Jobdating voor ingenieurs: makkelijker gezegd dan gedaan
Werkloze ingenieurs matchen aan werkgevers met vacatures die vaak al maandenlang openliggen, dat wil de VDAB bereiken met regionaal georganiseerde jobdates.
Nog zeker tot 2020 staan de Spoorwegen voor de uitdaging om de grote uitstroom van oudere werknemers op te vangen. Daarbij gaat het ook om heel wat technische profielen, die onder meer aan de slag zijn in de werkplaatsen van Antwerpen-Noord en Mechelen.
“Concreet worden vijf kandidaten geselecteerd voor de tractiewerkplaats Antwerpen-Noord (TWA) en vijf voor de centrale werkplaats Mechelen. Zij volgen bij VDAB een intensieve opleiding van een viertal maanden om daarna, zoals iedereen die hier nieuw binnenkomt, een jaar stage te lopen. Want het sleutelen aan locomotieven is heel specifiek en kan je alleen hier leren”, vertelt Dirk Claes, verantwoordelijke voor de opleidingen in tractiewerkplaats Antwerpen-Noord.
“Er wordt vanuit gegaan dat zij nog geen technische kennis hebben. Na de intensieve opleiding moeten ze een basiskennis mechanica hebben dat van hetzelfde niveau is als het normale leertraject na zes jaar. Dat betekent dus dat het om een heel intensieve opleiding gaat. De kandidaten volgen voltijds les en worden verondersteld ook 's avonds nog studiewerk te verrichten. De motivatie is dus écht belangrijk.”
“Een gelijkaardig project hebben we eerder al op poten gezet voor technicus-elektromecanicien en dat werpt zijn vruchten af”, zegt Dirk. “De vorige keer zijn negen van de tien cursisten effectief aan de slag gegaan in de werkplaatsen van Mechelen of Antwerpen. Het concept willen we daarom graag kopiëren wat mechanische profielen betreft. We willen de vijver waarin we moeten vissen groter maken en ook niet-technische profielen hiervoor warm maken.”
Wie geprikkeld is om de wondere wereld van techniek te ontdekken, maar niet meteen de juiste kwalificaties heeft, krijgt via deze opleiding dus een unieke kans. Na de intensieve opleiding opent zich een boeiende, uitdagende wereld met heel wat (doorgroei)mogelijkheden.
Dat is ook wat Jan Celis (33) uit Vorselaar al ervaren heeft. Hij is sinds vorig jaar oktober aan de slag in de tractiewerkplaats Antwerpen-Noord. “Voordien was ik werfleider in de wegenbouw. Maar ik was op zoek naar meer flexibiliteit. In die zoektocht viel het mij op hoeveel mogelijkheden je bij de Spoorwegen hebt. In de privé is dat toch veel beperkter”, zegt hij.
“Het is niet zo wanneer je hier in een bepaalde graad binnenkomt, dat het verhaal dan stopt. Ik ben begonnen in een functie als elektro(technicus), maar wilde graag ook het mechanische werk onder de knie krijgen. In die zin ben ik intussen geëvolueerd naar mecanicien, een functie met meer mechanisch werk. Dat je beide dingen kan leren, vind ik een groot voordeel”, getuigt Jan.
“Als we merken dat er interesse is en de nodige capaciteiten zijn aanwezig, dan worden die kansen inderdaad geboden als de gelegenheid zich voordoet”, bevestigt Dirk Claes.
“Het maakt het werk ook heel afwisselend”, zegt Jan. “Je krijgt met heel veel aspecten van de werking van de verschillende soorten locomotieven te maken en leert altijd nog bij. Op elektrisch/elektronisch vlak bijvoorbeeld is dit in niets te vergelijken met wat je in de industrie tegenkomt. Het is heel specifiek en dus ook op dat vlak een uitdaging. Vandaar ook dat er eerst een stageperiode aan vooraf gaat. Dat was een heel leerrijke en interessante periode. In het begin loop je mee met een ervaren collega en stelselmatig krijg je meer zelfstandigheid. Er heerst een grote collegialiteit en kunt altijd te rade gaan bij de collega's als je iets niet goed weet.”
