Bedrijfswagens duurder voor zij die bedrijfswagen meest nodig hebben
Alle werknemers met een buitenfunctie, die een auto het meest nodig hebben, worden het zwaarst getroffen door de nieuwe regels van de regering Di Rupo.
Naast de testpiste voor ecologische voertuigen (de “Eco Test Track”) heeft het Autosalon (16-26 januari) de cleaner mobility-village : 900 m² aan expositieruimte met een tiental exposanten die actief zijn in de sector van de schone mobiliteit.
“Onze mobiliteit bevindt zich op een keerpunt. Er is een verschuiving aan de gang naar meer energiezuinige wagens”, vertelt Luc De Moor, group managing director van EDUCAM, het kennis- en opleidingscentrum van de autosector.
Ze zijn nog niet zo ingeburgerd, maar als je er eens bij stilstaat waarvoor je je auto eigenlijk gebruikt, dan kunnen energiezuinige auto’s best wel een oplossing zijn.
Zo zijn er op dit moment ook fiscale voordelen en stevige kortingen van aardgasfabrikanten en autoconstructeurs. Ook de verkeersbelasting en belastingen op bedrijfswagens zullen steeds voordeliger worden voor wagens met een geheel of gedeeltelijke elektrische aandrijving.
Rij je bijvoorbeeld vaak in stedelijke omgevingen, of doe je trajecten waar regelmatig moet gestopt en opnieuw gestart worden, dan is een 'gewone' hybride auto een goede oplossing. Hybride wagens hebben zowel een verbrandingsmotor (op benzine of diesel) als elektromotor. Heb je een voorspelbaar ritpatroon, en rij je bijna nooit meer dan 100 km per dag, dan is een volledig elektrisch voertuig een optie.
De verkoopcijfers zijn nog niet spectaculair, maar ze zijn op enkele jaren tijd toch aanzienlijk gestegen. Binnen enkele tientallen jaren zal onderstaand lijstje er ongetwijfeld helemaal anders uitzien.
Benzine | Diesel | LPG | Hybride | Aardgas | Elektrisch | |
---|---|---|---|---|---|---|
2004 | 145.227 | 339.266 | 264 | |||
2005 | 130.347 | 348.618 | 325 | 471 | ||
2006 | 132.220 | 392.328 | 473 | 889 | ||
2007 | 118.809 | 404.302 | 368 | 1.308 | ||
2008 | 110.953 | 422.683 | 402 | 1.877 | 32 | |
2009 | 115.619 | 358.412 | 294 | 1.839 | 30 | |
2010 | 127.396 | 415.744 | 244 | 3.877 | 39 | 47 |
2011 | 134.662 | 431.060 | 153 | 6.038 | 35 | 263 |
2012 | 145.640 | 335.519 | 192 | 4.749 | 75 | 562 |
Bron: Educam en FOD Mobiliteit en Transport - Inschrijvingen van nieuwe wagens per brandstofsoort
“Elektrische en hybride voertuigen, en wagens op aardgas worden de toekomst. Maar dit brengt ook uitdagingen met zich mee. Deze wagens beschikken immers over andere aandrijfsystemen dan de klassieke voertuigen. Voor de personen die aan deze wagens moeten werken of er mee rijden, schuilt gevaar in het niet kennen van deze nieuwe technologie”, vertelt Luc De Moor, group managing director van EDUCAM.
EDUCAM startte reeds in 2010, toen de eerste elektrische wagens nog niet te koop waren voor het grote publiek, met een opleiding en certificeringstelsel om veilig aan elektrische en hybride elektrische voertuigen te werken. In 2012 hebben meer dan 3.500 technici het certificaat behaald.
“Zo bevat de Codex voor het welzijn op het werk een duidelijke richtlijn die bepaalt dat werkgevers hun werknemers moeten voorlichten over de nieuwe risico’s, dat ze passende instructies en begeleidingsmaatregelen moeten verschaffen voor een redelijke garantie op de naleving van die instructies”, aldus vertelt Luc De Moor.
“Zo moeten werknemers bijvoorbeeld geleerd worden dat het voertuig ook actief kan zijn, zelfs wanneer er geen motorgeluid is. Er kunnen voertuigonderdelen plots bewegen of de verbrandingsmotor kan aanslaan.”
“De nieuwe motoren, tanks en batterijen bevatten vaak ongekende onderdelen waarop andere demontageprocedures van toepassing zijn. Als de procedures van de fabrikant worden toegepast, zijn deze voertuigen niet gevaarlijker dan de klassieke auto’s.”
