Het loon van een customer service medewerker: 2.724 euro bruto
We vroegen een 47-jarige customer service medewerker uit Genk naar haar job (4/5de) en hoeveel zij daar maandelijks mee verdient.
“Evolueer je naar een Teamleader functie binnen customer service, dan mag je rekenen op een bruto maandloon tot 5.000 euro.” (Margaux Brisard, Senior Recruitment Consultant bij Walters People)
Margaux Brisard, Senior Recruitment Consultant bij staffing specialist Walters People, vertelt wat deze job precies inhoudt, wat de doorgroeimogelijkheden zijn en welk loon je kan verwachten.
Als Customer Service Representative fungeer je als eerste aanspreekpunt voor klanten die de organisatie contacteren. “Je behandelt dagelijks tal van uiteenlopende vragen, waardoor elke werkdag er anders uitziet”, weet Brisard. “Klanten kunnen bijvoorbeeld extra informatie opvragen rond een bepaald product of willen weten wanneer hun bestelling geleverd wordt.”
Als Customer Service Representative heb je ook zicht op de binnenlopende orders. Je staat dus in zeer nauw contact met het sales team om samen vraag en aanbod duidelijk in kaart te brengen en op elkaar af te stemmen. Ook stockbeheer en logistieke coördinatie maken deel uit van het takenpakket van een Customer Service Representative.
Een bachelordiploma is een prima uitvalsbasis, maar het allerbelangrijkst om succesvol te zijn binnen customer service is een goede talenkennis. Doordat je dagelijks niet alleen met klanten in contact staat, maar ook nauw samenwerkt met verschillende divisies binnen de organisatie, zijn vlotte communicatieve vaardigheden essentieel.
EXTRA: Test je taalkennis Frans
Uiteraard moet je als Customer Service Representative heel klantgericht zijn, goed kunnen luisteren en een sterk gevoel voor diplomatie hebben. “Je krijgt sowieso ook te maken met ontevreden klanten die liefst zo snel mogelijk een oplossing willen voor hun probleem”, verklaart Brisard. “Met een oplossingsgerichte en hulpvaardige houding zorg je ervoor dat de klant – zelfs na een klacht – tevreden is over zijn order. Net dat maakt van Customer Service Representative een rol waaruit je veel voldoening kunt halen.”
Uiteraard kan het in bepaalde piekperiodes heel druk worden binnen customer service. Denk bijvoorbeeld aan de eindejaarsperiode, Black Friday enzovoort. Op zulke momenten is het belangrijk om stressbestendig te zijn en nauw met het team samen te werken zodat alles vlot verloopt, zowel intern als naar de klanten toe. Tenslotte is een goede kennis van MS Office belangrijk, vermits het sales team regelmatig rapportages zal opvragen.
Lijkt de job van Customer Service Representative op jouw lijf geschreven? Bekijk het huidige vacatureaanbod en ... solliciteer vandaag nog!
Het aantal vacatures voor Customer Service Representatives blijft stabiel hoog. Met name in de logistieke sector, automotive, chemie en voedingsproductie is er continu vraag naar goede customer service medewerkers. Steeds vaker zien we de vraag naar specifieke vaardigheden, zoals een goede kennis van het Duits. “Ondanks de komst van chatbots, waarbij eenvoudige klantenvragen snel opgelost worden via een online applicatie, blijft de toekomst van deze functie gegarandeerd: het menselijke aspect binnen customer service zal altijd een essentiële rol blijven spelen”, vertelt Brisard.
Als Customer Service Representative werk je samen met diverse departementen in de organisatie, waardoor je een brede kennis opdoet. Je leert verschillende mensen te woord staan, problemen aanpakken, bedrijfsprocessen op elkaar afstemmen... Kortom: een heel goede leerschool die de basis legt voor de rest van je carrière.
Heb je verdere ambities binnen customer service, dan kun je doorgroeien naar een rol als Teamleader of Customer Service Manager. “Er zijn echter nog tal van andere carrièrepaden mogelijk. Zo kun je bijvoorbeeld perfect evolueren naar een job binnen sales of zelfs communicatie, marketing en HR”, aldus Brisard.
“Evolueer je naar een Teamleader functie binnen customer service, dan mag je rekenen op een bruto maandloon tot zelfs 5.000 euro”, bevestigd Brisard. “En bij dat loon hoort heel vaak ook een verzekeringspakket en maaltijdcheques, en in sommige gevallen ook een gsm of laptop.”
Werkgevers hebben ten slotte steeds meer oog voor het welzijn van hun customer service medewerkers. Dit uit zich in het aanbieden van opleidingen en interessante carrièremogelijkheden binnen de organisatie, maar ook in sportactiviteiten, flexibele werkuren en mogelijkheid tot telewerken.
Go for happy! Deze werkgevers zijn op zoek naar een (m/v) Customer Service Representative !
(sp/kv) - Bron: Walters People
5 april 2023We vroegen een 47-jarige customer service medewerker uit Genk naar haar job (4/5de) en hoeveel zij daar maandelijks mee verdient.
Jobat vroeg teleoperator Carine Van Hamme (56) en quality steward Lien Mentens (25) waarom hun job meer psychologie dan bandwerk is.
Ben jij van plan om op een administratieve afdeling te gaan werken, maar weet je niet op welke verloning en voordelen je precies mag rekenen?
Bij de klantendienst van A.S.Adventure is het dezer dagen een van de drukste periodes van het jaar. De medewerkers werken echter meestal van thuis uit.
Vertel ons welke job jij doet, ons Jobat Salariskompas vertelt je hoeveel je zou moeten verdienen. En op welke extralegale voordelen je recht hebt!
Mijn vrouw heeft bij de geboorte van ons dochtertje zes maanden ouderschapsverlof genomen. Heb ik als vader dan ook nog recht op ouderschapsverlof?
Een hogere functietitel krijgen, zónder bijhorende loonsverhoging. Zou je dat aanbod accepteren?
Generation Z en de millennials: wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen… en vooral: wat vinden ze belangrijk op het werk?
De overgrote meerderheid van de jongeren vertoont symptomen van een burn-out, en niet elke werkgever speelt hier even goed op in...