Boeiende jobs in financiële sector dankzij digitalisering en projectwerking
De job van bank- en verzekeringsspecialist is opgenomen in de lijst van knelpuntberoepen. Nochtans legt de digitalisering nieuwe opportuniteiten bloot.
Ingrid Louwet (44) uit Zonhoven
“Ik ben in 1999 gestart bij de bank. Dit is dus mijn allereerste job. Momenteel ben ik klantadviseur, met specialisatie in beleggingen. Dat wil zeggen dat ik advies geef in het dagelijkse bankgebeuren, maar ook in sparen en beleggen, verzekeringen en kredieten.”
“Ik doe mijn job heel graag. Klanten appreciëren het dat je klaarstaat en hen begeleidt in hun projecten. Ik zit ook in een heel leuk team, ieder met zijn eigen specialisatie. Dus met vragen kun je altijd wel bij iemand terecht. One team to the customer! Het voordeel van werken in een grootbank is dat er altijd wel interne carrièremogelijkheden zijn. Na deze coronacrisis begin ik dan ook met een nieuw professioneel avontuur: als Digitaal Expert Regio Limburg.”
“Ik werk 80 procent, dat is omgerekend zo’n 29,5 uur per week. Jaarlijks krijg ik daarvoor 31,40 verlofdagen en dan zijn er nog de bank holidays (4 dagen per jaar). We mogen overuren maken, maar deze moeten binnen een bepaalde tijd opgenomen worden. Een keertje later starten of vroeger stoppen kan als de planning op kantoor het toelaat.”
“Ik ben wel tevreden. Mijn nettoloon is niet heel hoog, maar de voordelen die je erbij krijgt, moet je natuurlijk ook in rekening nemen. Ik zou momenteel niet van werkgever willen veranderen. Het loon en de bijkomende voordelen zijn heel goed.”
“Dat is vandaag toch wel de hypotheek, maar ook voeding neemt een grote hap uit het budget. En daarnaast proberen we toch ook wel wat te sparen.”
“Nee, want ik ben tijdens deze coronaperiode gewoon aan het werk gebleven. We hebben dus geen loonverlies. Ik ga ook nog elke dag naar kantoor. Uiteraard met de nodige voorzorgsmaatregelen: we werken ieder in onze eigen bureauruimte en geven vooral telefonisch advies, of via videogesprek.”
“Momenteel voelen we de crisis enkel op een positieve manier in onze portemonnee: we gaan niet meer uit eten of eens eentje drinken. Er is ook meer tijd om prijsbewust te winkelen. Dus voor ons gezin zijn er enkel financiële voordelen. (lacht) Enkel de beleggingen zijn wat gezakt, maar dat zal op termijn ook wel weer in orde komen.”
“Ik lig hier zeker niet wakker van. We hebben beiden een groepsverzekering, doen aan pensioensparen en er staat wat spaargeld aan de kant.”
“Rommel op buitenlandse webshops. En aan goedkoop kopen, doe ik niet mee. Want dat is meestal twee keer kopen.”
“Veel mensen rondom me gelukkig maken. En zorgen dat mijn kinderen op financieel vlak niets tekortkomen.”
(ii/em)
Wil je zelf graag getuigen over jouw loon? Stuur ons een e-mail via redactie@jobat.be, dan nemen wij contact met je op!
6 juli 2020Ingrid Louwet (44) uit Zonhoven
“Ik ben in 1999 gestart bij de bank. Dit is dus mijn allereerste job. Momenteel ben ik klantadviseur, met specialisatie in beleggingen. Dat wil zeggen dat ik advies geef in het dagelijkse bankgebeuren, maar ook in sparen en beleggen, verzekeringen en kredieten.”
“Ik doe mijn job heel graag. Klanten appreciëren het dat je klaarstaat en hen begeleidt in hun projecten. Ik zit ook in een heel leuk team, ieder met zijn eigen specialisatie. Dus met vragen kun je altijd wel bij iemand terecht. One team to the customer! Het voordeel van werken in een grootbank is dat er altijd wel interne carrièremogelijkheden zijn. Na deze coronacrisis begin ik dan ook met een nieuw professioneel avontuur: als Digitaal Expert Regio Limburg.”
“Ik werk 80 procent, dat is omgerekend zo’n 29,5 uur per week. Jaarlijks krijg ik daarvoor 31,40 verlofdagen en dan zijn er nog de bank holidays (4 dagen per jaar). We mogen overuren maken, maar deze moeten binnen een bepaalde tijd opgenomen worden. Een keertje later starten of vroeger stoppen kan als de planning op kantoor het toelaat.”
