Vorige

1 van 99

Volgende
Volgend artikel:

Ongemakkelijke stiltes: hoe ga je ermee om?

Netwerken: 6 briljante manieren om een gesprek te starten

24 januari 2020
Of je nu op zoek bent naar een nieuwe job of een zakendeal: je bereikt het allemaal met netwerken. Door je contacten uit te breiden, open je deuren naar nieuwe opportuniteiten voor je persoonlijke én professionele ontwikkeling. Ligt zo’n netwerkgelegenheid buiten je comfortzone? Met deze 6 briljante manieren om een gesprek te starten wind je iedereen om je vinger.

1. Presenteer jezelf

You never get a second chance to make a first impression. Een cliché, maar het klopt echt. Bedenk dus vooraf wat je over jezelf gaat vertellen en wat je precieze doel is. Oefen desnoods een elevator pitch in.

Een elevator pitch is een korte, mondelinge voorstelling van jezelf waarbij je jouw toegevoegde waarde en expertise prijsgeeft. Zo wek je de nieuwsgierigheid van je gesprekspartner op. Bovendien nodig je de andere uit om erop in te pikken.

2. Probeer altijd open vragen te stellen

Vraag vervolgens raak. Met het stellen van open vragen nodig je je gesprekspartner uit om te vertellen. Hierdoor blijft een gesprek goed lopen en verandert het minder snel in een ongestructureerd vragenvuur.

Bereid je grondig voor zodat je altijd een aantal onderwerpen waar je makkelijk over praat in je achterhoofd hebt. Het is immers belangrijk om vragen te stellen waarin je daadwerkelijk geïnteresseerd bent.

3. Wees oprecht geïnteresseerd in je tegenpartij

Je wint niets als jij alleen aan het woord blijft. In elk gesprek, zeker tijdens het netwerken, is het belangrijk om zowel te praten als actief te luisteren. Toon dus interesse in de ander.  Zodat je elkaars behoeften leert kennen. Wie weet kom je een heleboel dingen te weten die nuttig voor je kunnen zijn.

Trouwens, wie alleen vertelt, maakt zichzelf niet populair. Stel vragen, reageer op feedback en moedig de ander aan om verder te spreken.

4. Toon je gevoel voor humor

Vergeet niet te lachen, want netwerken is leuk! Er bestaat geen betere manier om op te vallen en onthouden te worden, dan met een goed gevoel voor humor. Humor is overigens een handige manier om het ijs te breken.

Vaak stellen mensen zich zodanig professioneel op, dat ze nauwelijks lachen. Daarmee laat je kansen liggen. Vertel eventueel een leuke anekdote over jezelf. Op die manier blijf je hen nog lang bij.

5. Vraag om advies

Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een nieuwe uitdaging, maar weet je niet zo goed hoe je eraan moet beginnen? “Vraag dan om advies aan een aantal personen die er aardig en benaderbaar uitzien”, adviseert Annelies Quaegebeur, professionele loopbaancoach bij A-Lissome.

“Wat zouden zij doen in jouw geval en hoe zouden zij dat aanpakken? Hoe zouden zij op het event op zoek gaan naar de persoon die hen het snelst aan een passende nieuwe job kon helpen? Bedank hen daarna netjes voor hun advies en toon ook interesse in waarom zij op het netwerkevent aanwezig zijn. Achteraf kun je eventueel visitekaartjes met elkaar uitwisselen.”

6. Stel mensen aan elkaar voor

Misschien ben je wel samen met een kennis of collega naar het netwerkevent gekomen. Zie je iemand op de bijeenkomst met wie je jouw gezelschap in contact wilt brengen? Stel ze dan aan elkaar voor. Het laat een goede indruk na en geeft jou de kans om je te excuseren en anderen te ontmoeten.

Praat met zoveel mogelijk verschillende aanwezigen, want: nieuwe mensen openen nieuwe mogelijkheden.

(mr)

Met dank aan loopbaancoach Annelies Quaegebeur voor de tips. Annelies Quaegebeur is oprichtster en bezielster van A-Lissome, een organisatie die gemotiveerde professionals begeleidt die op een of andere manier worstelen met hun (loop)baan. Twijfel je of je in de juiste job zit en wil je graag wat duidelijkheid? Doe dan hier de loopbaantest.

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook

Artikels zoeken

Aanbevolen jobs

Wil jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

Of zoek in 17630 andere jobs