6 subtiele manieren om via social media te solliciteren
Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging? Vergeet dan de social media niet!
“E-recruitment of digitaal rekruteren is eigenlijk moeilijker dan klassiek rekruteren, toen je een advertentie plaatste en wachtte op cv's”, zegt Lieven Van Nieuwenhuyze, verantwoordelijke voor marketing bij Accent én House of HR, de groep boven Accent, maar ook gastdocent e-recruitment aan de EHSAL Management School. “Maar als je bijblijft met de technologische mogelijkheden en er genoeg tijd in investeert, kan het erg efficiënt zijn. Efficiënt wil zeggen: de best passende kandidaat vinden op de snelste manier, tegen zo laag mogelijke kosten.”
Al blijven de eigen jobsite en de klassieke kanalen belangrijk, sociale media zijn cruciaal bij digitaal rekruteren. Immers: de best passende kandidaat is ongetwijfeld een van die 6,9 miljoen Belgen die actief zijn op Facebook. En geen enkele cv-databank is zo uitgebreid als LinkedIn.
“Voor organisaties die hun huiswerk hebben gemaakt, zijn sociale media ook de snelste manier om werkzoekenden te bereiken”, vervolgt hij. “Accent Jobs heeft op Facebook bijna 40.000 likes. Dat laat ons toe om snel de juiste mensen te bereiken. Natuurlijk: het kost tijd en energie om al die likes te verdienen, maar ze vormen wel een belangrijke wervingsreserve voor ons.”
En de kosten? Sociale media laten toe om veel gerichter mensen aan te spreken, en alleen de bouwkundig ingenieurs met tien jaar ervaring in de scheikundige industrie – om maar wat te zeggen – aanspreken, is goedkoper dan de boodschap heel breed uit te smeren.
De voordelen voor ondernemingen zijn duidelijk. Maar wat betekent het voor jou wanneer ondernemingen sociale media gebruiken om toekomstige werknemers te zoeken?
“Het allerbelangrijkste medium voor wie al dan niet actief op zoek is naar werk, blijft toch LinkedIn – of je nu heel erg hooggeschoold bent of niet”, luidt een eerste duidelijke tip. “Belangrijk is wel om te weten hoe recruiters te werk gaan en om je cv daarop af te stellen. Je moet de juiste trefwoorden en hun synoniemen gebruiken én herhalen in je cv. Zo kom je bovenaan de zoekresultaten. Zorg ook dat die trefwoorden slaan op wat je wilt doen, veeleer dan op wat je gedaan hebt.”
Een tweede tip? Like de ondernemingen waar je graag zou willen werken op Facebook, follow ze op LinkedIn. “Bedrijven gaan altijd eerst kijken bij de mensen die ze al kennen. Een recruiter die al tien goede cv's heeft dankzij zijn eigen netwerk, gaat niet betalen voor bijkomende advertenties. Je moet dus zorgen dat je bij die eerste tien zit.”
“Screen ook jezelf”, luidt de derde tip. “Je wéét dat een recruiter je wel al zal gegoogeld hebben als je op gesprek gaat. Doe het ook, dan weet je waar de recruiter misschien naar zal vragen.” Maar ook omgekeerd kun je zelf online op zoek naar jouw contactpersoon: hoe meer je weet over die persoon, hoe beter je jezelf kunt verkopen.
(tv) - Bron: MARK Magazine
“E-recruitment of digitaal rekruteren is eigenlijk moeilijker dan klassiek rekruteren, toen je een advertentie plaatste en wachtte op cv's”, zegt Lieven Van Nieuwenhuyze, verantwoordelijke voor marketing bij Accent én House of HR, de groep boven Accent, maar ook gastdocent e-recruitment aan de EHSAL Management School. “Maar als je bijblijft met de technologische mogelijkheden en er genoeg tijd in investeert, kan het erg efficiënt zijn. Efficiënt wil zeggen: de best passende kandidaat vinden op de snelste manier, tegen zo laag mogelijke kosten.”
Al blijven de eigen jobsite en de klassieke kanalen belangrijk, sociale media zijn cruciaal bij digitaal rekruteren. Immers: de best passende kandidaat is ongetwijfeld een van die 6,9 miljoen Belgen die actief zijn op Facebook. En geen enkele cv-databank is zo uitgebreid als LinkedIn.
“Voor organisaties die hun huiswerk hebben gemaakt, zijn sociale media ook de snelste manier om werkzoekenden te bereiken”, vervolgt hij. “Accent Jobs heeft op Facebook bijna 40.000 likes. Dat laat ons toe om snel de juiste mensen te bereiken. Natuurlijk: het kost tijd en energie om al die likes te verdienen, maar ze vormen wel een belangrijke wervingsreserve voor ons.”