Uiteraard is er een enorm gevarieerd aanbod en is de impact voor de gebruiker of de hersteller afhankelijk van het aanwezige systeem.
1. Wagen eerst activeren
Terwijl je bij een “klassiek” voertuig gewoon de motor start, moet je bij de meeste hybride en alle elektrische voertuigen de wagen eerst “activeren”. Als de wagen actief staat, kan ermee gereden worden. Indien er nog een verbrandingsmotor aanwezig is, zal deze draaien wanneer de wagen acht dat dit nodig is. Uiteraard heeft dit gevolgen voor het gebruik en voor omstanders die niet noodzakelijk horen dat een wagen actief wordt.
2. Ze zijn zeer stil
Motorgeluid ontbreekt dikwijls, dat maakt veel van deze nieuwe voertuigen erg stil. Op het vlak van veiligheid ten opzichte van andere weggebruikers is dit uiteraard een aandachtspunt. Ook de technische evolutie van “klassieke” voertuigen heeft er trouwens toe geleid dat ook deze veel stiller zijn geworden.
3. Comfortabeler rijden
Tegelijk is het lage rijgeluid van elektrische en hybride wagens enorm comfortabel voor de gebruiker: je zal na een lange rit minder vermoeid uit je wagen stappen, en zal merken dat je de radio plots veel zachter zet.
4. Een ontladen elektrische batterij bevat nog veel energie
Een klassieke brandstoftank is vol of leeg. Van leeg naar vol gaat snel, en van vol naar leeg levert veel actieradius op. Een elektrische accu is niet vol of leeg, maar geladen of ontladen. Daarbij verloopt het laden trager dan een brandstoftank vullen, en levert het ontladen minder actieradius op.
Dit heeft een grote invloed op het gebruik van het voertuig. Het gebruik is helemaal anders dan een klassieke wagen. Je moet er aan denken van op tijd de batterij te laden. Activiteiten zoals een ‘jumpstart’, het aan duwen, snel een accuutje wisselen enz. zijn niet meer van toepassing. Ook is het zo dat er geen brandstof meer aanwezig is in een lege brandstoftank, een ontladen elektrische batterij daarentegen bevat nog erg veel energie.
5. Lees altijd eerst het instructieboekje
Voor het slepen van een wagen geldt altijd: lees eerst het instructieboekje (eigenlijk geldt dit voor bijna alles dat je wil doen met een elektrische of hybride wagen). Maar op het vlak van slepen bij een storing is dit zeker een must: het zou namelijk kunnen gebeuren dat je zomaar ongewild elektriciteit begint op te wekken.
6. Zoals een automatische versnellingsbak
Deze wagentypes zijn weliswaar voorzien van enorm complexe aandrijfsystemen en -strategieën, maar ze zijn in gebruik juist enorm eenvoudig. Hybride of elektrisch aangedreven voertuigen werken gelijkaardig als voertuigen met een automatische versnellingsbak, en zijn dus zeer gebruiksvriendelijk. Bij sommige types komt de werking zelfs overeen met een continu variabele versnellingsbak: dat zorgt voor een andere sensatie tijdens het accelereren.
(mr)
Alle werknemers met een buitenfunctie, die een auto het meest nodig hebben, worden het zwaarst getroffen door de nieuwe regels van de regering Di Rupo.
Hoe meer beroepskilometers iemand doet, hoe minder interessant een bedrijfswagen.
Extralegale voordelen zijn in ons land zeer populair. Uit het Jobat loononderzoek blijkt dat werknemers gemiddeld genieten van 4 extralegale voordelen.
Sinds de extra belastingen op bedrijfswagens komen leasemaatschappijen met de meest creatieve oplossingen voor de dag.
Is de werkgever wel verplicht om alle werknemers opdezelfde manier uit te betalen? En dus iedereen dezelfde extralegale voordelen te geven? Wij zochten het uit.
Het maandelijkse bedrag van je wettelijke pensioen wordt bepaald door het loon dat je tijdens je loopbaan ontvangen hebt én het aantal jaren dat je gewerkt hebt.
Ook al brengen we een derde van ons leven al slapend door, toch besteden we er niet zo gek veel aandacht aan. Dat is wel aan het veranderen...
zo groot is de kans dat een e-mail leugens bevat...
Een arts verdient in België gemiddeld 4.970 euro bruto per maand. Daarmee is hij duidelijk de beste verdiener in de gezondheidszorg.