Samenwerken
Vorige

1 van 602

Volgende
Volgend artikel:

Bazen blijven hun werknemers contacteren buiten de werkuren

Sorry, maar we zeggen te vaak sorry op de werkvloer

Honderd keer op een dag ‘sorry’ zeggen … het heeft écht geen zin. Sterker nog: het maakt de dingen alleen maar erger. Dat blijkt uit een onderzoek van een Amerikaanse professor, die maar liefst twintig jaar lang alle mogelijke sorry’s bestudeerde.

‘Sorry dat ik te laat ben’. Je hebt het ongetwijfeld zelf al een keer gezegd omdat je te laat vertrokken was of in de file stond. ‘Sorry dat ik je nu pas terugbel’, als je een collega die je net voor het weekend telefoneerde pas op dinsdag terugbelt. ‘Sorry, maar ik ben ziek en kan niet komen werken’, als je met veertig graden koorts in bed ligt en geen energie hebt om op te staan.

Maar hebben al die sorry’s nog wel een betekenis als we ze zo vaak zeggen? Volgens Harriet Lerner, een Amerikaanse psycholoog, niet. En als je in bijna elke zin ‘sorry’ zegt, loop je het risico dat een echte sorry – op een moment dat het écht relevant is – niet meer gehoord wordt.

Beter niet dan te vaak

De een zegt helemaal nooit sorry, de ander doet het te veel. Vooral vrouwen zijn goed in het excuseren. Waarom precies is niet duidelijk. Maar Lerner ziet wel vier redenen waarom we precies sorry zeggen:

  • een laag zelfbeeld;
  • een onbewust verlangen om kritiek af te wimpelen nog voor die daadwerkelijk wordt gegeven;
  • de behoefte om de ander blij te maken;
  • en om te laten zien hoe welgemanierd je bent.

De gouden regel als je je wilt excuseren is: doe het alleen als het echt is. Geen sorry zeggen is nog altijd beter dan een slechte sorry. Maar wat is dan een goede sorry? In het boek ‘Sorry hoor’ legt Lerner uit dat de beste sorry’s vrij kort zijn. Gewoon zeggen dat het je spijt, en dat is alles. Met een uitleg over het hoe en het waarom, maak je je sorry helemaal kapot.

De beste sorry’s

De beste sorry’s…

  • gaan helemaal niet over jezelf. ‘Sorry, ik schaam me zo. Ik zeg toch altijd de verkeerde dingen hé’, is dus zo’n verontschuldiging die je best achterwege laat. Je laat de ander met een slecht gevoel achter, en dat is wel het laatste wat je wilt. Een simpele sorry is genoeg, de rest komt later wel.
  • zeg je enkel als je de gevolgen wilt én durft dragen. Stel: je morst per ongeluk wat soep op de broek van je collega. Zeg dan alleen sorry als je onmiddellijk van je stoel springt om de vlekken eruit te vegen, en de factuur van de droogkuis wilt betalen.
  • zijn er zonder een ‘maar’. ‘Sorry dat ik riep, maar je opmerking vond ik echt niets.’ Het tweede deel van je zin doet de sorry teniet, waardoor je je eigenlijk helemaal niet excuseert.

Let wel: een goede sorry lijmt niet altijd alle brokken. Als je je partner bedrogen hebt, of een vriend(in) in de steek liet op een belangrijk moment, dan red je het niet met een simpele sorry. Het is een goed begin, maar je zal wellicht nog net iets meer moeite moeten doen om het vertrouwen terug te winnen.

(dt/em) - Bron: De Morgen

9 december 2019
Anderen bekeken ook