

Wat doet de vrachtwagenchauffeur van de toekomst?
Binnenkort mogen we zelfrijdende trucks op onze snelwegen verwachten. Hoe zal dat het beroep van vrachtwagenbestuurder veranderen?
Mediahuis gebruikt cookies of gelijkaardige technologieën om de gebruikservaring op zijn websites en apps te verbeteren. Cookies houden je leesvoorkeuren bij en laten ons toe om onze website beter af te stemmen op jouw interesses. Met behulp van deze informatie kunnen we je relevante (in plaats van willekeurige) advertenties tonen en jobs aanbevelen.
Wil je deze gepersonaliseerde dienst gebruiken? Bevestig dan met “Ja, ik aanvaard de voorwaarden”. Klik hier om de volledige voorwaarden van deze dienst of ons cookiebeleid te lezen.
1 van 518
VolgendeDe bestaande chauffeursopleidingen in technische scholen, VDAB-opleidingscentra en rijscholen kwamen maar voor een deel tegemoet aan de nood aan opleiding. Daarom werd een jaar geleden beslist om extra capaciteit te creëren.
Randstad Transport en Syntra Midden-Vlaanderen voorzien jaarlijks zo’n 200 opleidingstrajecten om werkzoekenden op te leiden tot vrachtwagenchauffeur. De werkzoekende start zijn of haar opleiding dan bij een bedrijf en volgt ondertussen praktijklessen bij de rijschool. Legt de cursist de opleiding succesvol af, dan neemt de werkgever hem of haar meteen in dienst. “Bedrijven die via opleiding investeren in hun werknemers, krijgen daar op lange termijn meer van terug. Er staat veel potentieel klaar”, stelt Colette Eerdekens van Syntra Midden-Vlaanderen.
Toch raakt het aantal beschikbare opleidingsplaatsen niet ingevuld, vaak doordat die opleidingstrajecten weinig bekend zijn, zowel bij werkgevers als bij werkzoekenden. Mede daarom organiseerden Syntra, Randstad Transport en VDAB deze week een event om zowel het beroep als de opleiding voor vrachtwagenchauffeurs in de kijker te zetten.
De opdracht is niet eenvoudig. Zo dragen het imago en de arbeidsomstandigheden, de ongunstige tijdsregeling, de hogere werk- en tijdsdruk, de verkeersdrukte en de vele controles eveneens bij tot het knelpunt. Bij de internationale truckers treden lange afwezigheden extra op de voorgrond. Al speelt dat laatste minder mee voor Belgische chauffeurs, oppert Laenja Pattyn, strategisch accountmanager voor transport & logistiek bij VDAB. “Het beeld dat je lang van huis bent, klopt niet. Belgische chauffeurs leggen meestal korte afstanden af en zijn zelden langer dan een dag van huis.”
(WiVi)
Binnenkort mogen we zelfrijdende trucks op onze snelwegen verwachten. Hoe zal dat het beroep van vrachtwagenbestuurder veranderen?
Elvis en Ward behaalden hun rijbewijs als trucker. Niet ongewoon zou je zeggen, ware het niet dat beiden een arbeidsbeperking hebben.
Levensmiddelenbedrijf Viangro gebruikt een slim systeem om continu te weten waar zijn vrachtwagens zich bevinden. Een woordje uitleg ...
Ieder jaar komen er in Limburg 65 tot 80 nieuwe vrachtwagenchauffeurs bij. Te weinig om de vacatures in te vullen.
Leading Ladies in een typisch mannelijk beroep: ze bestaan wel degelijk en staan daar heel goed… hun mannetje. Eef Coolen en Kelly Macquoi getuigen ...
We vroegen Danny Thommis (45) uit Melsbroek hoeveel hij verdient als vrachtwagenpiloot...
Al tien jaar is Daisy Coudeville uit Aartrijke bij Zedelgem truckchauffeur. Ze zit bij de laatste 5 kandidaten van de truckerscampagne Love2Truck.
Het thuis gezellig maken: dat is cocooning. Een variant hiervan, carcooning, is de enorme uitbreiding van het comfort in de cabine van vrachtwagens.
Hoe kan je ervoor zorgen dat je bedrijf over tien jaar nog bestaat en je dan met zekerheid nog een job zult hebben?
Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?