebt gezien. Maar na je uren hoef je eigenlijk niet te blokken als je het goed aanpakt”.

Ook leidinggeven kan

Als technicus kan je bij Infrabel ver komen. “Promotie is wel leuk, er komt altijd wat meer verantwoordelijkheid bij kijken. Een andere collega is ook bezig aan zijn interne sollicitatie. De volgende stap voor mij zou ‘Technisch Ondersector Chef’ kunnen zijn. Dan ben je verantwoordelijk voor de spoorweginfrastructuur in een specifieke regio en heb je de leiding over een ploeg technici.”

Nieuwe collega’s welkom

Het team in Denderleeuw telt 12 technici en een Technisch Ondersector Chef, maar is zelden compleet aanwezig. “We hebben alle leeftijden, van jonge twintigers tot late vijftigers. Voor de seininrichting hebben we eigenlijk altijd wel nieuwe collega-technici nodig. Elektrotechniekers, bankwerkers voor het mechanische gedeelte … waag je de stap, dan krijg je er geen spijt van. Durf gewoon veel te vragen en geef je ogen de kost. Stel je je open en leergierig op, dan merk je al gauw dat dit een toffe en gevarieerde job is. We beantwoorden graag al je vragen – de technologie evolueert voortdurend, dus iedereen zorgt ervoor om méé te blijven”, verzekert Benjamin Wisbecq ons.

Interesse? Neem op zaterdag 21 september een kijkje op de Infrabel Job Day in Merelbeke. Inschrijven kan tot 17 september, via www.infrabel.be/nl/jobdays

(William Visterin)

11 september 2019

Delen

Infrabel: 15 jobs

Bekijk alle jobs

Ontvang nieuwe jobs via e-mail

Ontvang nieuwe 'Infrabel' jobs meteen in je mailbox.

We sturen je geen reclame.