Welzijn Vorige

1 van 69

Volgende

Provincie roept bedrijven op om werk te maken van gezond smartphonegebruik

De provincie Antwerpen heeft 350 preventieadviseurs terug naar de werkvloer gestuurd met nieuwe kennis en vaardigheden omtrent welzijn op het werk. De focus lag dit keer onder meer op het gebruik van de smartphone.

13 juni 2019

Delen

smartphonegebruik

Tijdens het jaarlijks navormingscongres van het Provinciaal Veiligheidsinstituut (PVI) afgelopen maand, kregen de preventieadviseurs zes stellingen voorgeschoteld over hun smartphonegebruik. Daaruit bleek dat maar liefst 80 procent tijdens de pauze naar zijn smartphone grijpt. Naar aanleiding van de campagne Kop Op werd in die zin naar preventieadviseurs en HR-verantwoordelijken een oproep gelanceerd om een beleid te maken rond gezond smartphonegebruik op het werk en thuis. 
 
“Onze smartphone is het perfecte hulpmiddel om alle dode momenten te verlevendigen met een digitale snack. Maar je brein heeft die dode momenten nodig om te archiveren, te dagdromen en tot rust te komen. Werknemers die meer dagdromen zijn productiever dan collega’s die dat niet doen”, vertelt experte Gert Van Daele van het PVI.
 
Onder de slogan ‘Like je offline leven’ kan je op de website www.kopop.be zes uitdagingen vinden om te bouwen aan een gezonde relatie met je smartphone: 
 

1. Slapen zonder smartphone

 
Blauw schermlicht remt de productie van het slaaphormoon waardoor je moeilijker de slaap vat.
 

2. ‘Smart’ omgaan met apps 

 
Verban ‘afleiders’ zoals e-mail van je beginscherm. Gooi je meest verleidende apps eraf. Maak een lijstje met welke activiteiten je beter op je computer kan doen.
 

3. Meldingen in toom houden

 
Schakel mailmeldingen (tijdelijk) uit. Multitasking haalt je uit je concentratie, verlaagt het werktempo en verhoogt de foutenmarge. Leg een aantal tijdstippen vast om mails te bekijken en te beantwoorden.
 

4. Gedaan met phubbing 

 
Werk met 'boxen': een vrije tijdbox en een werkbox. In plaats van beide boxen de hele dag open te houden en telkens te switchen, open je een box heel bewust en blijf je van de andere box af. 
 

5. Tijd doden zonder smartphone

 
Vul je pauze offline in. Maak een korte wandeling of eet een stuk fruit terwijl je naar buiten kijkt of naar natuur op je scherm. Las op regelmatige basis korte digiloze pauzes in. Oefen het niksen. Kijk  op ‘dode momenten’ gewoon een beetje rond en gun je brein zo de nodige rust.
 

6. Bewust een tijdje offline

 
Plan elke week schermvrije tijd in en doe wat je leuk vindt in de tijd die vrijkomt. Maak afspraken over bereikbaarheid buiten de werkuren of tijdens een vakantie.
 
(br)
 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?