People management in een veranderende organisatie
Een dynamische organisatie als ENGIE evolueert permanent, de werkomgeving transformeert in een snel tempo. Teamleader Xavier Dethy vertelt...
“Er zijn twee bewegingen die zich in de markt voordoen”, weet Joël Stockmans, die Flexer heeft opgericht binnen zijn nieuw hr-bedrijf Umani Group. “Enerzijds heb je grotere hr-dienstverleners met specialisatie in bijvoorbeeld outsourcing, dienstencheques of rekrutering, die hun aanbod uitbreiden met uitzendactiviteiten. Ze willen op die manier hun klanten een brede service aanbieden. Het laat ook toe dat werknemers switchen tussen diverse disciplines en formats.
Anderzijds zijn er heel wat medewerkers van uitzendbedrijven die de sprong willen wagen om het zelf anders en beter te gaan doen. Ze springen in het gat van de maatgerichte dienstverlening, die een antwoord biedt op de soms onpersoonlijke en gestandaardiseerde processen die de consolidatiegolf met zich heeft meegebracht. ” Nochtans is het niet zo evident om een vliegende start te nemen in de sector. “Klopt, want in de eerste plaats is het een heel complexe materie”, vindt Stockmans.
“Er komt erg veel regelgeving en administratie bij kijken: het opstellen van diverse soorten contracten, de correcte verloning, de regels bij ziekte en verlof,… Noem maar op. Een tweede moeilijheid is dat er een borg van 75.000 euro moet betaald worden om een licentie te krijgen. Dat is zeker niet evident. En ik zie tot slot ook startende uitzendkantoren snel afhaken omdat ze in de beginfase alles moeten voorfinancieren. Zij moeten de lonen van hun uitzendkrachten betalen, maar krijgen zelf pas hun centen van de bedrijven na verloop van tijd. Dan moeten ze dus al bij de start een mooie financiële buffer hebben.”
En toch profileren de nieuwkomers zich als uniek. “Een aantal uitzendkantoren zoeken niches op, zoals een specifieke sector of talent”, stelt Stockmans. “Wij bij Flexer kiezen ervoor om ons te onderscheiden met een simpele aanpak: geen bla bla, maar gewoon snel en gericht de juiste mensen op de juiste plaats neerzetten. Back to the basics, zeg maar. Offertes zijn maximaal 1 pagina lang. Verkoopspraatjes om andere afdelingen te promoten, laten we achterwege. Klanten waarderen dat.”
En verder? “Het klinkt misschien als een cliché, maar wij gaan echt tijd vrijmaken om te luisteren naar onze uitzendkrachten. We willen hun volledige carrière in handen nemen en voorstellen van opdrachten doen bij bedrijven en projecten waar ze écht bij passen. Onze consulenten moeten dus ware people managers zijn. Het is hun taak om doorheen moeilijke cv’s te kijken. Zij moeten talent detecteren en dit voorstellen aan bedrijven die misschien andere vereisten op papier hadden gezet. Mensen maken het verschil, daarbij gesteund door moderne technologie. Want geloof me vrij, zonder doorgedreven automatisatie van een aantal processen, red je het in deze branche niet.
(kme)
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Een dynamische organisatie als ENGIE evolueert permanent, de werkomgeving transformeert in een snel tempo. Teamleader Xavier Dethy vertelt...
Arktos, ACV Limburg en Stad Hasselt hebben diverse projecten gelanceerd om jongeren klaar te stomen voor de arbeidsmarkt. Met succes, zo blijkt...
55-plussers ervaren veel vooroordelen bij het zoeken naar een job. Hans Bourlon van Studio 100 zet zijn eigen talenten in de kijker!
Voor het eerst werden er meer 45-plussers aangeworven dan mensen jonger dan 25. Eén vacature op de twintig wordt ingevuld door 55-plussers.
Vergeet de HR-manager, en zeker de personeelsdirecteur. Maak kennis met enkele nieuwe en strategische functietitels binnen human resources.
Het aantal mensen dat kiest voor een statuut als freelancer groeit spectaculair. Zo ook verpleegkundigen, ingenieurs, sociale media-experts, journalisten en HR-professionals.
Een zeer opvallende tendens op de krappe arbeidsmarkt is het ultiem afhaken van de sollicitant. Dat is de mening van Jos Verdonck...
Verschillende teams als één team laten functioneren: hoe doe je dat? Zeker als de meerderheid nieuwkomers zijn?
Het valt op dat vooral creatieve bedrijven een traditie van sport en spel hebben. Naast reclamebureaus tonen ook tv-productiehuizen zich hier heel inventief in.