Meer/minder verdienen
Vorige

1 van 372

Volgende
Volgend artikel:

Een ploegenpremie: wat is het, wie krijgt ze en hoeveel bedraagt ze?

Gebruik deze 7 skills bij het onderhandelen over je loon of job

Onderhandelen loon of job
Een ‘nee’ heb je, een ‘ja’ kun je krijgen. Goedbedoelde raad, maar om een ‘ja’ te krijgen, moet je soms toch wel wat onderhandelen. Hoe pak je het succesvol aan?

Onderhandelen is soms een uitdaging

Voor wie iets wil bereiken op professioneel vlak is onderhandelen vaak part of the job. Niet iedereen vindt dit even gemakkelijk: je moet tenslotte over een gezonde dosis assertiviteit en zelfvertrouwen beschikken om je professionele wishlist aan de onderhandelingstafel te verkondigen en te verdedigen. Om succesvol te onderhandelen, beschik je best over een aantal specifieke vaardigheden, en daar valt jammer genoeg niet over te onderhandelen…

Lees ook: 5 cruciale tips om te onderhandelen over je loon

7 belangrijke skills

1. Luister

Een onderhandelingsgesprek is geen monoloog maar een dialoog. Probeer daarom actief te luisteren naar wat de tegenpartij antwoordt of voorstelt. Zo kun je slim inspelen op onverwachte wendingen in het gesprek en mis je geen dubbele bodems met een boodschap.

2. Los het op

Problemen zijn er om opgelost te worden, ook als ze er in werkelijkheid nog niet zijn. Probeer daarom jouw professionele wishlist vanuit verschillende perspectieven te bekijken en stel proactief oplossingen voor die mogelijke problemen voorkomen. Hierdoor laat je zien dat je er grondig over nagedacht hebt en dat je het goed voor hebt met het bedrijf.

Probleem op je werk? Zo los je ‘t creatief op

3. Lees de lichaamstaal

Soms zegt één blik of lichaamshouding zo veel meer dan 1000 woorden. Probeer de lichaamstaal van de persoon tegenover je goed in de gaten te houden en te “lezen”. Zelf kun je je eigen lichaamstaal best zo neutraal mogelijk houden.

4. Gebruik je overtuigingskracht

Wees zelfverzekerd en zeker van je stuk. Overtuig de tegenpartij met relevante troeven en succesvolle voorbeelden van je aanpak. Verkoop jezelf op een professionele manier maar ken je waarde.

Ontdek: 5 tips om een overtuigend verhaal te vertellen

5. Denk empathisch

Schakel je empathisch vermogen in en onderhandel op het juiste moment. Geeft je baas je een signaal dat hij of zij weinig tijd heeft? Wacht dan even af: beter op een later moment dan op een fout moment onderhandelen. Blijf rustig en blijf je emoties de baas, ook als het gesprek een richting uitgaat die je niet wil of had verwacht.

6. Hou het kort

Draai niet rond de pot maar breng je boodschap kort maar krachtig. Een eindeloze intro of een overload aan vragen en ongevraagde informatie leidt de tegenpartij af van de eigenlijke kwestie: jouw professionele wishlist. Bereid je daarom op voorhand goed voor op het gesprek.

7. Kom op voor jezelf

Toon gerust je kwetsbaarheden maar kom wel op voor jezelf. Kun je de hoge werkdruk niet meer aan? Wees eerlijk en stel een alternatieve aanpak voor (bv. werk delegeren, vastleggen van prioriteiten, …) die voor beide partijen aanvaardbaar is. Wil je promotie? Zet je enthousiasme, werkijver en succesverhalen in de kijker en laat je niet blij maken met een dode mus. Ga voor de hoofdvogel en de bijbehorende ‘ja’!

Extra: Vertel je baas in deze 3 stappen dat de werkdruk te hoog is

(fd)

10 januari 2022
Anderen bekeken ook