Heb jij een salaris- of functiewagen?
Het aandeel bedrijfswagens stagneert voor het eerst in jaren. Dat blijkt uit een analyse van SD Worx bij 1,2 miljoen werknemers in de privésector.
Als kind was ik niet van het raam weg te slaan als de vuilniskar eraan kwam. Sensatie: het was de grootste wagen die door onze straat in Zwijndrecht reed. En dan die grote, sterke mannen die met veel flair de vuilzakken in de muil van de vrachtwagen zwierden. Als ze hun mouwen hadden opgestroopt, kon je hun spieren zien. Echte venten waren dat. Als ietwat mollig kind droomde ik van zo’n atletisch lichaam.
De beste job had de chauffeur, zo leek me. Hij mocht niet te traag, maar zeker ook niet te snel rijden. Hij had de tijd om rond te kijken. Soms hadden we oogcontact. Ik hoopte vurig dat hij in mijn blik mijn respect voor hem zag. Tegenwoordig wordt in mijn buurt het afval ’s nachts opgehaald. Bijzonder jammer: de kinderen van nu wordt een schouwspel ontnomen. Op die manier verdwijnt er een stukje erfgoed.
Door de ogen van een volwassene lijkt het een pak minder sexy. Als ik nu achter een vuilniswagen hang en daardoor opgehouden word, klaag ik steen en been. De affiches die sinds kort in Antwerpen hangen, hebben gelukkig weer mijn ogen geopend. Bij het portret van een vuilnisman staat: “Elke dag haal ik drie ton op”. Mensen onderschatten dit beroep. Net als dat van straatveger trouwens. Een tijdje geleden was het feest in mijn straat. Op het einde van de dag was ze bedolven onder het zand. De ochtend erop was alle troep verdwenen. Straatvegers en vuilnismannen ruimen onze rotzooi op. Wat als die mensen niet zouden bestaan?
Vlamingen willen niet meer door weer en wind achter de vuilniskar lopen. Zoals met heel wat banen die minder gewaardeerd worden, nemen de migranten het over. Ik sprak laatst een autochtone taxichauffeur in Brussel. “Ik ben een van de laatste Belgen die dit doet”, zei hij. “Vijftien jaar geleden kwamen de Turken, daarna de Oost-Europeanen en nu is het de beurt aan de Afrikanen.” De gastarbeiders die hier al lang zijn, bedanken nu ook al voor jobs als taxichauffeur of vuilnisman. Toch blijft mijn respect voor mensen die letterlijk hard werken groot. Uiteraard ben ik ook wel eens moe van de stress, maar fysiek zie ik nooit af. Ik ben al een wrak als ik enkele uren heb verbouwd, stel je voor.
16 juli 2009Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Het aandeel bedrijfswagens stagneert voor het eerst in jaren. Dat blijkt uit een analyse van SD Worx bij 1,2 miljoen werknemers in de privésector.
De bouwsector kampt al jaren met personeelstekorten. Kan duaal leren - de schoolbanken afwisselen met praktische ervaring op de werf - een oplossing bieden?
Zijn er qua diversiteit op het werk grote verschillen tussen werkgevers en werknemers? In het beleid niet echt, maar in de praktijk op de werkvloer vaak wel.
Tussen de feestdagen door is het niet altijd gemakkelijk om gefocust te blijven op het werk. 8 tips om productief te blijven tijdens de kerstperiode ...
Aurore Innebeer is ploegleider bij Unilin Flooring in Avelgem. Ze woont in Frankrijk en is Franstalig, maar voelt zich volledig thuis bij Unilin.
Wat zijn de meest populaire jobs in de functiecategorie verkoop?
Een werkgever mag communiceren over het eventuele vertrek of ontslag van een medewerker. Maar die informatie moet ook minimaal blijven!
Er zijn verschillende manieren om je ervaringen en vaardigheden te bundelen in een cv. Ziehier 3 voorbeeld cv's ...
Ook de agrarische sector springt volop mee op de kar van de digitalisering. Landbouwexpert Arvesta is op dit vlak een voorloper.