Vorige

1 van 504

Volgende
Volgend artikel:

Lof voor praktische opleiding bij CVO Vitant: kok en kelner na een jaar

Jongeren zijn zich niet bewust van nieuwe digitale jobs

12 maart 2020
Als je de tieners van vandaag vraagt wat ze later willen worden, dan is de kans groot dat ze voor een traditioneel beroep kiezen. Denk maar aan leerkracht, dokter of politieagent. De digitale jobs blijven vooral links liggen.

De tieners zijn digitale meesters, en je zou dan ook verwachten dat ze later iets met die specifieke skills willen doen. Want eerlijk: ze hebben een grote stap voor op de mensen die niet opgroeiden met al die digitale snufjes. En toch lijken ze zich niet bewust van de nieuwste jobs, want als je vraagt wat ze later willen worden, kiezen ze eerder voor een traditioneel beroep.

Maar liefst 47 procent van de jongens en 53 procent van de meisjes uit meer dan veertig landen denkt op hun dertigste een van de tien meest populaire jobs uit te oefenen. Dan gaat het om dokter, leerkracht, manager, ingenieur, advocaat, politieagent, ICT-professional, verpleegkundige, ontwerper of psycholoog.

Vernauwde blik

En dat is in ons land niet anders: zowat 45 procent van de jongens en 53 procent van de meisjes ziet een toekomst in een van die beroepen. Dat blijkt uit een studie van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO), die de PISA-onderzoeken van 2000 en 2018 met elkaar vergeleek.

  Wat meisjes later willen worden Wat jongens later willen worden
1. Dokter 15,6% Ingenieur 7,7%
2. Leraar 9,4% Businessmanager 6,7%
3. Businessmanager 5% Dokter 6%
4. Advocaat 4,6% IT'er 5,5%
5. Verpleegkundige 4,5% Sportman 4,9%
6. Psycholoog 3,7% Leraar 4,6%
7. Ontwerper 3% Politieagent 4%
8. Dierenarts 2,8% Automechanicien 2,8%
9. Politieagent 2,3% Advocaat 2,4%
10. Architect 2,1% Architect 2,2%

Maar vanwaar komt die vernauwde blik van de jeugd? Die is enerzijds sterker aanwezig bij jongeren uit een achtergesteld milieu, en bij de tieners die minder goed scoorden op lezen, wiskunde en wetenschappen tijdens de testen. Bovendien lijken tieners niet echt stil te staan bij het feit dat heel wat van die traditionele beroepen in de toekomst weleens geautomatiseerd kunnen worden.

Werk aan de winkel

Dat jongeren die nieuwe jobs, die ontstaan als gevolg van de digitalisering, over het hoofd zien, is toch wel zorgwekkend. En dus wijst de OESO nu op de belangrijke rol die onderwijsinstellingen daarin spelen. Een goede afstemming tussen de ambities van jongeren én de vereiste kwalificaties om die te bereiken, is iets wat heel wat scholen missen. Eén op de vijf jongeren in de OESO-landen weet namelijk niet wat hij of zij moet studeren om hun grote professionele droom waar te maken.

België hinkt op dat vlak wat achterop. Als je kijkt naar Denemarken, waar 80 procent van de leerlingen de kans krijgt om te praten met een gespecialiseerde carrièrecoach, hebben we nog veel te leren. Want in ons land krijgt slechts 25 procent die kans. Er is dus nog wel wat werk aan de winkel.

(dt/em) - Bron: Business AM / OESO, 2018-2020

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook

Artikels zoeken

Aanbevolen jobs

Wil jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

Of zoek in 13883 andere jobs