Welke job past bij mij?
Vorige

1 van 597

Volgende

De job en het loon van een accountmanager

22 februari 2021
Luana Sahiti
“Loonsverhogingen zitten er dit jaar niet echt in, maar we merken wel dat organisaties meer en meer inzetten op het aanbieden van andere voordelen voor hun werknemers.” (Luana Sahiti, consultant bij Walters People en specialist in het rekruteren van Accountmanagers)
Door corona tuimelden de verkoopcijfers in sommige sectoren naar beneden en investeringen of nieuwe rekruteringen stonden tijdelijk stil. Maar het gaat de goede kant uit. Om de verliezen van het voorbije jaar goed te maken, maken organisaties nu een flinke inhaalbeweging.

Luana Sahiti, consultant bij staffing specialist Walters People en specialist in het rekruteren van Account Managers, vertelt ons welke belangrijke rol deze sales experten spelen in het succes van een organisatie.

Wat doet een accountmanager precies?

Een Account Manager doet heel actief aan prospectie, volgt business leads op en gaat op klantenbezoek om het product of dienst van zijn organisatie te promoten. Zodra de verkoop gesloten is en de nieuwe klant deel uitmaakt van de klantenportefeuille van de organisatie, is zijn werk grotendeels gedaan.

“De rol van een Key Account Manager kan voor een stuk overlappend zijn met de job-inhoud van een Account Manager, hetgeen we het ‘hunter’ gedeelte noemen”, aldus Luana. “Maar een Key Account Manager is voornamelijk een ‘farmer’. Hij of zij is verantwoordelijk voor het opvolgen van de bestaande klantenportefeuille binnen de organisatie, al dan niet voor een bepaalde regio, specifieke dienst of productlijn. En dat is heel breed: samen met de klant gaat de Key Account Manager op regelmatige basis kijken naar het totaalplaatje, het budget en waar bepaalde zaken eventueel moeten bijgestuurd worden. In sommige gevallen is de job-inhoud van een Account Manager echter een mix van zowel hunting als farming activiteiten.”

Wat maakt van iemand een succesvolle Account Manager?

“Het soort diploma is niet zo belangrijk eigenlijk. Wat essentieel is, is een goede talenkennis en sterke communicatievaardigheden”, weet Luana. “Soms is een accountmanager verantwoordelijk voor een specifieke regio en dan is drietaligheid minder van belang, maar als nationaal Account Manager en zeker als Key Account Manager is een goede kennis van zowel het Nederlands als het Frans onontbeerlijk. Wanneer de klant op internationaal niveau actief is, is een goede kennis van het Engels uiteraard ook een must.”

Maar hoe succesvol een accountmanager is, hangt voornamelijk af van de persoonlijkheid. De focus ligt op verkopen, dus een commerciële ingesteldheid en groot doorzettingsvermogen is het belangrijkst. Daarnaast moet een Account Manager natuurlijk ook 100% achter zijn/haar product of dienst staan en uiteraard enthousiast en dynamisch overkomen. Iemand die weet waar hij/zij over praat, en dat met de nodige passie doet én meedenkt met de klant naar een geschikte oplossing of product waar de klant tevreden mee is, zal makkelijker een deal kunnen sluiten.

“Als (Key) Account Manager krijg je natuurlijk ook te maken met cijfers, dus een sterk analytisch denkvermogen is eveneens een must”, voegt Luana er nog aan toe. “Account Managers wordt bijvoorbeeld gevraagd om hun forecast te berekenen, terwijl Key Account Managers het budget superviseren en regelmatig de verkoopcijfers induiken om na te gaan waar wijzigingen of verbeteringen moeten doorgevoerd worden om de beoogde resultaten te garanderen.”

Is er een grote vraag naar accountmanagers op de Belgische arbeidsmarkt?

Luana: “Ja toch wel. Aan het begin van elk jaar merken we een duidelijke piek in de vraag naar accountmanagers. Organisaties hebben hun rekruteringsnoden en budgetten net gedefinieerd en gaan actief op zoek naar nieuwe medewerkers om hun doelstellingen te realiseren.”

Go for happy! Deze bedrijven zijn momenteel op zoek naar een (m/v) Account Manager

“Dezelfde oefening wordt trouwens gemaakt rond de periode september-oktober: welk budget is er over en waar hebben we extra hulp nodig om de vooropgestelde doelstellingen van dit jaar te behalen? Ook in die periode zien we telkens een flinke toename in de vraag naar (Key) Account Managers”, weet Luana.

Heeft de Corona-pandemie een invloed gehad op de vraag naar accountmanagers of op hun manier van werken?

“Sommige sectoren hebben inderdaad de effecten van de Corona-pandemie feller gevoeld dan andere ja, zeker wanneer winkels gesloten werden tijdens de lockdown vorig jaar. Plots viel alles stil en werden sommige medewerkers op tijdelijke werkloosheid gezet”, vertelt Luana.

“Maar het gaat opnieuw de goede kant uit: organisaties die het voorbije jaar niet de gehoopte winst boekten, willen nu een inhaalbeweging maken. Zij stellen dus alles in het werk om de verkoopcijfers opnieuw te doen stijgen. Uiteraard hebben ze daarvoor de juiste sales experten nodig. En we merken hier duidelijk dat organisaties vooral opteren voor Account Managers met een aantal jaren (sector)ervaring, zodat er snel resultaat kan geboekt worden. En wanneer de sales op volle toeren draait, heeft dat uiteraard ook een positief effect op de ondersteunende diensten zoals administratie.”

Ook in de manier van werken is er een grote verschuiving geweest de voorbije maanden, vooral voor de Account Manager. Door de beperkingen die werden opgelegd door de overheid, werden face-to-face gesprekken vervangen door ofwel telefonische afspraken ofwel video-afspraken via Teams of Zoom.

Hoeveel verdient een Account Manager gemiddeld?

Een accountmanager met minder dan 3 jaar werkervaring kan rekenen op een bruto maandloon van 2.300 tot 2.800 euro. Professionals met 3 tot 6 jaar ervaring verdienen gemiddeld 2.800 tot 3.500 euro bruto per maand. Meer senior Account Managers kunnen hun loon dan weer zien oplopen tot 5.000 euro bruto per maand, zo blijkt.

Verdien jij zoals het hoort? Vergelijk je loon met dat van anderen dankzij het Jobat Salariskompas

“Maar dat hangt uiteraard ook af van sector tot sector”, verklaart Luana. “Het gaat hier om een commerciële functie, dus dit bruto maandloon wordt verder aangevuld met extralegale voordelen zoals een bedrijfswagen en tankkaart, een commissie of bonus, een verzekeringspakket, netto-vergoeding, maaltijd- en ecocheques, een telefoon met abonnement en een laptop. In sommige organisaties wordt daarnaast ook korting gegeven op de bedrijfsproducten of komt de werkgever tegemoet in de kosten voor een internetverbinding thuis.”

“Loonsverhogingen zitten er dit jaar niet echt in, maar we merken wel dat organisaties meer en meer inzetten op het aanbieden van andere voordelen voor hun werknemers”, besluit Luana. “Denk bijvoorbeeld aan flexibele werkuren, tussenkomst in de kosten voor kinderopvang, meer opleidingsmogelijkheden, een betere bureaustoel of groter scherm om het thuiswerk zo aangenaam mogelijk te maken enzovoort. En organisaties investeren ook aanzienlijk meer in het welzijn van hun medewerkers, wat een niet onbelangrijk voordeel is in deze tijden.”

(ss/kv) - Bron: Walters People

  • Jobs voor Account Manager
Aanbevolen jobs
Anderen bekeken ook