Burgelijke ingenieurs hebben een hoger loon dan bio-ingenieurs
De salarisenquête 2008 van KVIV (Koninklijke Vlaamse Ingenieursvereniging) toont aan dat burgerlijk ingenieurs inzake loon meestal beter af zijn dan bio-ingenieurs.
Ik ben diensthoofd Ruimtelijke Ordening en Milieu bij de gemeente Edegem. Dat houdt in dat ik verantwoordelijk ben voor de ruimtelijke projecten binnen de gemeente. De ontwikkeling van nieuwe parken is daar een voorbeeld van. Zo vernieuwen we momenteel het Hof Ter Linden, door onder andere de voet- en fietswegen in het gebied aan te leggen en het kasteel en de koetshuizen te restaureren. Ook de herontwikkeling van de site van Agfa Gevaert staat nog op het programma. Ik ben van het begin tot het einde mee verantwoordelijk voor die projecten, van idee tot uitvoering.
Ik doe mijn job zeker graag. Mijn werk is heel gevarieerd: ik ben vaak bezig met de projecten zelf, maar ik sta ook aan het hoofd van een team, dus er komen een hoop personeelskwesties bij. Het liefst hou ik me bezig met de inhoudelijke dossiers, het projectwerk zelf dus.
Mijn loon vind ik zeker ok. Ik kan zelf mijn uren bepalen, waardoor mijn werk en gezinsleven mooi in balans zijn. Ik vind vooral de inhoud van de job fijn en ik woon heel dicht bij mijn werk. Die combinatie maakt het voor mij erg interessant.
38 uren per week. Die uren zijn flexibel in te vullen. Doorgaans is het een nine-to-fivejob, maar dat hoeft niet. Uiteraard zijn er ook avondvergaderingen, infoavonden rond projecten en bezoeken aan de buurt om uitleg te geven. Die uren kan ik zelf compenseren door bijvoorbeeld de dag erna iets later te beginnen of op woensdagnamiddag thuis te zijn bij de kinderen.
Ik kan zeker sparen. Ik zet elke maand geld opzij, en doe daarnaast aan pensioensparen.
Dat zal de afbetaling van ons huis zijn.
Geld uitgeven aan dure dingen als een auto vind ik moeilijk. Een nieuwe wagen kopen, vind ik geldverspilling. Dan kies ik liever voor een tweedehands exemplaar.
Ik geef graag geld uit aan belevenissen. Op reis gaan, afspreken met vrienden, naar een concert gaan. Niet de materiële dingen, maar activiteiten en leuke momenten.
Ik zou niets voor mezelf willen kopen, want dat interesseert mij niet, en ik zou ook zeker blijven werken. Ik wil me blijven nuttig maken. Met het geld zou ik een project opzetten dat voor anderen een meerwaarde kan betekenen. Ik ben ervan overtuigd dat we allemaal teveel met onszelf bezig zijn en gefocust zijn op ons eigen leven. Terwijl je samen veel meer kan bereiken. Dus ik zou een dergelijk project uitwerken – in de stijl van cohousing – waar mensen de handen in elkaar slaan om samen verder te komen. Een kasteel voor iedereen?
(sdc)
Wil je zelf graag getuigen over jouw loon? Stuur ons een e-mail via redactie@jobat.be, dan nemen wij contact met je op!
7 juni 2018De salarisenquête 2008 van KVIV (Koninklijke Vlaamse Ingenieursvereniging) toont aan dat burgerlijk ingenieurs inzake loon meestal beter af zijn dan bio-ingenieurs.
Wij vroegen Dirk Bex hoeveel hij verdient ...
Een gesprek met je werkgever kan lastig zijn. Zeker wanneer je iets delicaats wil bespreken. Hoe pak je zo’n gesprek dan best aan? Lees hier 5 do’s-and-don’ts.
Of je nu fietst, rijdt of het openbaar vervoer neemt, je werkgever komt bijna altijd voor een deel tussen in je pendelkosten. Welke voorwaarden zijn er?
Wat doet een customer service representative precies? Wat zijn de doorgroeimogelijkheden ? En welk loon krijgen zij betaald?
Op een dag vind je de vacature van je leven. Maar wanneer je de jobaanbieding in detail bekijkt, blijkt dat je niet het juiste profiel hebt. Wat dan?
Mensen in hun kracht zetten is een gezamenlijke missie bij Zorggroep UPC Duffel. Van zorgverleners die therapie geven tot zorgdragers die schoonmaken, iedereen speelt er een belangrijke rol in. Ook Glen en Chantal, elk op hun eigen manier.
De sector van telecom, ICT & internet is zeer breed en uiterst divers. Welke gemiddelde lonen én extralegale voordelen zijn er gangbaar?
“Sorry, we geven de voorkeur aan kandidaten met meer ervaring.” Maar geen zorgen, hier zijn enkele tips om tóch die baan binnen te halen.