De 7 irritantste e-mailgewoontes
E-mail is niet meer weg te denken, hoewel het je serieus op de heupen kan werken. Zeven gewoontes zijn ronduit ergerlijk.
Het is vooral een kwestie van efficiëntie. Heldere mails vermijden een lawine van heen-en-weerberichten. De meeste mensen mailen te slordig. Ze herlezen niet wat ze schrijven, met soms onbegrijpelijke zinnen tot gevolg. Wie zijn mail herleest, haalt de onbegrijpelijke dingen eruit. De tijd die je daarin steekt, win je achteraf gemakkelijk terug.
Bekijk eerst en vooral of een mail wel het geschikte medium is om je boodschap over te brengen. Netelige kwesties of emotionele boodschappen breng je beter rechtstreeks of via de telefoon. Ook je onderwerpregel is belangrijk. Het is een selectiecriterium voor de lezer om je mail al of niet te openen.
Hou je mails kort en spreek de ontvanger persoonlijk aan. Mails waar andere mensen in kopie (cc) staan, worden minder gelezen. De lezer moet kunnen zappen in je mail. Zet dus het belangrijkste eerst en zorg voor een duidelijke, sprekende onderwerpregel. Tegenwoordig lezen mensen slechts een derde van hun mails. Dat blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse Stephanie Miller uit 2007 en wordt bevestigd door gegevens van de Belgische beroepsvereniging Interactive Advertising Bureau.
In die verslagen zijn de mensen het belangrijkst. De eerste vraag die ik krijg als ik naar een vergadering ben geweest is: wie was er allemaal? Mensen zijn geïnteresseerd in wat andere mensen zeggen en doen. Dus moet je ook in je verslagen de mensen goed naar voor laten komen.
Een verslag moet ook scanbaar zijn. Zet daarom de to do’s in de kijker en zet er namen bij. Dat vergroot de kans dat de to do’s ook worden uitgevoerd. Je mag niet vergeten dat zo’n verslag een werkinstrument is.
Mensen hebben een bloedhekel aan bullets in powerpointpresentaties. Het scherm waarop je je presentatie projecteert, is een beeldmedium. Daarop projecteer je beelden die emotioneel ondersteunen wat je vertelt. Belangrijk is dat je een sterk verhaal hebt dat ondersteund wordt met beelden op het scherm en dat samengevat terug te vinden is in je hand-outs. Als ik spreek over milieuvervuiling, toon ik bijvoorbeeld een dode vogel op het scherm, maar ik vertel over de statistische gegevens.
Ik schrijf een satirische rubriek in een vakblad en die draagt de titel ‘Mailigheid’. Het is een satirische kijk op teksten die ik vind in mijn brievenbus en mailbox. Ik ben onlangs 50 geworden en kreeg van mijn ziekenfonds een felicitatiebrief. Ik kon een gratis cadeau krijgen - een digitale koortsthermometer of een kookboek - als ik een antwoordkaart terugstuurde. Op de antwoordkaart kon ik aanduiden over welke onderwerpen ik een informatiefolder wilde ontvangen: rugklachten, kanker, opvliegers, vervelende maandstonden … Die minder aangename infoaanvragen staan natuurlijk haaks op de verjaardagswensen. Dat is satire op zich.
Bovendien kan een ziekenfonds toch inschatten dat ik als man nooit last zal hebben van opvliegers. Bij de rugklachten stond zelfs dat ook onze koning (met een hoofdletter K) last had van rugklachten. Dat is een man van dik in de zeventig. Daar vergelijk ik mijzelf niet mee.
(kg) - Illustratie: (rp)
7 augustus 2019Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
E-mail is niet meer weg te denken, hoewel het je serieus op de heupen kan werken. Zeven gewoontes zijn ronduit ergerlijk.
Wil je succesvol communiceren met je collega’s of baas? Dan telt niet alleen wat je zegt. Hoe je de boodschap overbrengt, is ook van belang.
Op YouTube circuleren er meer dan 40.000 presentatiefilmpjes van Apple-baas Steve Jobs. Wat is zijn geheim?
Mensen lezen tegenwoordig nog slechts een derde van hun e-mails. Dat blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse Stephanie Miller uit 2007 en wordt bevestigd door gegevens van de Belgische beroepsvereniging Interactive Advertising Bureau.
Wil je eenvoudig geld verdienen? Gemakkelijk als in niks doen terwijl je je bankrekening ziet aandikken? Het klinkt als een utopie maar het kan, en wel zo!
Intussen geven al zowat 30 werkgevers present voor de Jobbeurs Genk, goed voor honderden jobs in allerhande sectoren. Afspraak op 7 december 2023 in C-Mine.
De tijd dat advocaten en politici strak in het pak naar kantoor gingen, lijkt verleden tijd. De pandemie heeft niet alleen onze kleerkast maar ook onze kijk op de dresscode gewijzigd.
“Kandidaten kiezen in de eerste plaats voor VDAB omwille van onze maatschappelijke relevantie”
Ondanks dat we economisch gezien in woelige wateren verkeren stijgt het aantal bedienden dat een winstpremie krijgt. Hoe kan dat?