Meer dan helft werknemers bereid auto te ruilen
Een auto ruilen voor cash, extra vakantie of een ander voordeel? Daar zegt meer dan de helft van de Belgische werknemers geen ‘neen’ tegen. Maar… Hoe zit dat nu?
HR-dienstverlener Tempo-Team gaf een onafhankelijk onderzoeksbureau de opdracht een representatieve steekproef te doen bij 1.050 Belgische werknemers en werkgever.
Uit die bevraging blijkt dat driekwart van de werkende Belgen met zijn job wil bijdragen aan een meer leefbare wereld. Meer dan een op de twee werknemers wil op korte termijn op het werk acties ondernemen om zijn of haar ecologische voetafdruk te verkleinen. Opvallend: Franstaligen zeggen vaker hun gedrag te willen aanpassen dan hun Nederlandstalige collega’s, 63% vs. 47%.
Nog een opvallende conclusie is dat investeren in ecovriendelijke maatregelen niet alleen goed voor het klimaat is, maar ook voor de aantrekkelijkheid van de werkgever. Wie werk zoekt, houdt vandaag drie keer meer dan vroeger rekening met de duurzaamheidspolitiek van mogelijke werkgevers.
Bij de goede voornemens om ecovriendelijker te werken scoren de lichten doven wanneer men een kantoorruimte verlaat en afval beter sorteren (70%) het hoogst qua goede voornemens.
Minder papier verspillen (68%), minder water verbruiken door de kraan niet te laten lopen bij het handen wassen (63%), ramen sluiten wanneer de verwarming werkt (62%) en vaker drinkbussen of brooddozen gebruiken in plaats van wegwerpverpakkingen (60%) vervolledigen de kopgroep onder de goede voornemens.
Initiatieven om mobiliteitsgewoontes aan te passen kunnen duidelijk op minder enthousiasme rekenen. Slechts een kwart van de werknemers is bereid om te carpoolen of autodelen met collega’s. 18% wil zijn bedrijfswagen inruilen voor het openbaar vervoer of de fiets.
Daarentegen vinden acht op de tien werknemers dat de overheid bedrijven moet verplichten om zoveel mogelijk milieuvriendelijke mobiliteitsoplossingen aan te bieden. Ze zijn onder meer voorstander van een verplichte fietsvergoeding. Zes op de tien zijn voor het verplicht invoeren van cash-for-cars en het mobiliteitsbudget in bedrijven.
Om het klimaatvraagstuk op te lossen, is volgens de bevraagde werknemers een belangrijke rol weggelegd voor de werkgevers. Zo vinden meer dan acht op de tien werkende Belgen dat het de taak is van bedrijven om zo ecologisch mogelijk te werken en klimaatvriendelijkheid te promoten bij hun medewerkers. Vier op de tien werknemers geloven dat hun bedrijf meer kan doen voor het klimaat.
Dat valt niet in dovemansoren: drie op de vier werkgevers plannen om in 2020 meer te doen voor het klimaat dan in 2019, door bijvoorbeeld afvalsortering (52%) aan te moedigen, herbruikbaar servies te voorzien (32%) en zuiniger elektriciteits- en watergebruik (24%) te stimuleren. Bijna negen op de tien werkgevers zegt het belangrijk te vinden om mee te werken aan een beter leefmilieu en klimaat. Voor een derde van de werkgevers is klimaat een van hun voornaamste doelstellingen voor 2020.
Tot slot wijst het onderzoek uit dat voldoende investeren in duurzaamheid de aantrekkelijkheid van werkgevers boost: liefst zes op de tien werknemers zeggen liefst voor een bedrijf te werken dat aandacht heeft voor het milieu.
Mochten werknemers vandaag voor een andere werkgever kiezen, dan neemt een derde de duurzaamheidsinspanningen van dat bedrijf mee in overweging bij hun beslissing. Dat is bijna drie keer meer dan in het verleden: bij de keuze voor de huidige werkgever hield slechts 13% daar rekening mee.
“2019 was het jaar van het klimaat. Het thema zal ook als een groene draad door 2020 lopen”, weet Tom Van de Vreken, woordvoerder bij Tempo-Team. “Om een bijdrage te leveren, zijn werknemers en werkgevers bereid tot een reeks relatief eenvoudige maar beperkte inspanningen.”
