Jobs met toekomst Vorige

1 van 337

Volgende

Studenten bouwen superwagen

Het team Formula Electric Belgium stelde haar nieuwste elektrische wagen voor: de Umicore Eclipse. De racewagen is het resultaat van een samenwerking van maar liefst 130 bedrijven en non-profitorganisaties. Opvallend is de grote inbreng van 35 Leuvense studenten. “Voor ons is dit eigenlijk een voltijdse job. Alleen worden we er niet voor betaald.”

18 juni 2019

Delen

Umicore Eclipse

“Hoewel we een racewagen ontwerpen, is het niet louter een puur autoproject”, Willem T’Hooft, team captain en student ingenieur.

Tijdens de zomer nemen de Belgische studenten het in verschillende Formula Student competities op tegen een 250-tal andere teams van over de hele wereld. Hun racewagen is alvast een sterk staaltje van innovatieve technologie. Hij trekt op tot 100km/u in amper 2,6 seconden, sneller dan de nieuwste generatie Formule E-wagens. De wagen weegt slechts 200 kilogram, beschikt over een vermogen van 201 pk en haalt een topsnelheid van 117 km/u.

Verschillende specialisaties

De studenten van de KU Leuven en hogeschool Thomas More maakten de auto zelf. “Het team van ongeveer 35 studenten bestaat uit ingenieursstudenten uit verschillende specialisaties als elektromechanica, elektronica en software”, vertelt team captain Willem T’Hooft, zelf student industrieel ingenieur.
Van die 35 hebben 21 studenten besloten een jaar extra te studeren in een postgraduaat. “Zij staan in voor de dagdagelijkse werking van het team en ook het effectieve ontwerp en bouw van de wagen”, vertelt Willem. “Daarnaast hebben we nog verschillende studenten die hun thesis- of bachelor-proef bij het team afleggen. Zij focussen zich meer op specifieke onderdelen en mogelijke innovaties.”

Voltijdse job

Al sinds september vorig jaar zijn de studenten van Formula Electric Belgium druk in de weer met hun jongste elektrische racewagen. “Je kan het een beetje vergelijken met een voltijdse functie”, stelt hij. De enige duidelijke verschillen zijn dat we niet betaald worden, in het weekend moeten werken en dat overuren standaard zijn”, klinkt het droog. Al moeten de studenten wel nog af en toe naar de les.

De studenten zullen de Belgische driekleur verdedigen in Nederland, Italië en Tsjechië. Tijdens die internationale wedstrijden wordt niet enkel gekeken naar de snelheid van de auto, ook naast het circuit vallen punten te rapen. Zo zullen de studenten onder andere een business case uitwerken en de innovatie in hun wagen aantonen voor een jury van experts. “Dit alles maakt het project erg verrijkend. We trainen niet enkel onze technische vaardigheden, maar we leren werken in een interdisciplinair team en maken een ontwikkelingsproces van A tot Z mee. Die dingen kan je niet leren op de schoolbanken”, zegt hij.

4.000 onderdelen

Om hun project te kunnen realiseren, werken de studenten samen met een netwerk van meer dan 130 bedrijven, innovatiecentra en non-profit organisaties, die allen hun steentje willen bijdragen aan duurzamere mobiliteit. Al ontwierpen de studenten maar liefst 4.000 componenten van de wagen volledig zelf. “Zo goed als alle onderdelen worden door ons zelf gemaakt: van het chassis tot de ophanging, het aeropakket, de batterij en aandrijflijn. Verder ontwerpen we ook alle elektronica en schrijven we zelf de software die het voertuig aanstuurt.”

Om een zo performant mogelijke wagen te bouwen in slechts negen maanden tijd moet je, volgens Willem, op de limiet werken. “We simuleren en testen elk onderdeel opdat het sterk genoeg is, en toch zo licht mogelijk. Naast onderdelen uit aluminium, hebben we ook bijzonder veel composiet in onze wagen steken.”

Meer dan auto

Als teamleider neemt Willem de algemene verantwoordelijkheid op zich. Dat gaat van deadlines en budgetten opvolgen, communicatie met competities, teamleden en partners en ook alle administratieve verplichtingen die bij een vzw komen kijken. “Veel van onze teamleden hebben een passie voor wagens en dus ook de autosector. Zelf ben ik geïnteresseerd in de achterliggende technologie en het teamaspect.”

Hoewel de toepassing of het product dat we ontwerpen een racewagen is, is het niet louter een puur autoproject, benadrukt Willem. “Je ziet dit ook aan onze partners. Vele zijn gespecialiseerd in een bepaalde technologie, die via ons team een eerste toepassing kende in een wagen.”

Hoge ambities

De ambitie van het team ligt zeer hoog dit jaar, erkent Willem. “Vorig jaar bekroonde de jury in Tsjechië onze wagen als meest innovatief, wat bewijst dat we tot de wereldtop behoren. Met de Umicore Eclipse hopen we deze prestatie zelfs te verbeteren en in meerdere disciplines een podiumplaats te bemachtigen. Daarom hebben we dit jaar volop ingezet op performantie en betrouwbaarheid.”

(wv)

Volg het project op: formulaelectric.be

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?