Beroepenfiches
Vorige

1 van 157

Volgende
Volgend artikel:

De verschillen tussen statutairen en contractuelen

Hoe ziet de rol van marketingmanager eruit?

The Coca-Cola Company mag zijn twee handjes kussen met zijn marketingmanager, want daar begint al het succes. Reclamecampagnes, promotieacties, imagocampagne, de marketingmanager doet er werkelijk alles aan om de merkbekendheid te vergroten.

Het logo van Coca-Cola, de iconische glazen flesjes en de drank zelf zijn als sinds jaar en dag een vaste waarde in ons leven. En dat heeft The Coca-Cola Company ongetwijfeld te danken aan zijn marketingmanagers van de voorbije decennia.

Maar wat doet een marketingmanager nu eigenlijk? Simpel: inspelen op de behoeftes van de klanten, en producten of diensten aan de man brengen. Dat kan door een reclamecampagne op poten te zetten, of een aantrekkelijke promotieactie te bedenken. Zolang de doelgroep maar zijn weg vindt naar het bedrijf: dat is wat telt. De meeste marketingmanagers herken je direct: ze zijn extravert, spontaan, sociaal, gefocust en ze letten op de details.

Marketingmanager in een notendop

De ene marketingmanager is de andere niet natuurlijk, al zijn er bepaalde dingen die ze allemaal onder de knie moeten hebben:

  • Promotiemateriaal creëren om potentiële bedrijven mee op de kar te doen springen;
  • Marketingstrategieën bedenken en uitwerken;
  • Budgetten beheren;
  • Nieuwe marketingmogelijkheden uittesten en onderzoeken;
  • Een goede relatie opbouwen met de media;
  • Strategieën voor de sociale media bedenken, uitwerken en uitvoeren;
  • Marketingcampagnes analyseren en optimaliseren;
  • Nieuwe manieren bedenken om producten of diensten te promoten;
  • De trends binnen de marketingwereld opvolgen;
  • Advertentierendementen analyseren;
  • De klantenservice perfectioneren.

Reclameborden, promotievideo’s, merchandising: het is vrijwel allemaal bedacht door de marketingmanager. Maar een product promoten gaat veel verder dan dat. Want wat als een ontevreden klant z’n ongenoegen uit op de sociale media? Wat als het product slecht gemaakt is, en de klanten een voor een afhaken? De marketingmanager to the rescue, want naast promotie, moet hij ook het product redden van de afgrond.

Van begin tot einde

Maar voor het allemaal zover is, heeft de marketingmanager nog een belangrijke taak: het product of de dienst testen. Is er wel interesse bij het brede publiek? Wat kan het kosten? Wie kan het product of de dienst het best gebruiken? Het complexe productonderzoek, dat is dus eveneens de verantwoordelijkheid van de marketingmanager.

De reizende manager

Het zal je dus niet verbazen dat een marketingmanager véél tijd achter zijn bureau doorbrengt. Productonderzoek, de consumententrends opvolgen en marktanalyses maken, daar heb je natuurlijk een computer voor nodig.

Al zijn er ook tal van marketingmanagers die een stukje van de wereld zien. Om klanten te ontmoeten, samen met de productieteams de producten te perfectioneren of om de populariteit van het product of de dienst te onderzoeken in andere landen.

De ene manager is de andere niet

Heel veel mensen verwarren de marketingmanager weleens met de brand-, product- of publicrelationsmanager. Geheel onterecht. Geen enkel van de drie heeft dezelfde missie als de marketingmanager. Zo houdt de publicrelationsmanager het contact met de klanten, de werknemers, de media en de stakeholders warm. Onder andere door persberichten de wereld in te sturen en persconferenties te organiseren.

De brandmanager staat meestal net een trapje lager dan de marketingmanager, maar is zeker en vast onmisbaar. Zijn taak? Een vertrouwensband creëren tussen de klanten en het merk. En de productmanager? Die is verantwoordelijk voor het succes van een product en bepaalt mee de ontwikkeling, productie én marketing ervan. Een ding hebben ze allemaal gemeen: de ambitie om van een product een gigantisch succes te maken.

(dt/em) - Bron: CareerExplorer

14 januari 2020
Anderen bekeken ook