Het loon van...
Vorige

1 van 868

Volgende
Volgend artikel:

Het werk én loon van een Customer Service Representative

De job en het loon van een Expediteur

Viktorien
“Een startende Expediteur mag rekenen op een bruto maandloon van 2.000 tot 2.700 euro. Heb je meer ervaring, dan loopt het brutoloon op tot bruto 3.000 tot 3.500 euro per maand.” (Viktorien van Loon, managing consultant bij Walters People)
De Vlaamse export daalde in 2020 met zo’n 8% als gevolg van de corona-crisis, wat minder drastisch is dan gevreesd. Vlaanderen nam het voorbije jaar 81% van de Belgische goederenuitvoer voor zijn rekening, Wallonië amper 16%. Naar de VS groeide de Vlaamse jaaruitvoer met 9,5%. Heel wat Vlaamse bedrijven hebben kansen benut door in te spelen op de stijgende vraag naar vooral innovatieve en hoogtechnologische producten.

Die positieve cijfers in Vlaanderen heeft ook zijn invloed op de vraag naar Expediteurs. Maar wat doet een Expediteur precies? Viktorien van Loon, managing consultant bij staffing specialist Walters People, legt uit wat deze internationale en gevarieerde functie zo boeiend maakt en waarom de vraag net nu zo hoog is.

Wat doet een Expediteur precies?

“Een Expediteur is eigenlijk een niche-functie binnen logistiek en customer service en is vaak gelinkt aan de haven of de luchtvaart”, steekt Viktorien van wal. “Ruim 75% van de vacatures concentreert zich dan ook in Vlaanderen: Antwerpen en Zeebrugge voor de havens, Zaventem voor de luchtvaart.”

“Als Expediteur zorg je er voor dat het transport van je klant naar de eindklant gaat, en dat is dus heel vaak internationaal. Gebeurt het transport via de haven, dan zal de Expediteur in eerste instantie zorgen dat de nodige containers en plaats op het schip ingepland worden, en gaat hij/zij na welke afspraken gelden met de rederijen en welke contracten en prijsovereenkomsten gerespecteerd moeten worden. Indien nodig, zullen ook nieuwe prijsafspraken gemaakt worden.”

“Daarnaast komt er ook heel wat papierwerk bij kijken: de nodige douane- en transportdocumenten moeten allemaal volledig en correct ingevuld en ingediend worden. Komt een tijdige levering toch in het gedrang omdat er iets misgelopen is met de nodige documenten, of doet er zich een probleem voor tijdens het transport, dan is het de taak van de Expediteur om dit op te lossen en de klant op de hoogte te houden”, weet Viktorien.

In sommige organisaties regelt de Expediteur enkel het transport tot het land van bestemming. Maar meestal stopt het daar niet voor de Expediteur, en gaat hij/zij ook instaan voor het na-transport in het land van aankomst, zodat de order vanaf het schip tot bij de eindklant geraakt. Hier moet hij/zij dan vaak nog een vrachtwagen of koerierdienst voor regelen.

“Het lijkt misschien simpel, maar transport op internationaal niveau vereist een grote nauwkeurigheid en specifieke kennis van de Expediteur”, aldus Viktorien. “We zien dan ook vaak dat Expediteurs zich gaan specialiseren binnen een domein zoals gekoeld transport bijvoorbeeld, of zich gaan focussen op een bepaalde regio. Net omdat er vaak specifieke regels en nodige documenten zijn, is het belangrijk voor een organisatie om te kunnen rekenen op deze specialisten die alles weten over geldende regels rond import, export en de nodige douaneformaliteiten.“

Een job voor jou? Deze bedrijven zijn momenteel op zoek naar een (m/v) Expediteur

Welke opleiding en vaardigheden zijn belangrijk om succesvol te zijn als Expediteur?

“Jongeren die een carrière in expeditie ambiëren, kiezen gewoonlijk voor de opleiding Bachelor Logistiek Management of Maritiem Management of een Master Handelswetenschappen met de optie Logistiek & Supply Chain”, getuigt Viktorien. “Maar dat is geen absolute must uiteraard. Professionals met een andere educatieve achtergrond kunnen zich eveneens bijscholen in een opleiding of cursus die gericht is op import en export. En heel wat mensen leren de kneepjes van het vak eigenlijk ‘on the job’ door mee te werken in een ervaren team waar ze geleidelijk aan alles leren.”

Expediteurs staan in dagelijks contact met verschillende partijen: de klant enerzijds maar ook douanediensten, externe partijen en collega’s. Daarom is een goede talenkennis belangrijk. Naast het Nederlands is een goede kennis van het Frans nodig, maar vooral het Engels is een absolute must, gezien je contacten legt op internationaal niveau. Sterke communicatieve vaardigheden, empathie en de nodige diplomatie kunnen aantonen is eveneens van belang. Om ervoor te zorgen dat de goederen hun eindbestemming op tijd bereiken, moet een Expediteur ook deadline gericht én nauwkeurig werken, en over een analytisch denkvermogen beschikken.

