Mobiliteitsbudget blijkt geen succes
Slechts 0,011% van de werknemers die potentieel in aanmerking kwamen, hebben voorlopig al gekozen voor het mobiliteitsbudget.
Dat de fiets alsmaar populairder wordt voor het woon-werkverkeer blijkt niet alleen uit de cijfers van Acerta. Ook de federale overheidsdienst voor Mobiliteit en Vervoer onderzoekt om de drie jaar hoe het precies zit met het vervoer van en naar het werk. En wat blijkt?
De wagen bleek uit de laatste bevraging in 2017 nog steeds ontegensprekelijk koning op de weg, maar meer en meer pendelaars kiezen voor het stalen ros. In heel ons land neemt 10,6 procent van de werknemers de fiets, in Vlaanderen is dat zelfs 17 procent.
Dat kan nog altijd beter. Kan de werkgever meer doen om de werknemers te stimuleren om al trappend naar het werk te komen? Heel wat bedrijven nemen vandaag al maatregelen ten voordele van fietsers. Zo kan 57 procent van de werknemers gebruik maken van een beveiligde fietsenstalling en 88 procent kan zijn (elektrische) fiets in een overdekte ruimte plaatsen.
Lees ook: 7 redenen om met de fiets naar het werk te gaan
En dan is er natuurlijk nog de fietsvergoeding. Bijna 90 procent van de Vlaamse werknemers werkt in een bedrijf dat een fietsvergoeding aanbiedt. In 2019 waren er 570.000 mensen die al trappend een centje extra verdienden. Een stijging van 12 procent ten opzichte van het jaar voordien. En als we de cijfers van het sociaal secretariaat SD Worx mogen geloven, nam dat aantal in 2020 nog eens met 4 procent toe.
Maar een werkgever is niet verplicht om een fietsvergoeding toe te kennen, dus niet iedereen heeft momenteel recht op dat extra zakcentje.
Ontdek: Hoeveel bedraagt de fietsvergoeding?
De federale overheidsdienst voor Mobiliteit en Vervoer concludeerde uit de laatste bevraging dat er enkele zaken zijn die een duidelijke impact hebben op het woon-werkverkeer. Een eerste is de werktijd, of de organisatie van het werk. Zo maken glijdende uren het makkelijker om gebruik te maken van het openbaar vervoer of de fiets.
Daarnaast valt op dat in ondernemingen waar bedrijfswagens worden aangeboden, er meer gebruik wordt gemaakt van de auto. Het mobiliteitsbudget dat in 2019 werd ingevoerd, kan ervoor gezorgd hebben dat de wagen alsnog minder gebruikt wordt, maar daar zijn momenteel nog geen concrete cijfers van terug te vinden.
Al is wel duidelijk dat de meeste maatregelen die werkgevers nemen om een duurzamere mobiliteit te bevorderen, een positief effect hebben op het woon-werkverkeer. Dat verklaart bijvoorbeeld ook waarom fietsleasebedrijven zoals Cyclis het tegenwoordig zo druk hebben …
Extra: Bedrijfswagen wordt duurder, maar milieuvriendelijker
(dt/em) - Bronnen: Federale Overheidsdienst voor Mobiliteit en Vervoer / Acerta / SD Worx
25 augustus 2021Slechts 0,011% van de werknemers die potentieel in aanmerking kwamen, hebben voorlopig al gekozen voor het mobiliteitsbudget.
Goed nieuws voor de fietsers onder ons: sinds 1 mei 2023 heeft elke werknemer die naar het werk fietst recht op een belastingvrije fietsvergoeding!
We vroegen aan Koen (34) uit Gent hoeveel hij verdient en wat zijn job precies inhoudt...
De verdere elektrificatie van het bedrijfswagenpark raakt in een stroomversnelling. Wat zijn de gevolgen voor werknemers, en wat als je geen bedrijfswagen wil?
De cijfers spreken voor zich: sinds de introductie in 2019 wordt het mobiliteitsbudget steeds populairder bij werknemers en werkgevers...
Met de fluctuerende brandstofprijzen in het achterhoofd, is je woon-werkverkeer al fietsend afleggen geen slecht plan. We fietsen samen door alle cijfers en mogelijkheden.
Je hebt het mobiliteitsbudget enerzijds, het cafetariaplan anderzijds. Wat zijn de voor- en nadelen van beide formules? En wat wordt de impact van telewerken?
De fiets rukt op in het loonpakket van veel medewerkers. En dan zijn er ook nog fietsvergoedingen. Die zijn intussen zelfs verplicht.
De HR-wereld kijkt met nieuwsgierige ogen richting nieuwe speler ChatGPT... We fileren alle voor- en nadelen van de chatbot als schrijfbuddy.