(br)
De nieuwe opleiding mecanicien-monteur loopt van midden februari tot midden juni 2017 en verloopt in het competentiecentrum van VDAB in Herentals. In Antwerpen vinden op 14 en 15 december nog een infosessie en preselectie plaats. Inschrijven doe je vooraf via Annick Ennekens (014 36 91 57 – annick.ennekens@vdab.be).
13 december 2016Nog zeker tot 2020 staan de Spoorwegen voor de uitdaging om de grote uitstroom van oudere werknemers op te vangen. Daarbij gaat het ook om heel wat technische profielen, die onder meer aan de slag zijn in de werkplaatsen van Antwerpen-Noord en Mechelen.
“Concreet worden vijf kandidaten geselecteerd voor de tractiewerkplaats Antwerpen-Noord (TWA) en vijf voor de centrale werkplaats Mechelen. Zij volgen bij VDAB een intensieve opleiding van een viertal maanden om daarna, zoals iedereen die hier nieuw binnenkomt, een jaar stage te lopen. Want het sleutelen aan locomotieven is heel specifiek en kan je alleen hier leren”, vertelt Dirk Claes, verantwoordelijke voor de opleidingen in tractiewerkplaats Antwerpen-Noord.
“Er wordt vanuit gegaan dat zij nog geen technische kennis hebben. Na de intensieve opleiding moeten ze een basiskennis mechanica hebben dat van hetzelfde niveau is als het normale leertraject na zes jaar. Dat betekent dus dat het om een heel intensieve opleiding gaat. De kandidaten volgen voltijds les en worden verondersteld ook 's avonds nog studiewerk te verrichten. De motivatie is dus écht belangrijk.”
“Een gelijkaardig project hebben we eerder al op poten gezet voor technicus-elektromecanicien en dat werpt zijn vruchten af”, zegt Dirk. “De vorige keer zijn negen van de tien cursisten effectief aan de slag gegaan in de werkplaatsen van Mechelen of Antwerpen. Het concept willen we daarom graag kopiëren wat mechanische profielen betreft. We willen de vijver waarin we moeten vissen groter maken en ook niet-technische profielen hiervoor warm maken.”
Wie geprikkeld is om de wondere wereld van techniek te ontdekken, maar niet meteen de juiste kwalificaties heeft, krijgt via deze opleiding dus een unieke kans. Na de intensieve opleiding opent zich een boeiende, uitdagende wereld met heel wat (doorgroei)mogelijkheden.
Dat is ook wat Jan Celis (33) uit Vorselaar al ervaren heeft. Hij is sinds vorig jaar oktober aan de slag in de tractiewerkplaats Antwerpen-Noord. “Voordien was ik werfleider in de wegenbouw. Maar ik was op zoek naar meer flexibiliteit. In die zoektocht viel het mij op hoeveel mogelijkheden je bij de Spoorwegen hebt. In de privé is dat toch veel beperkter”, zegt hij.
“Het is niet zo wanneer je hier in een bepaalde graad binnenkomt, dat het verhaal dan stopt. Ik ben begonnen in een functie als elektro(technicus), maar wilde graag ook het mechanische werk onder de knie krijgen. In die zin ben ik intussen geëvolueerd naar mecanicien, een functie met meer mechanisch werk. Dat je beide dingen kan leren, vind ik een groot voordeel”, getuigt Jan.
“Als we merken dat er interesse is en de nodige capaciteiten zijn aanwezig, dan worden die kansen inderdaad geboden als de gelegenheid zich voordoet”, bevestigt Dirk Claes.
