Sollicitatiebrief
Vorige

1 van 71

Volgende
Volgend artikel:

Kandidaten die ChatGPT inzetten, worden vaker uitgenodigd

Solliciteren 2.0: dit mag je tegenwoordig verwachten

Tijden veranderen, net zoals de manieren waarop werkgevers hun werknemers rekruteren. Saaie interviewgesprekken en voorgekauwde cv’s zijn zo goed als verleden tijd. Enkele nieuwe tactieken toegelicht...
#

Tegenwoordig volstaat het niet meer om enkel een standaard cv vol clichés op te sturen naar een werkgever. Een uitgekiende persoonlijke motivatiebrief is een minimum en een in het oog springende, maar vlot leesbare cv is een must.

Werkgevers gaan meer en meer op zoek naar de persoonlijkheid achter de competenties. Hoe vroeger die naar voor komt, hoe beter.

1. Online identiteitsscreening

Een snelle Google search is een evidentie. Werkgevers willen controleren wie er achter het cv zit en soms controleren of wat je schrijft wel klopt. Is je LinkedIn-profiel een match met je cv?

Heb je een Facebookpagina, Twitteraccount, of andere online activiteiten die kunnen teruggevonden worden? Kuis ze voor een sollicitatie misschien even op. Of net niet, als je vindt dat je een goede eerste indruk achterlaat en je online persona een goede reflectie is van je echte persoonlijkheid. Misschien wil je wel dat je blog, feestfoto’s of andere vermeldingen teruggevonden worden?

Jij hebt je online identiteit in handen. Benut de kanalen en geef ze misschien ineens mee in je cv, zo laat je zien dat je niets te verbergen hebt. Het is een goede manier om aan personal branding te doen.

2. Irrelevante vragen

Bij een persoonlijk gesprek kunnen de vreemdste dingen gevraagd worden, die er totaal niet toe doen. Uit je cv blijkt al dat je de juiste kwalificaties hebt, maar past je persoonlijkheid wel bij de bedrijfscultuur of bij je team?

Zo krijg je bijvoorbeeld plots de vraag voorgeschoteld of je een Pukkelpop- of een Tomorrowlandtype bent. Kies je voor een strandvakantie of eerder een avontuurlijke bergvakantie? Zap je naar Canvas of naar VTM? Ga je op een feestje voor een pintje of een cocktail? Wie zou er winnen in een gevecht tussen Spiderman en Batman?

Er zijn geen juiste antwoorden. Of wel? Je antwoorden worden als puzzelstukjes gebruikt om een idee te kunnen vormen van wie je bent en of je dus wel bij het bedrijf of het team past.

Of ze vragen om een totaal absurd vraagstuk op te lossen om te testen of je snel, creatief en oplossingsgericht kan denken. Panikeer je snel of hou je het hoofd koel? Hoe pak je een moeilijke of onverwachte situatie aan?

3. Vreemde opdrachten

Je zit daar helemaal netjes en serieus voor een mogelijke werkgever. Iedereen is heel formeel. Plots vraagt de rekruteerder of je even een liedje wil zingen… Doe je het? Doe je het niet? Het is een tactiek om te polsen of je wel bij het team en de bedrijfscultuur past. Je reactie is vaak even belangrijker als de taak zelf.

Veel standaardvragen kan je voorbereiden. Het zijn de onverwachte antwoorden, momenten en reacties die je onderscheiden van de rest.

4. Onverwachte moeilijke vragen

Terwijl je op automatische piloot je cv aan het inlichten bent, krijg je plots een moeilijke vraag voorgeschoteld.

“Stel dat je ’s morgens opstaat en je hebt 2.000 ongelezen e-mails, je mag er maar 300 van beantwoorden, hoe zou je kiezen welke je gaat beantwoorden?”

Sla je tilt of ga je logisch verder? Het is vaak gewoon een manier van de interviewer om je uit je comfortzone te halen/schrikken. Ze willen weten hoe je reageert onder druk. Jij schrijft misschien wel in je motivatiebrief dat je een snelle beslisser bent en dat je goed prioriteiten kan stellen, maar het is altijd beter om te testen of dat wel waar is dan om iemand op zijn woord te geloven.

5. Een strikvraag

Er zijn er verschillende in omloop.

Bij Redbox werd er gevraagd: “Hoeveel mensen vlogen er vorig jaar naar Chicago?”

Nu kan je beginnen rekenen en schatten, statistieken opvragen of een snelle Google search doen via je smartphone. Of je kan zeggen dat het er nul waren, omdat mensen niet kunnen vliegen en vragen of de werkgever misschien vliegtuigen bedoelde.

6. Breng iets mee

Sommige potentiële werkgevers gaan je misschien vragen om iets mee te brengen. Het maakt niet echt uit wat, maar ze gaan er vaak wel vanuit dat het een weerspiegeling is van wie je bent.

Nu is het wel zo dat je je dan kan voorbereiden en dat ze dat willen voorkomen.

Een alternatief is dan dat ze je tijdens je interview vragen om je sleutelbos boven te halen en iets meer te vertellen over je sleutelhanger. Zegt het iets over je? Misschien vragen ze om 5 dingen op te noemen die in je handtas zitten of wat je allemaal in je portemonnee bewaart, buiten geld en betaalkaarten.

Zo proberen ze weer in te schatten wie je bent aan de hand van dingen die je bij je hebt.

Elk interview is anders, maar breng dus zeker je persoonlijkheid mee.

(sjv) – Manners.nl

15 september 2015
Anderen bekeken ook