Privacy Vorige

1 van 47

Volgende

Mag jouw foto van op het bedrijfsevent zomaar gepubliceerd worden?

Nu de kerst- en oudejaarsperiode eraan komt, worden in heel wat ondernemingen kerstfeestjes en nieuwjaarsrecepties in vette letters op de agenda geplaatst. Na afloop van de festiviteiten worden de foto’s van de aanwezigen lustig gedeeld en verspreid, zowel binnen als buiten de bedrijfsmuren. Maar mag dat zomaar? Mogen foto’s zomaar gepubliceerd worden op Facebook, via de bedrijfswebsite of in het bedrijfskrantje? We vroegen het aan Liesa Boghaert van advocatenkantoor time.lex ...

17 december 2018

Delen

Jouw foto op het bedrijfsevent

Bij het nemen en gebruiken van foto’s van personen moet je werkgever rekening houden met:

  1. het recht op afbeelding van de betreffende persoon
  2. de verplichtingen bepaald in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR)
  3. het auteursrecht van de fotograaf

Wat betreft het nemen van foto’s van de aanwezigen op bedrijfsevenementen is het zo dat ieder van ons een recht op afbeelding (oftewel portretrecht) heeft. Dit recht houdt in dat voor het nemen van elke menselijke afbeelding, evenals voor het gebruik daarvan, toestemming vereist is van de afgebeelde persoon.

Zodra de fotograaf op het bedrijfsfeest een foto wil nemen van een aanwezige, moet deze persoon daartoe dus zijn toestemming geven. Deze regel geldt echter enkel wanneer het gaat om een gericht beeld waarop het personeelslid herkenbaar is (zoals een close-up of een geposeerde foto). Gaat het louter om een sfeerbeeld zonder al te veel focus, dan is geen toestemming van de personen op de foto vereist.

Foto’s online

Ook voor het (her)gebruiken van de foto’s in kwestie is de toestemming van de afgebeelde personen vereist. Vooraleer bedrijfskiekjes op het intranet of de website worden geplaatst, kijkt men dus beter even na of ieder personeelslid zijn toestemming tot dat specifieke gebruik gaf. Enkel wanneer het gebruik van de betreffende foto noodzakelijk is voor de bedrijfsvoering (bijvoorbeeld ingeval van pasfoto’s voor toegangsbadges) is geen toestemming van de betrokken persoon vereist en kan men zich beroepen op het gerechtvaardigd belang van de onderneming. Uitzondering geldt evenwel wanneer de foto’s worden aangewend voor commerciële doeleinden. In dat geval is steeds toestemming van de afgebeelde persoon vereist.

De fotograaf

Tot slot mag ook het auteursrecht van de fotograaf niet uit het oog verloren worden. De bedrijfsfotograaf in kwestie gaf dus best vooraf zijn/haar toestemming voor het gebruik van zijn of haar foto’s, al of niet via een licentievergoeding. En ja, ook niet-beroepsmatige fotografen genieten auteursrechten op de originele foto’s die zij maakten.

Je werkgever kan dus best verifiëren of het privacy beleid van de onderneming in lijn is met het recht op afbeeldingen en de AVG, en of de auteursrechten van de bedrijfsfotograaf voldoende gerespecteerd zijn. Onderstaande checklist kan daarbij helpen...

Checklist voor fotografie op bedrijfsfeestjes:

  • Is er toestemming voor het nemen van de foto?
  • Is er toestemming voor het gebruik van de foto?
  • Is de informatieplicht van de AVG nageleefd?
  • Is er toestemming van de fotograaf voor het gebruik van zijn foto?

(lb) - Bron: time.lex 

Gemaskerd bedrijfsbal
In ieder geval is het zo dat het (her)gebruiken van de afbeelding van een persoon een ‘verwerking’ uitmaakt in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), zodat de betrokken persoon voldoende geïnformeerd moet worden over het doel waarvoor de foto’s genomen worden, de periode waarin de foto’s worden bewaard, het recht om de foto te laten wissen...

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?