Infrabel: "Je loopbaan wordt superprofessioneel omkaderd"

Technisch talent is meer dan ooit nodig bij Infrabel: er wacht je een mooi professioneel traject bij de Belgische spoorweginfrastructuurbeheerder. Het verhaal van Timothy Molenberghs laat zien dat Infrabel ook voor jou een gevarieerd traject in petto heeft. Op maat van je belangstelling kan je net als Timothy telkens een versnelling hoger schakelen.

Delen

“Ik werk nu 19 jaar bij Infrabel”, zegt Timothy Molenberghs vanuit het Logistiek Centrum Infrastructuur (LCI) Antwerpen-Noord, te midden van de haveninstallaties met overal aan de horizon de ‘olifanten’ aan de havendokken.

“Maar Infrabel was niet mijn eerste werkgever. Nadat ik mijn A2 elektriciteit behaalde, kon ik meteen beginnen bij Opel Belgium. Een tussenstap: ik ben er een jaar gebleven. Een vriend werkte al bij de spoorwegen en overtuigde me om ook de overstap te wagen. Ik ben begonnen als bankwerker-mecanicien in de tractiewerkplaats in Antwerpen-Noord.”

Plezierig buitenwerk

Voor Timothy bleek het een begin van een succesvolle carrière, die hij om de zoveel jaar in een hogere versnelling schakelde. “Ik heb een klein jaar gewerkt in de tractiewerkplaats. Ik kwam daar heel onwetend binnen en in die tijd kreeg je nog niet veel informatie of begeleiding. De eerste job die toen vrijkwam was ‘vakbediende sporen’ met standplaats Zandvliet: een stap naar vast werk op het terrein. Ik slaagde in mijn ‘examen’, ging aan de slag en ik ben er vier jaar gebleven. Het buitenwerk vond ik echt een openbaring na de fabriek en de tractiewerkplaats. Maar ook dat was nog een laaggeschoolde betrekking.”

Kansen gegrepen

“Omdat ik nog thuis woonde, vond ik het mindere loon niet erg, maar mijn toenmalige leidinggevende zag dat ik een A2 elektriciteit had en spoorde mij aan om hoger te mikken. In die tijd stonden vacatures nog niet online of ze waren moeilijk te vinden. Maar toen er een examen voor een hogere functie werd uitgeschreven, deed ik mee. Ik slaagde en kon in die functie aan de slag in Zandvliet. Met meer verantwoordelijkheden kwamen er toen ook gespecialiseerde opleidingen in Brussel bij.”

Van onderhoud naar vernieuwing

Daarna groeide Timothy door naar ploegbaas. Hij switchte daarbij van onderhouds- naar vernieuwingswerken en zijn uitvalsbasis werd Antwerpen-Centraal. “Een welkome afwisseling na tien jaar. Ik begeleidde als ploegbaas de aannemers tijdens grotere werken, zoals de vernieuwing van overwegen en stukken spoor over de hele Zone Noord-Oost. Mijn verantwoordelijkheid en mijn werkgebied waren nu een stuk groter. Er werd wel rekening gehouden met mijn woonplaats: ik hoefde nooit verder te gaan op locatie dan Lier.”

Ervaring verzilverd

“Twee jaar later kon ik doorgroeien naar technicus spoorwerken en kreeg ik een aanbieding om terug in Antwerpen-Noord bij ‘onderhoud’ te werken. Daar kende ik natuurlijk mijn weg. Mede dankzij mijn ervaring vervang ik nu tijdelijk een collega die ‘technisch ondersectorchef’ was en is overgestapt naar een andere dienst. Nu ben ik dus, tijdelijk, verantwoordelijk voor de ploeg die het onderhoud van de sporen uitvoert in een bepaald gebied. Dit is voor mij natuurlijk de perfecte voorbereiding om deel te nemen aan een gesprek om zelf technisch ondersectorchef te worden. Dat betekent een mooie promotie, ook op loonvlak.”

Timothy Molenberghs

“Ik sta in voor volledige projecten: materiaalaanvragen coördineren, ploegen samenstellen en delegeren. We hebben net een sanering van een overweg afgewerkt. Momenteel zijn we bezig met een complete vernieuwing van een ‘bundel’: sporen, bovenleidingen en wissels. Daar werken verschillende teams op, waaronder ook onze bankwerkers en elektriciens. Leren leiding geven is belangrijk, want als technisch ondersectorchef stuur je een divers samengesteld team aan van 20 mensen.”

De juiste keuze gemaakt

“De meeste collega’s hier hebben een technische achtergrond”, zegt Timothy. “Ook al kunnen ze vlot elders aan de slag, ze hebben de juiste keuze gemaakt. Infrabel is een zekere werkgever met doorgroeimogelijkheden en enorm veel afwisseling, ook binnen je functie.”

Met 19 jaar anciënniteit heeft Timothy Infrabel sterk zien evolueren. “Het is veel professioneler geworden, ook de procedures om promotie te maken en bij te leren. Met de komst van de LCI’s (de logistieke centra infrastructuur, dé uitvalsbasis voor alle onderhoudsploegen van Infrabel) en de digitalisering werd onze omkadering enorm gestroomlijnd.”

Altijd op maat begeleid

“Ook de instroom van nieuwe collega’s verloop veel professioneler dan vroeger”, benadrukt Timothy Molenberghs. “Vroeger werd je verteld waar je die dag aan de slag zou gaan, je kreeg je gele werkkledij en je was vertrokken. Nu word je perfect voorbereid, met vaak eerst een centrale opleiding in Brussel. Voor je in het LCI aan de slag gaat, ga je -bijvoorbeeld bij ons eerst nog een dag naar Antwerpen-Centraal voor toelichting en een veiligheidsbriefing.”

“Bovendien word je als nieuwe collega goed begeleid door een ervaren collega. De opleiding duurt ongeveer 12 maanden. Je wordt bij Infrabel in ieder geval nooit aan je lot overgelaten.”

Interesse? Kom dan zeker een kijkje nemen op de volgende Infrabel Job Day.
Inschrijven kan via www.infrabel.be/nl/jobdays

(William Visterin)

11 oktober 2019

Delen

Bekijk alle jobs

Ontvang nieuwe jobs via e-mail

Ontvang nieuwe 'Infrabel' jobs meteen in je mailbox.

We sturen je geen reclame.