“Ik ben wel tevreden. Mijn nettoloon is niet heel hoog, maar de voordelen die je erbij krijgt, moet je natuurlijk ook in rekening nemen. Ik zou momenteel niet van werkgever willen veranderen. Het loon en de bijkomende voordelen zijn heel goed.”
“Dat is vandaag toch wel de hypotheek, maar ook voeding neemt een grote hap uit het budget. En daarnaast proberen we toch ook wel wat te sparen.”
“Nee, want ik ben tijdens deze coronaperiode gewoon aan het werk gebleven. We hebben dus geen loonverlies. Ik ga ook nog elke dag naar kantoor. Uiteraard met de nodige voorzorgsmaatregelen: we werken ieder in onze eigen bureauruimte en geven vooral telefonisch advies, of via videogesprek.”
“Momenteel voelen we de crisis enkel op een positieve manier in onze portemonnee: we gaan niet meer uit eten of eens eentje drinken. Er is ook meer tijd om prijsbewust te winkelen. Dus voor ons gezin zijn er enkel financiële voordelen. (lacht) Enkel de beleggingen zijn wat gezakt, maar dat zal op termijn ook wel weer in orde komen.”
“Ik lig hier zeker niet wakker van. We hebben beiden een groepsverzekering, doen aan pensioensparen en er staat wat spaargeld aan de kant.”
“Rommel op buitenlandse webshops. En aan goedkoop kopen, doe ik niet mee. Want dat is meestal twee keer kopen.”
“Veel mensen rondom me gelukkig maken. En zorgen dat mijn kinderen op financieel vlak niets tekortkomen.”
(ii/em)
Wil je zelf graag getuigen over jouw loon? Stuur ons een e-mail via redactie@jobat.be, dan nemen wij contact met je op!
6 juli 2020Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
De job van bank- en verzekeringsspecialist is opgenomen in de lijst van knelpuntberoepen. Nochtans legt de digitalisering nieuwe opportuniteiten bloot.
Zijn er nog toekomstperspectieven voor jongeren die een loopbaan willen uitbouwen in de banksector? De meeste (groot) banken sluiten immers meer en meer filialen.
Private banking: goed voor een carrière vol glamour en dure snoepreisjes? Niks is minder waar. Private banking gaat vooral over vertrouwensrelaties opbouwen en persoonlijke betrokkenheid.
Het businessmodel van banken staat onder druk. Digitalisering, een verschuiving in het consumentengedrag en nieuwe, ongeziene financiële spelers hebben het bankwezen flink door elkaar geschud.
Vertel ons welke job jij doet, ons Jobat Salariskompas vertelt je hoeveel je zou moeten verdienen. En op welke extralegale voordelen je recht hebt!
Bepaalde banken maken van duurzaamheid en transparantie hun handelsmerk. Hoe vertalen de medewerkers die principes in hun dagelijkse job?
Commerciële talenten zijn door veel bedrijven gegeerd, de laatste tijd. Ook bank-verzekeraar KBC is er voortdurend naar op zoek.
Hoe belangrijk is de job van een KYC ('Know Your Customer') Analyst en waarom neemt de vraag ernaar alsmaar toe?
Bedrijven hebben sommige onderdelen van hun personeels- of hr-beleid beter onder controle dan andere. En sommige krijgen ook een hogere prioriteit.
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Bepaalde banken maken van duurzaamheid en transparantie hun handelsmerk. Hoe vertalen de medewerkers die principes in hun dagelijkse job?
De job van bank- en verzekeringsspecialist is opgenomen in de lijst van knelpuntberoepen. Nochtans legt de digitalisering nieuwe opportuniteiten bloot.
Private banking: goed voor een carrière vol glamour en dure snoepreisjes? Niks is minder waar. Private banking gaat vooral over vertrouwensrelaties opbouwen en persoonlijke betrokkenheid.
Commerciële talenten zijn door veel bedrijven gegeerd, de laatste tijd. Ook bank-verzekeraar KBC is er voortdurend naar op zoek.
Het businessmodel van banken staat onder druk. Digitalisering, een verschuiving in het consumentengedrag en nieuwe, ongeziene financiële spelers hebben het bankwezen flink door elkaar geschud.
Vertel ons welke job jij doet, ons Jobat Salariskompas vertelt je hoeveel je zou moeten verdienen. En op welke extralegale voordelen je recht hebt!
Zijn er nog toekomstperspectieven voor jongeren die een loopbaan willen uitbouwen in de banksector? De meeste (groot) banken sluiten immers meer en meer filialen.
Hoe belangrijk is de job van een KYC ('Know Your Customer') Analyst en waarom neemt de vraag ernaar alsmaar toe?
Het laatste wat je wilt is ’s avonds laat of in het weekend opgebeld worden door je baas, je collega of een klant. Maar niet iedereen is het daarmee eens.