De 5 coolste manieren om naar je werk te gaan
Leuke muziek kan de file aangenamer maken, maar verandert niets aan het tijdsverlies. Tenzij je voor een van de vijf alternatieve vervoersmiddelen kiest.
Michiel Binnard staat bij Colruyt Group binnen de HR-dienst in voor mobiliteit, en is zelf fervent gebruiker van het openbaar vervoer. “Niet uit principe, maar omdat ik met de trein simpelweg sneller van Leuven tot in Halle geraak dan met de wagen”, vertelt hij.
Woon-werkverkeer is op zich niet nieuw, maar wel actueel. “Ik stel vast dat veel mensen zich vandaag realiseren dat er een probleem is. Mensen staan ook alsmaar langer in de file”, aldus Michiel Binnard.
Dit is het grootste en een van de bekendste projecten bij Colruyt Group wat betreft mobiliteit. “Mensen kunnen bij ons rekenen op een fiets en een fietsvergoeding als ze er op jaarbasis vier vijfde van de verplaatsingen naar het werk mee doen. Onze medewerkers engageren zich voor een periode van zes jaar. Daarna kunnen ze de fiets aankopen voor een symbolisch bedrag”, vertelt Binnard. “We kopen de fietsen ook zelf aan, en we houden altijd een aantal fietsen in stock die we onder meer gebruiken om op onze bedrijfsterreinen van site naar site te fietsen.”
Uit eigen onderzoek van Colruyt Group blijkt dat mensen die tot 7 kilometer van hun werk wonen, bereid zijn om met de fiets te komen. “We hebben ook elektrische fietsen in ons aanbod, en daar ligt de grens op 10 à 13 kilometer.”
In Halle staan ongeveer 250 fietsen in een bewaakte fietsenstalling. “Van daar is het nog ongeveer anderhalve kilometer met de fiets tot aan ons kantoor. Medewerkers kunnen bij ons, zoals bij andere werkgevers, rekenen op een gratis abonnement voor het openbaar vervoer. Er zijn bij ons 1.200 mensen die met bus, trein of tram naar het werk komen. Hieronder ook veel medewerkers die in onze winkels werken”, stelt hij. “Via de NMBS zijn wij ook betrokken bij het Blue Bike-initiatief. Wij kopen vouchers waarmee mensen af en toe gedurende 24 uur een fiets kunnen gebruiken.”
Plooifietsen zijn ideaal om van en naar het station te gaan. “Zelf gebruik ik ook een plooifiets. Bij Colruyt Group zijn er ongeveer 150 in omloop”, vertelt Binnard. “Dergelijke vormen van transport komen meer en meer opzetten. Al kijken we ook naar alternatieven, zoals een kleine elektrische step. Want een plooifiets die tien kilogram weegt, is voor sommige mensen mogelijk niet handig.”
Bij Colruyt Group is er een actief netwerk om te carpoolen. Ook bedrijfswagens kunnen te allen tijde uitgeleend worden voor professionele verplaatsingen. “Daarnaast hebben we ook auto’s die specifiek voor werkverplaatsingen worden gebruikt. Hieronder ook elektrische”, aldus de mobiliteitsmedewerker.
De kantoorbus is het jongste voorbeeld in de mobiliteitsmogelijkheden bij Colruyt Group. Exact 24 mensen kunnen de bus gebruiken die om 7.30 uur van Gent naar de hoofdzetel in Halle vertrekt en om 16.15 uur terugrijdt. Goed voor ongeveer anderhalf uur heen en terug. “Mensen kunnen aan boord hetzelfde werk doen als op kantoor. Het is een soort van magische oplossing om drie uur aan je werkdag toe te voegen”, aldus Michiel Binnard.
De kantoorbus is momenteel een testproject, in samenwerking met het Vlaams Instituut voor Mobiliteit. “In maart loopt het project af, en bekijken we of we ermee verder gaan of eventueel andere routes inbouwen.” Populair is de kantoorbus absoluut. “Mensen zijn er tevreden over. Onze bus zit meestal goed vol en je moet op voorhand reserveren”, vertelt Binnard.
(wv) - Bron: MARK Magazine
Michiel Binnard staat bij Colruyt Group binnen de HR-dienst in voor mobiliteit, en is zelf fervent gebruiker van het openbaar vervoer. “Niet uit principe, maar omdat ik met de trein simpelweg sneller van Leuven tot in Halle geraak dan met de wagen”, vertelt hij.
Woon-werkverkeer is op zich niet nieuw, maar wel actueel. “Ik stel vast dat veel mensen zich vandaag realiseren dat er een probleem is. Mensen staan ook alsmaar langer in de file”, aldus Michiel Binnard.
Dit is het grootste en een van de bekendste projecten bij Colruyt Group wat betreft mobiliteit. “Mensen kunnen bij ons rekenen op een fiets en een fietsvergoeding als ze er op jaarbasis vier vijfde van de verplaatsingen naar het werk mee doen. Onze medewerkers engageren zich voor een periode van zes jaar. Daarna kunnen ze de fiets aankopen voor een symbolisch bedrag”, vertelt Binnard. “We kopen de fietsen ook zelf aan, en we houden altijd een aantal fietsen in stock die we onder meer gebruiken om op onze bedrijfsterreinen van site naar site te fietsen.”
