Jongeren grijpen nieuwe kans in opleiding verhuizer
Tot voor kort waren ze langdurig werkloos en was hun werkervaring beperkt. Vandaag zijn ze de fiere ambassadeurs van de verhuisfirma DAC.
“Mijn grootste motivatie om elk jaar aan de Belgian LindeCup deel te nemen is de kick van de wedstrijd in een sterk competitief deelnemersveld.” (Jimmy Vleminx, de Beste Heftruckchauffeur van België)
In een typisch distributieland als België vervult de heftruckchauffeur een cruciale rol in een logistieke keten. Daarin zijn snelheid en efficiëntie de ordewoorden. Orderpicking en leveringstermijnen worden alsmaar korter. De druk op de medewerkers neemt toe. En ondanks de verhoogde aandacht voor veiligheid, gaat het soms toch nog eens mis.
Zowat 10 procent van alle arbeidsongevallen met blijvende arbeidsongeschiktheid blijkt te wijten aan de opleiding van de chauffeur of aan technische gebreken van de heftruck. En dus moeten er bijkomende maatregelen worden genomen. Zoals de Belgian LindeCup, zeg maar het Belgisch kampioenschap voor heftruckchauffeurs. Hier worden de kennis van veiligheid en techniek uitgebreid getest. Ook de rijvaardigheid, precisie en snelheid van de bestuurders wordt gemeten.
Op de negende editie van deze Belgian LindeCup (georganiseerd door Motrac Handling & Cleaning) namen in de finale 40 gepassioneerde heftruckchauffeurs het tegen elkaar op. De deelnemers, allen actief in Belgische kmo’s en grote bedrijven, demonstreerden er tijdens praktische kwalificatierondes hun vakkennis en vaardigheden met de heftruck- en reachtruckmodellen. Daarvoor hadden ze al theoretische proeven afgelegd.
De 38-jarige Limburger Jimmy Vleminx werd uitgeroepen tot de beste heftruckchauffeur van het land. Hij nam al voor de zesde maal deel en eindigde de laatste 4 jaar steevast in de top 3. In 2016 werd hij al een keer eerder tot winnaar gekroond. Jimmy werkt al 15 jaar voor Madrico in Bree. Opvallend is dat hij actief is als lasser, maar iedere dag rijdt hij ook 10 minuten met de heftruck en dat is voor hem hét hoogtepunt van de dag.
“Mijn grootste motivatie om elk jaar aan de Belgian LindeCup deel te nemen is de kick van de wedstrijd in een sterk competitief deelnemersveld”, zegt hij. “Ik doe altijd mee om te winnen en heb de ambitie om me telkens te kwalificeren voor het WK. Dat is nu gelukt, want in september mag ik hiervoor naar Duitsland. Een wondermooie ervaring, want ik mocht eerder al 4 keer met het Belgische team aantreden. In 2014 veroverde ik er zelfs de zilveren medaille als beste individuele teamspeler. Dit jaar ga ik resoluut voor goud!”
(kme) - Foto: (HBvL)
28 juni 2019“Mijn grootste motivatie om elk jaar aan de Belgian LindeCup deel te nemen is de kick van de wedstrijd in een sterk competitief deelnemersveld.” (Jimmy Vleminx, de Beste Heftruckchauffeur van België)
In een typisch distributieland als België vervult de heftruckchauffeur een cruciale rol in een logistieke keten. Daarin zijn snelheid en efficiëntie de ordewoorden. Orderpicking en leveringstermijnen worden alsmaar korter. De druk op de medewerkers neemt toe. En ondanks de verhoogde aandacht voor veiligheid, gaat het soms toch nog eens mis.
Zowat 10 procent van alle arbeidsongevallen met blijvende arbeidsongeschiktheid blijkt te wijten aan de opleiding van de chauffeur of aan technische gebreken van de heftruck. En dus moeten er bijkomende maatregelen worden genomen. Zoals de Belgian LindeCup, zeg maar het Belgisch kampioenschap voor heftruckchauffeurs. Hier worden de kennis van veiligheid en techniek uitgebreid getest. Ook de rijvaardigheid, precisie en snelheid van de bestuurders wordt gemeten.
Op de negende editie van deze Belgian LindeCup (georganiseerd door Motrac Handling & Cleaning) namen in de finale 40 gepassioneerde heftruckchauffeurs het tegen elkaar op. De deelnemers, allen actief in Belgische kmo’s en grote bedrijven, demonstreerden er tijdens praktische kwalificatierondes hun vakkennis en vaardigheden met de heftruck- en reachtruckmodellen. Daarvoor hadden ze al theoretische proeven afgelegd.