En de kosten? Sociale media laten toe om veel gerichter mensen aan te spreken, en alleen de bouwkundig ingenieurs met tien jaar ervaring in de scheikundige industrie – om maar wat te zeggen – aanspreken, is goedkoper dan de boodschap heel breed uit te smeren.
De voordelen voor ondernemingen zijn duidelijk. Maar wat betekent het voor jou wanneer ondernemingen sociale media gebruiken om toekomstige werknemers te zoeken?
“Het allerbelangrijkste medium voor wie al dan niet actief op zoek is naar werk, blijft toch LinkedIn – of je nu heel erg hooggeschoold bent of niet”, luidt een eerste duidelijke tip. “Belangrijk is wel om te weten hoe recruiters te werk gaan en om je cv daarop af te stellen. Je moet de juiste trefwoorden en hun synoniemen gebruiken én herhalen in je cv. Zo kom je bovenaan de zoekresultaten. Zorg ook dat die trefwoorden slaan op wat je wilt doen, veeleer dan op wat je gedaan hebt.”
Een tweede tip? Like de ondernemingen waar je graag zou willen werken op Facebook, follow ze op LinkedIn. “Bedrijven gaan altijd eerst kijken bij de mensen die ze al kennen. Een recruiter die al tien goede cv's heeft dankzij zijn eigen netwerk, gaat niet betalen voor bijkomende advertenties. Je moet dus zorgen dat je bij die eerste tien zit.”
“Screen ook jezelf”, luidt de derde tip. “Je wéét dat een recruiter je wel al zal gegoogeld hebben als je op gesprek gaat. Doe het ook, dan weet je waar de recruiter misschien naar zal vragen.” Maar ook omgekeerd kun je zelf online op zoek naar jouw contactpersoon: hoe meer je weet over die persoon, hoe beter je jezelf kunt verkopen.
(tv) - Bron: MARK Magazine
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging? Vergeet dan de social media niet!
Steeds vaker begeven sollicitanten zich in hun zoektocht naar werk op de sociale netwerksites. Al bloggend, twitterend of facebookend ...
We zijn tegenwoordig allemaal constant bereikbaar of online, zowel privé als voor onze job. Dat brengt de nodige stress met zich mee, behalve voor jongeren.
Mensen knappen sneller af op mainstream reclame. Sociale media vormen een interessant alternatief, maar hoeveel verdienen 'influencers' hieraan?
Wie gebruik maakt van een sociaal medium als LinkedIn om een netwerk te onderhouden, kan maar beter een foto gebruiken die het juiste imago uitstraalt.
Ambassadeur zijn van je bedrijf wil vandaag óók zeggen dat je digitaal ambassadeur bent. Het grootste publiek bereik je immers via sociale media.
Vier gevallen van ontslag, al dan niet met dwingende reden. Telkens liep het mis via sociale media. Wij vertellen wat er gebeurde ...
Telewerken thuis vanuit je eigen, vertrouwde bubbel maar toch op geregelde tijdstippen op kantoor afspreken met collega’s: the best of both worlds?
Flexibele werkuren, fijne collega’s, … Het zijn troeven die bazen graag uitspelen om nieuw talent aan boord te halen. Maar over het belangrijkste wordt nog altijd gezwegen: het loon. Is dat wel zo slim?
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Wie gebruik maakt van een sociaal medium als LinkedIn om een netwerk te onderhouden, kan maar beter een foto gebruiken die het juiste imago uitstraalt.
Vier gevallen van ontslag, al dan niet met dwingende reden. Telkens liep het mis via sociale media. Wij vertellen wat er gebeurde ...
Steeds vaker begeven sollicitanten zich in hun zoektocht naar werk op de sociale netwerksites. Al bloggend, twitterend of facebookend ...
Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging? Vergeet dan de social media niet!
Mensen knappen sneller af op mainstream reclame. Sociale media vormen een interessant alternatief, maar hoeveel verdienen 'influencers' hieraan?
Ambassadeur zijn van je bedrijf wil vandaag óók zeggen dat je digitaal ambassadeur bent. Het grootste publiek bereik je immers via sociale media.
We zijn tegenwoordig allemaal constant bereikbaar of online, zowel privé als voor onze job. Dat brengt de nodige stress met zich mee, behalve voor jongeren.
Steeds meer jongeren aanvaarden een job waar ze niet helemaal van overtuigd zijn. Slimme zet of niet?
We vroegen een opvoedster in een onderwijsinstelling hoeveel zij verdient en wat haar job precies inhoudt.