7 redenen om met de fiets naar het werk te gaan
Ook als het weer én de afstand meezitten, grijpen werknemers sneller naar hun auto dan naar hun fiets.Daarom: 7 redenen om toch die fiets van stal te halen!
Uit de Loonwijzer 2018 van Jobat blijkt dat kmo’s met minder dan tien werknemers hun personeel gemiddeld drie soorten extralegale voordelen aanbieden, met maaltijdcheques en ecocheques op kop. Bij kmo’s van 10 tot 49 werknemers zijn dat er al vier, maar bij organisaties met meer dan duizend werknemers worden dat er gemiddeld 5,3.
Toch beginnen ook kmo’s stilaan alternatieve vormen van verloning te ontdekken. Dat blijkt uit een rondvraag van SD Worx bij meer dan 627 kmo-zaakvoerders in bedrijven tot 100 werknemers. Ongeveer een kwart van deze kmo’s overweegt nieuwe extralegale voordelen of een budgetneutrale verloning in 2019. Anderzijds denkt zowat 14 procent aan een loonsverhoging voor een deel van de medewerkers en een kleine 13 procent zelfs aan een loonsverhoging voor iedereen. Het overige deel (zowat 47 procent) geeft aan dat er geen ruimte is voor extra’s.
Alternatieve verloning is bij kmo’s dus wel van tel. De meest toegepaste looncomponenten bij kmo’s zijn maaltijd- en ecocheques (70 procent), de bedrijfswagen (66 procent) en het sociaal abonnement (63 procent). Mobiele voordelen, zoals het nieuwe mobiliteitsbudget en de elektrische fiets, gebruikt bijna de helft. Andere componenten, zoals flexibele verloning, loonbonus, winstpremies, warranten en extra vakantiedagen, volgen met 31,5 procent. Bij bijna een op vijf kunnen deze ‘andere componenten’ op zich wel op interesse rekenen, terwijl ze nog geen deel uitmaken van hun loonbeleid.
In elk geval blijken grotere kmo’s, met bijvoorbeeld een honderdtal medewerkers, doorgaans beter op de hoogte van de verschillende mogelijkheden. “Maar onbekend is onbemind”, stelt Annelies Rottiers, business unit manager consultancy kmo bij SD Worx, die opmerkt dat kmo’s bij de nog niet gebruikte vormen het meest geïnteresseerd zijn in de elektrische fiets en het privé-professioneel gebruik van de fiets.
(wv)
19 oktober 2018Uit de Loonwijzer 2018 van Jobat blijkt dat kmo’s met minder dan tien werknemers hun personeel gemiddeld drie soorten extralegale voordelen aanbieden, met maaltijdcheques en ecocheques op kop. Bij kmo’s van 10 tot 49 werknemers zijn dat er al vier, maar bij organisaties met meer dan duizend werknemers worden dat er gemiddeld 5,3.
Toch beginnen ook kmo’s stilaan alternatieve vormen van verloning te ontdekken. Dat blijkt uit een rondvraag van SD Worx bij meer dan 627 kmo-zaakvoerders in bedrijven tot 100 werknemers. Ongeveer een kwart van deze kmo’s overweegt nieuwe extralegale voordelen of een budgetneutrale verloning in 2019. Anderzijds denkt zowat 14 procent aan een loonsverhoging voor een deel van de medewerkers en een kleine 13 procent zelfs aan een loonsverhoging voor iedereen. Het overige deel (zowat 47 procent) geeft aan dat er geen ruimte is voor extra’s.
Alternatieve verloning is bij kmo’s dus wel van tel. De meest toegepaste looncomponenten bij kmo’s zijn maaltijd- en ecocheques (70 procent), de bedrijfswagen (66 procent) en het sociaal abonnement (63 procent). Mobiele voordelen, zoals het nieuwe mobiliteitsbudget en de elektrische fiets, gebruikt bijna de helft. Andere componenten, zoals flexibele verloning, loonbonus, winstpremies, warranten en extra vakantiedagen, volgen met 31,5 procent. Bij bijna een op vijf kunnen deze ‘andere componenten’ op zich wel op interesse rekenen, terwijl ze nog geen deel uitmaken van hun loonbeleid.
In elk geval blijken grotere kmo’s, met bijvoorbeeld een honderdtal medewerkers, doorgaans beter op de hoogte van de verschillende mogelijkheden. “Maar onbekend is onbemind”, stelt Annelies Rottiers, business unit manager consultancy kmo bij SD Worx, die opmerkt dat kmo’s bij de nog niet gebruikte vormen het meest geïnteresseerd zijn in de elektrische fiets en het privé-professioneel gebruik van de fiets.
(wv)
19 oktober 2018Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Ook als het weer én de afstand meezitten, grijpen werknemers sneller naar hun auto dan naar hun fiets.Daarom: 7 redenen om toch die fiets van stal te halen!
Ga jij met een elektrische fiets naar het werk? Dan hebben wij goed nieuws voor jou.
Vertel ons welke job jij doet, ons Jobat Salariskompas vertelt je hoeveel je zou moeten verdienen. En op welke extralegale voordelen je recht hebt!
Van Gent strekt zich straks een fietssnelweg richting Antwerpen uit. Komt er dit jaar een doorbraak van de elektrische fiets voor woon-werkverkeer?
Hasselt Zorgstad en Fietsfront Hasselt willen dat over 7 jaar minstens 7 van de 10 werknemers die in een straal van 7 kilometer rond hun werkplek wonen, de verplaatsing met de fiets doen.
Ruim 350 jaar na zijn dood is Peter Paul Rubens nog altijd springlevend. Maar wat kun jij voor je carrière leren van Rubens?
We vroegen aan Nele Vanholme (40) uit Zottegem hoeveel zij verdient en wat haar job precies inhoudt...
Het is een cliché dat vrouwen veel praten, want op de werkvloer houden ze vaker hun mond dan mannen. Wil jij meer gehoord worden? Lees dan onderstaande tips.
Heeft het zin om jarenlang op de schoolbanken te zitten? Toch wel, zo blijkt. Een overzicht...
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Ook als het weer én de afstand meezitten, grijpen werknemers sneller naar hun auto dan naar hun fiets.Daarom: 7 redenen om toch die fiets van stal te halen!
Vertel ons welke job jij doet, ons Jobat Salariskompas vertelt je hoeveel je zou moeten verdienen. En op welke extralegale voordelen je recht hebt!
Hasselt Zorgstad en Fietsfront Hasselt willen dat over 7 jaar minstens 7 van de 10 werknemers die in een straal van 7 kilometer rond hun werkplek wonen, de verplaatsing met de fiets doen.
Ga jij met een elektrische fiets naar het werk? Dan hebben wij goed nieuws voor jou.
Van Gent strekt zich straks een fietssnelweg richting Antwerpen uit. Komt er dit jaar een doorbraak van de elektrische fiets voor woon-werkverkeer?
Of je belastingen moet betalen op je reiskostenvergoeding, hangt af van je keuze van transport, van en naar het werk ...
In bepaalde omstandigheden kan overwerk een noodzakelijk kwaad zijn. Maar wat als je vele overuren als vanzelfsprekend beschouwd worden?
Veel jongeren hebben bel-angst. Ze vinden het eng om te telefoneren en sturen sneller een berichtje. Maar in hun latere job zullen ze geregeld moeten bellen...
Wat kun jij – privé en professioneel – leren van docent en komiek Kamal Kharmach?