Thuiswerken
Vorige

1 van 278

Volgende
Volgend artikel:

Afwezig door ziekte: 1 op 3 Belgen niet. Welke sectoren het meest?

Hoe kan jouw baas je helpen bij thuiswerk?

nonproductief thuiswerken
Thuiswerken was de afgelopen weken voor velen verplichte kost als gevolg van de coronamaatregelen. Helaas blijkt het toch niet iedereen gegeven. Veel thuiswerkers missen het contact met hun collega’s, missen feedback en interactie, of raken thuis te snel afgeleid. Gelukkig kan je leidinggevende je helpen om je gemotiveerd te houden tijdens het thuiswerk.

Lode Godderis, hoogleraar aan het centrum voor omgeving en gezondheid van de KU Leuven en directeur onderzoek bij IDEWE, verzamelde de volgende tips:

1. Blijf in contact

“We worden nu al meer dan 2 maanden door de overheid opgeroepen om zoveel mogelijk thuis te werken, maar de lockdown en het thuiswerken laten zich voelen in ‘ons koppeke’. Bijna de helft van de werknemers kampt met angst en depressieve gevoelens”, weet Godderis. “Sociaal contact met je baas en collega’s kan deze problemen helpen voorkomen. Organiseer bijvoorbeeld een ‘online’ lunch, las ‘online’ koffiepauzes in en sluit samen de dag af met een leuk moment. Bespreek tijdens je (video)calls wat goed loopt en laat je medewerkers delen wat ze hebben kunnen afwerken.”

“Het is ook belangrijk om ondersteuning te bieden bij problemen die medewerkers alleen niet opgelost krijgt. Hoe langer je afwezig blijft van je werkplek op kantoor, hoe angstiger medewerkers zijn om het werk daar weer te hervatten. Veel contact houden, maakt de terugkeer naar het werk makkelijker.

2. Goede afspraken maken goede collega’s

“Zeker met kinderen die je aandacht opeisen is thuiswerken niet evident. Je wil je werk even goed doen als daarvoor én tegelijk je kinderen de nodige aandacht geven en begeleiden bij hun schooltaken. In realiteit blijkt dit vaak gewoon onmogelijk en brengt dit de nodige stress en frustraties met zich mee. Maar het is normaal dat je dit gevoel hebt, belangrijker is dat je er niet mee blijft zitten”, adviseert Godderis.

“Formuleer doelen, creëer een kader, volg op en stuur bij. Bekijk de zaken week per week en maak hierover concrete afspraken met je collega’s. Geef aan wat haalbare doelstellingen zijn en plan je week. Deze planning helpt je baas en collega’s om grip te krijgen op de situatie, en biedt de mogelijkheid om bij te sturen indien nodig. Een planning is immers een hulpmiddel en geen doel op zich.”

3. Het 1-2-3 van ABC

“Gedurende een lange tijd thuiswerken lukt beter als je inzet op Autonomie (inspraak), Betrokkenheid (werkrelatie met je baas en collega’s) en Competentie (je talenten ontwikkelen). Stel daarom de vragen: ‘Hoe schat je zelf je werk in? Wat heb je nodig om gemotiveerd te worden en je werk te doen?’ En hoe kan je leidinggevende je hierbij helpen?’”

4. Work - Life - Me time

“Onze work-life balans staat door het thuiswerken stevig onder druk. Vergeet niet dat je naast je work- & home-time ook oog moet hebben voor je me-time!”, aldus Godderis.

“Veel thuiswerkers hebben het gevoel dat ze hun rol als werknemer en hun ouderrol niet naar behoren kunnen invullen en om dit te compenseren, gaan ze hun vrije tijd opofferen. Op korte termijn is dit niet dramatisch, maar op langere termijn is het belangrijk om tijd te maken voor jezelf. Als leidinggevende kan je hierbij het goede voorbeeld geven, want ongetwijfeld worstel je, net als je medewerkers, ook met deze moeilijke situatie.”

5. Een ergonomische thuiswerkplek is een must

“De thuiswerkplek is niet altijd even goed uitgerust als op kantoor, en dit geldt zeker voor wie pas sinds de lockdown voor het eerst van thuis uit werkt. En hoewel werken aan je keukentafel of vanuit je zetel je misschien wel comfortabel lijkt, is dit geen goed idee voor je nek, rug, schouders en polsen”, getuigt Godderis.

“Een goede, comfortabele bureaustoel, een degelijk bureau en een afzonderlijk, voldoende groot beeldscherm zijn alvast een minimumvereiste. Hoewel het een goed idee is als werkgevers hierin voorzien, zijn ze hiertoe niet verplicht. Wel kan je als werknemer een aantal afspraken maken over materiaal dat je nodig hebt om thuis te kunnen werken. Zeker als thuiswerk voor jou een blijver wordt, is dit geen overbodige luxe.”

6. Veilig werken, maakt gezond

“We zullen nog een tijdje moeten leven én werken met corona. De schrik voor het virus zit er bij velen goed in en bemoeilijkt een terugkeer naar het werk. Daarom is het belangrijk om een gesprek te hebben met je leidinggevende en je collega’s over hoe je het op de werkvloer veilig kan aanpakken en wat er geleerd kan worden uit de coronacrisis”, besluit Godderis. “Als dit samen beslist wordt, heeft dit voor de leidinggevenden niks dan voordelen: regels die door het personeel samen werden opgesteld worden concreter en effectiever gevolgd.”

(es/kv) - Bron: IDEWE

4 juni 2020
Anderen bekeken ook