“Het maakt het werk ook heel afwisselend”, zegt Jan. “Je krijgt met heel veel aspecten van de werking van de verschillende soorten locomotieven te maken en leert altijd nog bij. Op elektrisch/elektronisch vlak bijvoorbeeld is dit in niets te vergelijken met wat je in de industrie tegenkomt. Het is heel specifiek en dus ook op dat vlak een uitdaging. Vandaar ook dat er eerst een stageperiode aan vooraf gaat. Dat was een heel leerrijke en interessante periode. In het begin loop je mee met een ervaren collega en stelselmatig krijg je meer zelfstandigheid. Er heerst een grote collegialiteit en kunt altijd te rade gaan bij de collega's als je iets niet goed weet.”
(br)
De nieuwe opleiding mecanicien-monteur loopt van midden februari tot midden juni 2017 en verloopt in het competentiecentrum van VDAB in Herentals. In Antwerpen vinden op 14 en 15 december nog een infosessie en preselectie plaats. Inschrijven doe je vooraf via Annick Ennekens (014 36 91 57 – annick.ennekens@vdab.be).
13 december 2016Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Werkloze ingenieurs matchen aan werkgevers met vacatures die vaak al maandenlang openliggen, dat wil de VDAB bereiken met regionaal georganiseerde jobdates.
De NMBS wil dit jaar maar liefst 1.500 nieuwe werknemers aanwerven, waarvan een 125-tal ingenieurs. Precies deze doelgroep blijkt een zorgenkindje te zijn.
Voor een doorsnee ingenieur lijkt NMBS misschien niet altijd de eerste keuze. “Onterecht”, oppert burgerlijk ingenieur Johan Dedecker. Hij getuigt ...
Bedrijven schreeuwen al jaren om technisch personeel en geschoolde arbeiders. Je zou daarom verwachten dat opleidingen hiervoor uitpuilen. Dat is niet zo.
Dé beste werkplek in België. Die titel sleepte Bank Van Breda in maart in de wacht. “Hier ben je de architect van je eigen loopbaan.”
In deze rubriek laten we de jonge helden aan het woord. Deze keer staat de eerste feedback en evaluatie centraal.
Jolin Hulin is thuisverpleegkundige bij het Wit-Gele Kruis en zou zich geen andere werkplaats dan de stad Gent meer kunnen inbeelden.
Ontdek hoe belangrijk je bent op je werk. Ben je onmisbaar of vervangbaar? Misschien ben je niet makkelijk om mee samen te werken? Doe de test.
Je ontslag indienen, het is een ingrijpende beslissing die je vaak niet zomaar neemt. Met onze tips kan je met opgeheven hoofd aan een nieuw hoofdstuk beginnen!
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Werkloze ingenieurs matchen aan werkgevers met vacatures die vaak al maandenlang openliggen, dat wil de VDAB bereiken met regionaal georganiseerde jobdates.
Bedrijven schreeuwen al jaren om technisch personeel en geschoolde arbeiders. Je zou daarom verwachten dat opleidingen hiervoor uitpuilen. Dat is niet zo.
Voor een doorsnee ingenieur lijkt NMBS misschien niet altijd de eerste keuze. “Onterecht”, oppert burgerlijk ingenieur Johan Dedecker. Hij getuigt ...
De NMBS wil dit jaar maar liefst 1.500 nieuwe werknemers aanwerven, waarvan een 125-tal ingenieurs. Precies deze doelgroep blijkt een zorgenkindje te zijn.
"Het is koud op kantoor. Een officiële klacht indienen, durf ik niet. Wat kan ik doen?"
De meeste mensen krijgen in mei of juni een aardig bedrag extra bij hun loon, het zogenaamde (dubbel) vakantiegeld.
Ook in tijden van corona wordt er nog altijd druk gesolliciteerd. Welke vragen mag je post-corona verwachten tijdens het sollicitatiegesprek?
Is het verplicht om je zwangerschap en geboorte aan te geven bij het ziekenfonds? Wij geven mee waarom wel/niet.
"Wat doe ik met mijn bedrijfswagen bij ziekte of tijdskrediet? Dien ik deze terug in te leveren of niet?"