Uit eigen onderzoek van Colruyt Group blijkt dat mensen die tot 7 kilometer van hun werk wonen, bereid zijn om met de fiets te komen. “We hebben ook elektrische fietsen in ons aanbod, en daar ligt de grens op 10 à 13 kilometer.”
In Halle staan ongeveer 250 fietsen in een bewaakte fietsenstalling. “Van daar is het nog ongeveer anderhalve kilometer met de fiets tot aan ons kantoor. Medewerkers kunnen bij ons, zoals bij andere werkgevers, rekenen op een gratis abonnement voor het openbaar vervoer. Er zijn bij ons 1.200 mensen die met bus, trein of tram naar het werk komen. Hieronder ook veel medewerkers die in onze winkels werken”, stelt hij. “Via de NMBS zijn wij ook betrokken bij het Blue Bike-initiatief. Wij kopen vouchers waarmee mensen af en toe gedurende 24 uur een fiets kunnen gebruiken.”
Plooifietsen zijn ideaal om van en naar het station te gaan. “Zelf gebruik ik ook een plooifiets. Bij Colruyt Group zijn er ongeveer 150 in omloop”, vertelt Binnard. “Dergelijke vormen van transport komen meer en meer opzetten. Al kijken we ook naar alternatieven, zoals een kleine elektrische step. Want een plooifiets die tien kilogram weegt, is voor sommige mensen mogelijk niet handig.”
Bij Colruyt Group is er een actief netwerk om te carpoolen. Ook bedrijfswagens kunnen te allen tijde uitgeleend worden voor professionele verplaatsingen. “Daarnaast hebben we ook auto’s die specifiek voor werkverplaatsingen worden gebruikt. Hieronder ook elektrische”, aldus de mobiliteitsmedewerker.
De kantoorbus is het jongste voorbeeld in de mobiliteitsmogelijkheden bij Colruyt Group. Exact 24 mensen kunnen de bus gebruiken die om 7.30 uur van Gent naar de hoofdzetel in Halle vertrekt en om 16.15 uur terugrijdt. Goed voor ongeveer anderhalf uur heen en terug. “Mensen kunnen aan boord hetzelfde werk doen als op kantoor. Het is een soort van magische oplossing om drie uur aan je werkdag toe te voegen”, aldus Michiel Binnard.
De kantoorbus is momenteel een testproject, in samenwerking met het Vlaams Instituut voor Mobiliteit. “In maart loopt het project af, en bekijken we of we ermee verder gaan of eventueel andere routes inbouwen.” Populair is de kantoorbus absoluut. “Mensen zijn er tevreden over. Onze bus zit meestal goed vol en je moet op voorhand reserveren”, vertelt Binnard.
(wv) - Bron: MARK Magazine
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Leuke muziek kan de file aangenamer maken, maar verandert niets aan het tijdsverlies. Tenzij je voor een van de vijf alternatieve vervoersmiddelen kiest.
1 op 3 autopendelaars ondervindt stress tijdens de rit van en naar het werk. Maar het is niet de afstand of reistijd die de bepalende factor is. Wat wel?
Heb je het werkelijk helemaal gehad met die dagelijkse files? Of ben je die saaie treinrit meer dan beu? Dan is de jetpack misschien wel iets voor jou!
Volgens een recent onderzoek dat uitging van de Clemson University in de VS zijn fietsers een stuk gelukkiger dan gebruikers van andere vervoersmiddelen.
Hooggeschoolden nemen door het economisch klimaat steeds vaker jobs aan die verder van hun woonplaats liggen.
Je kan die lange, saaie rit naar het werk beter zo aangenaam mogelijk maken. Enkele tips die je hierbij kunnen helpen …
75% van de Vlaamse werknemers verplaatst zich nog met de auto naar het werk. Kan de e-fiets een waardig alternatief vormen?
Bezwijk je langzaam maar zeker onder alle drukte? Leg alle goede adviezen dan nu langs je neer en ga voor een heel andere strategie: het fuck-itlijstje!
Een machtig breed jobaanbod en gemiddeld hogere lonen dan elders zijn twee objectieve redenen om voor Brussel als werkplek te kiezen.
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
1 op 3 autopendelaars ondervindt stress tijdens de rit van en naar het werk. Maar het is niet de afstand of reistijd die de bepalende factor is. Wat wel?
Je kan die lange, saaie rit naar het werk beter zo aangenaam mogelijk maken. Enkele tips die je hierbij kunnen helpen …
Leuke muziek kan de file aangenamer maken, maar verandert niets aan het tijdsverlies. Tenzij je voor een van de vijf alternatieve vervoersmiddelen kiest.
75% van de Vlaamse werknemers verplaatst zich nog met de auto naar het werk. Kan de e-fiets een waardig alternatief vormen?
Heb je het werkelijk helemaal gehad met die dagelijkse files? Of ben je die saaie treinrit meer dan beu? Dan is de jetpack misschien wel iets voor jou!
Hooggeschoolden nemen door het economisch klimaat steeds vaker jobs aan die verder van hun woonplaats liggen.
Volgens een recent onderzoek dat uitging van de Clemson University in de VS zijn fietsers een stuk gelukkiger dan gebruikers van andere vervoersmiddelen.
Daarnaast weten maar liefst zeven op de tien thuiswerkers (69,2%) minder waar hun collega’s mee bezig zijn. Een overzicht...
Bij Aquafin halen ze het groen gas zelf uit het slib van het afvalwater en injecteren ze het daarna op het aardgasnet. Een primeur in Vlaanderen.