De 38-jarige Limburger Jimmy Vleminx werd uitgeroepen tot de beste heftruckchauffeur van het land. Hij nam al voor de zesde maal deel en eindigde de laatste 4 jaar steevast in de top 3. In 2016 werd hij al een keer eerder tot winnaar gekroond. Jimmy werkt al 15 jaar voor Madrico in Bree. Opvallend is dat hij actief is als lasser, maar iedere dag rijdt hij ook 10 minuten met de heftruck en dat is voor hem hét hoogtepunt van de dag.
“Mijn grootste motivatie om elk jaar aan de Belgian LindeCup deel te nemen is de kick van de wedstrijd in een sterk competitief deelnemersveld”, zegt hij. “Ik doe altijd mee om te winnen en heb de ambitie om me telkens te kwalificeren voor het WK. Dat is nu gelukt, want in september mag ik hiervoor naar Duitsland. Een wondermooie ervaring, want ik mocht eerder al 4 keer met het Belgische team aantreden. In 2014 veroverde ik er zelfs de zilveren medaille als beste individuele teamspeler. Dit jaar ga ik resoluut voor goud!”
(kme) - Foto: (HBvL)
28 juni 2019Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Tot voor kort waren ze langdurig werkloos en was hun werkervaring beperkt. Vandaag zijn ze de fiere ambassadeurs van de verhuisfirma DAC.
Elvis en Ward behaalden hun rijbewijs als trucker. Niet ongewoon zou je zeggen, ware het niet dat beiden een arbeidsbeperking hebben.
Steven Wiggeleer (36) werkt al bijna 10 jaar voor De Kringwinkel en vertrekt ’s morgens nog altijd met evenveel zin naar zijn werk.
Bij de start van het nieuwe schooljaar was het nog uitgebreid in het nieuws: té weinig jongeren kiezen voor een IT-opleiding. Er heerst een groot tekort aan informatici.
Hr-manager Luc Duts van logistiek bedrijf ES&S uit Westerlo merkt dat het moeilijk is om medewerkers met de juiste attitude of competenties te vinden.
Welke vakmannen verdienen het meest? Sloopwerkers en schrijnwerkers zo blijkt. Vloerders en voegers verdienen dan weer het minst. Jobat zet ze op een rij.
Vrouwen en techniek, een moeilijke match? “Extra vrouwelijke collega’s zie ik graag komen.”
Er loopt wel eens iets mis op de werkvloer. Dit kan leiden tot gevaarlijke situaties, maar hier komen ze gelukkig tot een hilarisch, doch pijnlijk einde.
Met de huidige hoogconjunctuur worden uitvoerende technische profielen kritischer en kieskeuriger vooraleer ze zich binden aan een bedrijf.
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Er loopt wel eens iets mis op de werkvloer. Dit kan leiden tot gevaarlijke situaties, maar hier komen ze gelukkig tot een hilarisch, doch pijnlijk einde.
Steven Wiggeleer (36) werkt al bijna 10 jaar voor De Kringwinkel en vertrekt ’s morgens nog altijd met evenveel zin naar zijn werk.
Tot voor kort waren ze langdurig werkloos en was hun werkervaring beperkt. Vandaag zijn ze de fiere ambassadeurs van de verhuisfirma DAC.
Met de huidige hoogconjunctuur worden uitvoerende technische profielen kritischer en kieskeuriger vooraleer ze zich binden aan een bedrijf.
Bij de start van het nieuwe schooljaar was het nog uitgebreid in het nieuws: té weinig jongeren kiezen voor een IT-opleiding. Er heerst een groot tekort aan informatici.
Hr-manager Luc Duts van logistiek bedrijf ES&S uit Westerlo merkt dat het moeilijk is om medewerkers met de juiste attitude of competenties te vinden.
Elvis en Ward behaalden hun rijbewijs als trucker. Niet ongewoon zou je zeggen, ware het niet dat beiden een arbeidsbeperking hebben.
Vrouwen en techniek, een moeilijke match? “Extra vrouwelijke collega’s zie ik graag komen.”
Welke vakmannen verdienen het meest? Sloopwerkers en schrijnwerkers zo blijkt. Vloerders en voegers verdienen dan weer het minst. Jobat zet ze op een rij.