Viangro weet hoe zijn vrachtwagenbestuurders rijden
Levensmiddelenbedrijf Viangro gebruikt een slim systeem om continu te weten waar zijn vrachtwagens zich bevinden. Een woordje uitleg ...
Ik zou zeggen “vrachtwagenchauffeur”. Maar die functie is inhoudelijk enorm veranderd: het is een pak meer dan aan een stuur draaien en op het gaspedaal duwen.
De uitgebreide technische, administratieve en communicatievaardigheden en een steeds meer geavanceerde technologie, geven een totaal nieuwe inhoud aan deze job in vergelijking met pakweg 20 jaar geleden. Mijn werkgever noemt het daarom “vrachtwagenpiloot”; en misschien is dat inderdaad wel een meer accurate benaming voor wat wij zijn.
Het varieert tussen de 2.200 en 2.600 euro netto, afhankelijk van het aantal gewerkte uren. Het is waar dat we er dagelijks gemiddeld meer uren voor presteren dan in andere beroepen het geval is, maar wie ervoor wil gaan, kan wel met een loon naar huis dat je in andere jobs nooit kan verdienen – ook niet als je er extra inspanningen voor zou doen.
Bovenop de hospitalisatieverzekering en maaltijdcheques, mogen we jaarlijks ook nog eens voor 175 euro kledij kopen uit de bedrijfscatalogus, dat vind ik een noemenswaardig voordeel.
Het loon alleen is voor mij niet het enige om voor een bepaalde job te kiezen. Het graag doen en je er goed in voelen, is ook belangrijk. Een collegiale werksfeer en een werkgever die aandacht heeft voor je welbevinden, dat laat zich niet meteen in geld uitdrukken. Maar het is wel van waarde. En het materiaal is ook altijd in orde – zeker belangrijk als je een hele dag in een vrachtwagen zit.
De afbetaling van ons huis en de gebruikelijke dagelijkse kosten. Eigenlijk niets speciaals.
Vooral muziek en film. En ook mijn gezinsleven vind ik zeer belangrijk: uitstappen met mijn vrouw en kinderen, daar spendeer ik graag iets meer aan.
Wil je zelf graag getuigen over jouw loon? Stuur ons een e-mail via redactie@jobat.be, dan nemen wij contact met je op!
25 september 2017Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Levensmiddelenbedrijf Viangro gebruikt een slim systeem om continu te weten waar zijn vrachtwagens zich bevinden. Een woordje uitleg ...
Erbij horen bepaalt mee ons werkgeluk. Maar medewerkers die zich verbonden voelen met elkaar en hun organisatie, dat komt niet vanzelf...
Niets zo frustrerend als een baas die niet luistert. Medewerkers verwachten meer dan ooit dan hun leidinggevende open, oprecht en empatisch is.
Een klassieke valstrik op je jobinterview is de vraag naar je minder goede kantjes... Wat is de ideale repliek op deze vraag?
We vroegen aan Karel (44) uit Lokeren hoeveel hij verdient en wat zijn job precies inhoudt...
De meeste werknemers zijn niet langer gebonden aan een werkplek, en dus werken steeds meer mensen van thuis uit.
De kerncentrale van Doel is een werkomgeving waar strikte veiligheidsvoorschriften centraal staan. Parham speelt daarbij een belangrijke rol.
De meerderheid van de Belgische bedienden heeft flexibele uren. Een kader dat onder meer glijdende werkuren en telewerk toelaat.
Door de hoge brandstofprijzen zoeken veel pendelaars een alternatieve of goedkopere manier om op het werk te geraken. Dit zijn de voordelen van carpooling.