Gezondheid
Vorige

1 van 702

Volgende
Volgend artikel:

Wat doet werkdruk met je lichaam?

Dubbel zoveel Belgen fietsen naar het werk

“Klimaatopwarming, dagelijkse files naar het werk, bewuster omgaan met mobiliteit, de elektrische fiets. Het zijn allemaal elementen die werknemers doen beslissen om ook al eens de fiets te gebruiken voor de verplaatsing naar het werk”, vertelt Dirk Wijns, Director Acerta Consult
Biiiiiicycle, biiiiiiicycle... Het nummer van Queen lijkt tegenwoordig wel het nieuwe lijflied van de Belg. Meer dan 1 op 10 werknemers (13%) neemt geregeld de fiets voor zijn woon-werkverkeer. Dat is meer dan dubbel zo veel als 5 jaar geleden!

“De fietsende Belg is 41 jaar en 4 maanden oud en fietst gemiddeld 9,4 km naar het werk, een stijging van ruim 2 km ten opzichte van 5 jaar geleden, met dank aan de elektrische fiets”, vertelt Dirk Wijns, Director Acerta Consult.

Van 6 naar 13%, wablief?!

In ruim 5 jaar is het percentage van fietsers naar het werk dus verdubbeld. Momenteel fietsen er zo’n 13,14% van de werknemers, maar let wel: dat is het landsgemiddelde. Er zijn duidelijke verschillen tussen de landsdelen, maar de populariteit stijgt wel in heel België.

“De populariteit van de fiets als vervoersmiddel voor woon-werkverkeer, sluit aan bij de algemeen grotere interesse voor de fiets. Milieu, fijnstof, CO2, ... Het zijn maatschappelijk en politiek hot topics. Dat zorgt ervoor dat de fiets terrein wint tegenover de auto. De fiets zelf is zichtbaar “gegroeid”, denk maar aan de elektrische fiets en aan allerlei fietsvarianten, zoals de step. Ook de arbeidsmarkt is mee in dat verhaal, daar is actief ingezet op fietsleasing. Al die factoren samen hebben dus duidelijk hun effect gehad”, weet Dirk Wijns, Director Acerta Consult.

Vlamingen sportiefst

Wanneer we Vlaanderen tegenover Wallonië plaatsen, zien we duidelijk dat in Vlaanderen het stalen ros sneller van stal wordt gehaald. De populairste provincie is Antwerpen, waar 1 op 5 fietst. In Limburg ging het percentage dan weer het snelst omhoog, namelijk maal drie.

dubbel zoveel fietsers

Op trappen staat geen leeftijd

En behalve de opvallende stijging, is er nog iets wat opmerkelijk is: de populariteit van de fiets stijgt bij alle leeftijden, met uitzondering van de oudsten (+63 jaar). Dat betekent dat de 50-plusser nog even vaak fietst als de min-35-jarige. De gemiddelde leeftijd ligt namelijk intussen op 41 jaar en 4 maanden, tegenover 40 in 2013.

Niet bang van extra kilometers

Niet alleen de leeftijd ging de hoogte in, maar ook de gemiddelde afstand. Uit de cijfers van Acerta blijkt namelijk dat de groep die lange afstanden aflegt alleen maar groeit. Drie kwart van de fietsers woonde in 2013 binnen een straal van 10 km van het werk. Intussen is dit percentage gedaald tot 62%. Tezelfdertijd groeide de groep die verder dan 30 km naar het werk trapt van 5,5% naar 9,8%.

“Klimaatopwarming, dagelijkse files naar het werk, bewuster omgaan met mobiliteit, de elektrische fiets. Het zijn allemaal elementen die werknemers doen beslissen om ook al eens de fiets te gebruiken voor de verplaatsing naar het werk. Werkgevers zetten hierop ook in door de nodige infrastructuur beschikbaar te stellen, eventueel zelfs door bedrijfsfietsen aan te bieden. Ook de fietsvergoeding is voor veel mensen een trigger om de overstap naar de fiets te maken. Wanneer een werknemer regelmatig een woon- werkafstand van 10 kilometer enkel overbrugt met de fiets, dan kan hij of zij een nettofietsvergoeding tot 960 euro per jaar ontvangen. De kost van een elektrische fiets verdien je op deze manier snel terug”, besluit Dirk Wijns.

dubbel zoveel fietsers dan

Over het onderzoek:
De verzamelde gegevens zijn gebaseerd op de werkelijke gegevens van werknemers in dienst bij meer dan 40.000 werkgevers uit de private sector, waartoe zowel kmo’s als grote ondernemingen behoren.

(mr)

4 oktober 2019
Anderen bekeken ook