Aangeboden door Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen

“Een tof team, fijne werkuren én elke dag mensen helpen”

30 november 2021
Bij het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen ben je een heuse levenslijn voor thuiswonende personen met een zorgnood. De zorgcentrale volgt de alarmoproepen van een personenalarmknop op, bij het onthaal kunnen zorgvragers of hun mantelzorgers terecht met vragen. Twee pijlers van een organisatie met een hart voor mensen. Zorgcentralemedewerker Sofie Mattan en haar collega aan het onthaal Virginie Mullaert vertellen hoe ze dagelijks – vanuit hun Brugse hoofdvestiging – het verschil maken.

“De zorgcentrale beantwoordt alarmoproepen en stuurt hulp naar abonnees in heel West-Vlaanderen”, vertelt Sofie. “Afhankelijk van de noodsituatie rijden onze mobiele verpleegkundigen naar een abonnee in nood. Met onze verpleegkundigen staan we dan ook permanent in verbinding. Vanop het thuisadres laten zij ons weten hoe alles verloopt. We schakelen soms ook assistentie in door een collega-verpleegkundige of de 112 op te roepen. En natuurlijk houden we contact met familie en de huisarts. Ons werk is ook administratief, maar daar krijgen we nu meer ondersteuning voor. Zo kunnen we focussen op de alarmoproepen.”

Leuke collega’s gegarandeerd

Het Wit-Gele Kruis besteedt dus veel zorg aan elke zorgvrager. Als zorgcentralemedewerker mag je daarbij rekenen op tonnen ervaring vanuit de organisatie. Het opleidingstraject waarmee je start in de job is er een voorbeeld van. “Het Wit-Gele Kruis zorgt dat elke nieuwe medewerker perfect matcht met de job”, legt Sofie uit. “Vooraf is er een screening die uitwijst of je wel past in het team. Zo kom je altijd terecht bij collega’s met dezelfde ingesteldheid. Dat is een heel leuk gevoel. We staan allemaal op één lijn voor onze verpleegkundigen en patiënten. En omdat we allemaal verschillende zorgdiploma’s hebben, vullen we elkaar goed aan om telkens de juiste invalshoek te bepalen om een zorgvrager te helpen.”

Situaties goed kunnen inschatten

Na jaren in een dagcentrum gewerkt te hebben, had Sofie – zelf orthopedagoge van opleiding – zin in iets nieuws. Het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen was een ideale keuze voor haar. “Mensen zo lang mogelijk thuis kunnen helpen met de nodige ondersteuning, vind ik zelf erg belangrijk. Dankzij het personenalarm van de zorgcentrale helpen we dit mogelijk te maken. Zo kunnen onze klanten met een gerust gevoel thuis blijven wonen. Ze weten dat als er iets gebeurt, zoals vallen of onwel worden, ze ons met één druk op de knop kunnen bereiken. Stressbestendig en empathisch zijn, is wel nodig in deze job. Mensen alarmeren ons vanuit een crisissituatie. Dan moet je kalm blijven, de situatie goed inschatten en beslissingen durven nemen. Bel je de verpleegkundige, de mantelzorger of ambulance? We hebben duidelijke protocollen die ons hierin ondersteune“

“Ik heb nog geen minuut spijt over mijn beslissing om hier aan het werk te gaan”, lacht Sofie. “Door de wisselende uren en weekenduren heb je vrije tijd waar anderen aan het werk zijn. Het is geen 9 to 5 job, wat echt wel voordelen met zich meebrengt. Wisselen van diensten onder elkaar lukt altijd. We zijn teamplayers die altijd paraat staan om elkaar te helpen daarbij. De sfeer onder de collega’s is optimaal. Je kan jezelf zijn op het werk. Het Wit-Gele Kruis is ook een werkgever die zorgt dat jouw balans tussen werk en privé oké blijft. En ik blijf het zalig vinden om al die autootjes van het Wit- Gele Kruis op de baan te zien en te beseffen dat ik daar deel mag van uitmaken.”

Onthaal: elk diploma welkom

Onthaalmedewerker Virginie Mullaert heeft geen zorgdiploma. “Klopt, om aan het onthaal te werken heb je dat niet nodig’, legt ze uit. “Ik ben managementassistant van opleiding”. Virginie beantwoordt telefonische oproepen van patiënten of hun familie, artsen, ziekenhuizen, verpleegkundigen, sollicitanten en leveranciers. “Mensen bellen om verpleegkundige zorgen aan te vragen, afspraken te wijzigen of met een informatieve vraag. Ik breng hen dan in contact met het verpleegkundig team of andere contactpersone.” Het onthaal is ook de back-up voor de collega’s van de zorgcentrale. “Handelen zij een alarmoproep af en er komt nog een oproep binnen, dan nemen wij die aan.”

Even het hoofd koel houden

“Net als de zorgcentrale is het onthaalteam een hecht, flexibel team dat in shifts werkt”, vertelt Virginie. “Er zijn dagshifts, avondshifts, nachtshifts en weekendshifts. We staan dus eigenlijk altijd klaar voor onze patiënten, 7/7 en 24/24. Stressbestendig zijn is ook aan het onthaal belangrijk. Je bent bezig met een telefoonoproep terwijl er iemand binnenkomt, er net een leverancier zich aanmeldt én er een tweede alarmoproep binnenkomt voor de zorgcentrale. Dan moet je even het hoofd koel houden (lacht), maar eigenlijk is het altijd heel druk. Om 18 uur nemen wij terug alle afdelingen over tot de volgende ochtend en tijdens het weekend en feestdagen zijn we de eerstelijnshelpdesk voor onze verpleegkundigen.”

Trots op de witgele auto’s

Hoe je persoonlijk telkens weer het verschil maakt, is dé motivatie voor iedereen. “Ik kreeg telefoon van de zoon van een mevrouw van in de 90 jaar”, vertelt Virginie. “Zijn mama had hygiënische zorgen nodig en hulp bij het aan- en uitkleden, maar wou geen hulp. Ik vroeg de zoon of ik haar even kon spreken. Na een heel aangenaam gesprek leerde ze onze werking beter kennen en wilde ze zich toch laten helpen. Iedereen blij! Je maakt deel uit van een grote groep professionals die dag en nacht in de weer zijn om mensen de best mogelijke zorg te bieden. En net als Sofie ben ik best trots wanneer ik een auto van het Wit-Gele Kruis zie passeren: dan zie je het resultaat van je werk. Want die collega is onderweg naar een patiënt die wij aan het onthaal aan de lijn hadden.”

Interesse in een job bij het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen? Bekijk het hier!
Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen: 7 jobs
Voeg je CV toe
Jobs voor jou zal je betere jobs suggereren gebaseerd op je opleiding, vaardigheden en werkervaring.

Ontvang per mail jobs op maat

Ontvang nieuwe 'Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen' jobs meteen in je mailbox.