“Op vlak van andere mobiliteitskeuzes blijft de weerstand groot, terwijl het vergroenen van het woon-werkverkeer een grote impact kan hebben. Bovendien helpt aandacht voor het klimaat ook om andere bedrijfsuitdagingen aan te pakken, zoals talent vinden en binden. Door de schaarste op de arbeidsmarkt heeft meer dan de helft van de werkgevers moeite om openstaande vacatures in te vullen.”
(sv/kv) - Bron & infographics: Tempo-Team
8 januari 2020HR-dienstverlener Tempo-Team gaf een onafhankelijk onderzoeksbureau de opdracht een representatieve steekproef te doen bij 1.050 Belgische werknemers en werkgever.
Uit die bevraging blijkt dat driekwart van de werkende Belgen met zijn job wil bijdragen aan een meer leefbare wereld. Meer dan een op de twee werknemers wil op korte termijn op het werk acties ondernemen om zijn of haar ecologische voetafdruk te verkleinen. Opvallend: Franstaligen zeggen vaker hun gedrag te willen aanpassen dan hun Nederlandstalige collega’s, 63% vs. 47%.
Nog een opvallende conclusie is dat investeren in ecovriendelijke maatregelen niet alleen goed voor het klimaat is, maar ook voor de aantrekkelijkheid van de werkgever. Wie werk zoekt, houdt vandaag drie keer meer dan vroeger rekening met de duurzaamheidspolitiek van mogelijke werkgevers.
Bij de goede voornemens om ecovriendelijker te werken scoren de lichten doven wanneer men een kantoorruimte verlaat en afval beter sorteren (70%) het hoogst qua goede voornemens.
Minder papier verspillen (68%), minder water verbruiken door de kraan niet te laten lopen bij het handen wassen (63%), ramen sluiten wanneer de verwarming werkt (62%) en vaker drinkbussen of brooddozen gebruiken in plaats van wegwerpverpakkingen (60%) vervolledigen de kopgroep onder de goede voornemens.
Initiatieven om mobiliteitsgewoontes aan te passen kunnen duidelijk op minder enthousiasme rekenen. Slechts een kwart van de werknemers is bereid om te carpoolen of autodelen met collega’s. 18% wil zijn bedrijfswagen inruilen voor het openbaar vervoer of de fiets.
Daarentegen vinden acht op de tien werknemers dat de overheid bedrijven moet verplichten om zoveel mogelijk milieuvriendelijke mobiliteitsoplossingen aan te bieden. Ze zijn onder meer voorstander van een verplichte fietsvergoeding. Zes op de tien zijn voor het verplicht invoeren van cash-for-cars en het mobiliteitsbudget in bedrijven.
Om het klimaatvraagstuk op te lossen, is volgens de bevraagde werknemers een belangrijke rol weggelegd voor de werkgevers. Zo vinden meer dan acht op de tien werkende Belgen dat het de taak is van bedrijven om zo ecologisch mogelijk te werken en klimaatvriendelijkheid te promoten bij hun medewerkers. Vier op de tien werknemers geloven dat hun bedrijf meer kan doen voor het klimaat.
Dat valt niet in dovemansoren: drie op de vier werkgevers plannen om in 2020 meer te doen voor het klimaat dan in 2019, door bijvoorbeeld afvalsortering (52%) aan te moedigen, herbruikbaar servies te voorzien (32%) en zuiniger elektriciteits- en watergebruik (24%) te stimuleren. Bijna negen op de tien werkgevers zegt het belangrijk te vinden om mee te werken aan een beter leefmilieu en klimaat. Voor een derde van de werkgevers is klimaat een van hun voornaamste doelstellingen voor 2020.
Tot slot wijst het onderzoek uit dat voldoende investeren in duurzaamheid de aantrekkelijkheid van werkgevers boost: liefst zes op de tien werknemers zeggen liefst voor een bedrijf te werken dat aandacht heeft voor het milieu.