“Over het algemeen werkt een Expediteur normale dag-uren, maar wanneer er zich een probleem voordoet met één van de leveringen, dan is een 9-5 mentaliteit echt uit den boze. Op zo’n moment moet hij een tandje bijsteken en samen met de klant of de betrokken diensten zo snel mogelijk tot een oplossing komen, zodat de goederen hun eindbestemming halen binnen de vooropgestelde termijn”, weet Viktorien.

Is een job als Expediteur iets voor pasafgestudeerden?

“Dat kan. Een Junior Expediteur komt dan terecht in een ervaren team waar hij alles on-the-job zal leren”, antwoord Viktorien. “In het begin zal je je dan voornamelijk focussen op de administratieve kant en ga je er voor zorgen dat de nodige documenten in orde zijn. Pas wanneer je dat volledig onder de knie hebt, komt daar ook klantencontact bij en zo zal je op termijn je eigen klantenportefeuille uitbouwen en meer autonoom werken.”

Lees ook: Hoe kan je zonder ervaring toch een job scoren?

Heeft de Corona-crisis een invloed gehad op de vraag naar Expediteurs?

“Midden maart 2020 zagen we ineens een terugval in het aantal vacatures en dat was ook nog in mindere mate het geval in het derde kwartaal, maar in het eerste kwartaal van dit jaar zagen we de vraag naar Expediteurs weer flink toenemen, tot hetzelfde niveau als voor de Corona-pandemie”, aldus Viktorien.“Het tweede kwartaal is nog niet om, maar we zien nu al een toename van 30% in het aantal vacatures ten opzichte van het tweede kwartaal vorig jaar. Als we het huidig kwartaal vergelijken met Q2 2019 dan zien we dat de vraag zelfs verviervoudigd is.”

Viktorien: “Kort na de eerste lockdown vorig jaar merkten we inderdaad wat ongerustheid bij zowel werknemers als werkgevers. Sommigen gingen proactief op zoek naar iets anders, of werden ontslagen. Dat merkten we vooral bij de kleinere bedrijven. Nu alles weer volop op gang komt zien we dus veel meer beweging op de arbeidsmarkt. Ook de kleinere organisaties zijn opnieuw volop nieuwe medewerkers aan het rekruteren.”

Go for happy! Bekijk het actuele vacatureaanbod voor Expediteurs

Wat zijn de doorgroeimogelijkheden voor Expediteurs?

“Start je je carrière als Junior Expediteur, dan krijg je geleidelijk aan meer verantwoordelijkheden en kan je je opwerken tot Senior Expediteur of Team Leader, tenminste als je de ambitie hebt om een team te gaan leiden”, vertelt Viktorien. “Wil je dat liever niet, dan kan je uiteraard ook groeien in je carrière door je verder te gaan specialiseren, in bijvoorbeeld gekoeld transport. Kies je daarvoor, dan ga je je ontwikkelen tot een expert hierin en zal je klantenportefeuille ook daarop gericht zijn.”

“Daarnaast is er ook een nuance in de functie, afhankelijk van de grootte van de organisatie. Kom je terecht bij een grote internationale speler, dan zijn de taken vaak opgesplitst. Zo zijn er mensen die zich bezig houden met de hele papiermolen, terwijl er anderen zijn die zich focussen op het contact met klanten. In een kleinere organisatie heb je meer een allround functie waar je het hele transport van A tot Z gaat coördineren. Naarmate je groeit in je functie, ontdek je voor jezelf waar je voorkeur ligt en waar je zelf wil in doorgroeien, hetzij binnen de organisatie waar je werkt of elders.”

Tot slot, wat verdient een Expediteur?

“Een Expediteur met 0 tot 3 jaar ervaring mag rekenen op een bruto maandloon van 2.000 tot 2.700 euro”, aldus Viktorien. “Heb je al wat meer ervaring, dan loopt het brutoloon op tot 3.000 euro per maand.” Expediteurs met meer dan 6 jaar ervaring in de functie mogen een salaris tot 3.500 euro bruto per maand verwachten.

Daar komen uiteraard nog extralegale voordelen bij zoals maaltijdcheques, een groeps- en/of hospitalisatieverzekering, een laptop, gsm, eco-cheques in sommige organisaties en een bonus wanneer de doelstellingen behaald zijn. Voor Expediteurs die een team superviseren zit soms ook een bedrijfswagen en tankkaart in het salarispakket.

Verdien jij zoals het hoort? Vergelijk je loon met dat van anderen dankzij het Jobat Salariskompas

“De Corona-pandemie heeft ook een positief effect gehad op de mogelijkheid om van thuis uit te werken”, besluit Viktorien. “Heel wat organisaties bieden dit nu aan of zijn bereid om flexibele werkuren toe te staan, tenminste als dit doenbaar is met de markt waarvoor de Expediteurs verantwoordelijk zijn.”

(ss/kv) - Bron: Walters People

23 juni 2021
Anderen bekeken ook