Mochten werknemers vandaag voor een andere werkgever kiezen, dan neemt een derde de duurzaamheidsinspanningen van dat bedrijf mee in overweging bij hun beslissing. Dat is bijna drie keer meer dan in het verleden: bij de keuze voor de huidige werkgever hield slechts 13% daar rekening mee.
“2019 was het jaar van het klimaat. Het thema zal ook als een groene draad door 2020 lopen”, weet Tom Van de Vreken, woordvoerder bij Tempo-Team. “Om een bijdrage te leveren, zijn werknemers en werkgevers bereid tot een reeks relatief eenvoudige maar beperkte inspanningen.”
“Op vlak van andere mobiliteitskeuzes blijft de weerstand groot, terwijl het vergroenen van het woon-werkverkeer een grote impact kan hebben. Bovendien helpt aandacht voor het klimaat ook om andere bedrijfsuitdagingen aan te pakken, zoals talent vinden en binden. Door de schaarste op de arbeidsmarkt heeft meer dan de helft van de werkgevers moeite om openstaande vacatures in te vullen.”
(sv/kv) - Bron & infographics: Tempo-Team
8 januari 2020Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Een auto ruilen voor cash, extra vakantie of een ander voordeel? Daar zegt meer dan de helft van de Belgische werknemers geen ‘neen’ tegen. Maar… Hoe zit dat nu?
Meer dan 1 op 10 werknemers (13%) neemt geregeld de fiets voor zijn woon-werkverkeer. Dat is meer dan dubbel zo veel als 5 jaar geleden!
Met al die heisa over de bedrijfswagens tegenwoordig, vonden we het tijd om het laatste nieuwe succes voor te stellen: leasefietsen.
De duurzame schoonmaakdienst De Poetsfiets, van Gentenaars Zeinab Mohamed en Kjell Vanderhaeghen, focust op het stadscentrum en bedient alleen bedrijven.
Je enkele dagen terugtrekken in de natuur. Om ervan te leren hoe je je levenspad en loopbaan een nieuwe richting kan geven.
Bedrijven zetten steeds meer in op groene kantoren en een kleinere ecologische voetafdruk. Dit kantoor in Japan gaat daar nog een stapje verder in.
Het mobiliteitsbudget is een feit. Maar wat betekent dit voor jou en wordt het wat? Zal het de files (helpen) verminderen? Yves Labeeu geeft antwoord...
Zo nu en dan móet je je arbeidscontract eens onder de loep nemen. Ben je tevreden over je loon? Goed! Maar kijk zeker verder...
Het leven is te kort om in een job te blijven die niet bij je past. Stel jezelf regelmatig 3 vragen om erachter te komen of jouw job nog de juiste voor je is.
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
De duurzame schoonmaakdienst De Poetsfiets, van Gentenaars Zeinab Mohamed en Kjell Vanderhaeghen, focust op het stadscentrum en bedient alleen bedrijven.
Een auto ruilen voor cash, extra vakantie of een ander voordeel? Daar zegt meer dan de helft van de Belgische werknemers geen ‘neen’ tegen. Maar… Hoe zit dat nu?
Met al die heisa over de bedrijfswagens tegenwoordig, vonden we het tijd om het laatste nieuwe succes voor te stellen: leasefietsen.
Het mobiliteitsbudget is een feit. Maar wat betekent dit voor jou en wordt het wat? Zal het de files (helpen) verminderen? Yves Labeeu geeft antwoord...
Je enkele dagen terugtrekken in de natuur. Om ervan te leren hoe je je levenspad en loopbaan een nieuwe richting kan geven.
Bedrijven zetten steeds meer in op groene kantoren en een kleinere ecologische voetafdruk. Dit kantoor in Japan gaat daar nog een stapje verder in.
Meer dan 1 op 10 werknemers (13%) neemt geregeld de fiets voor zijn woon-werkverkeer. Dat is meer dan dubbel zo veel als 5 jaar geleden!
Begin je aan je eerste zoektocht naar een job? Maak indruk met een professioneel cv die jouw vaardigheden en prestaties in de verf zet!
Dankzij het Bright Young Grads-programma kun je als laatstejaarsstudent meteen een contract scoren tijdens een vierdaagse masterclass.