Hoe lang zijn we gemiddeld onderweg naar ons werk?
Gemiddeld legt een werknemer in Vlaanderen 22,9 km af om van/naar zijn/haar werk te pendelen en doet hij/zij daar gemiddeld 40,8 minuten over...
Wie had gedacht dat de coronacrisis en het vele verplichte/aanbevolen telewerken voor een lager aantal bedrijfswagens ging zorgen, is eraan voor de moeite. Uit een berekening van het onafhankelijk onderzoeksbureau Jato Dynamics blijkt dat er eind oktober 2021 zelfs zeven (7) méér bedrijfsauto’s werden ingeschreven dan in dezelfde periode in 2020.
Concreet: in de eerste 10 maanden van 2021 werden exact 190.873 auto’s geregistreerd op naam van een onderneming (exclusief zelfstandigen). Dit komt neer op zo’n 56,4% van de nieuwe auto’s.
Een bedrijfswagen is en blijft fiscaal interessant voor zowel de werkgever als de werknemer, al wordt het fiscaal voordeel in de toekomst wel wat aangepast. Zo heeft de regering De Croo beslist dat het fiscale voordeel voor bedrijfswagens op fossiele brandstof vanaf 1 januari 2026 verdwijnt (zie regeerakkoord, p. 60). Daarna zullen alleen nog emissievrije bedrijfswagens (bv. elektrische wagens) kunnen genieten van een fiscaalvriendelijk regime, al wordt de fiscale aftrekbaarheid van elektrische auto’s tussen 2027 en 2031 wel afgebouwd tot 67,5%.
Enkel nog elektrische bedrijfswagens? 8 vragen beantwoord
Ter info: bedrijfswagens op fossiele brandstof die nog in 2022 worden besteld, kunnen nog genieten van het huidig fiscaal voordeel, voor gelijkaardige bedrijfswagens die tussen juli 2023 en december 2025 worden besteld, geldt een overgangsregeling.
Ook wordt de CO2-bijdrage van bedrijfswagens (= bijdrage op het gebruik van een bedrijfswagen voor persoonlijke doeleinden, dit wordt betaald door de werkgever) vanaf 2028 opgetrokken waardoor het voor de werkgever minder interessant is om nog een firmawagen aan te bieden aan hun werknemers.
Lees ook: Bedrijfswagen blijft cruciaal in aantrekken werknemers
Desondanks blijft de firmawagen nog behoorlijk populair. Dit is de top 20 met de meest populaire automerken die in 2021 als bedrijfswagen werden ingeschreven.
Merk | Aantal wagens | Aandeel | |
---|---|---|---|
1. | BMW | 26.700 | 13,99% |
2. | Mercedes | 18.719 | 9,81% |
3. | Audi | 18.589 | 9,74% |
4. | Volkswagen | 17.716 | 9,28% |
5. | Peugeot | 14.222 | 7,45% |
6. | Volvo | 10.007 | 5,24% |
7. | Opel | 9.911 | 5,19% |
8. | Skoda | 9.430 | 4,94% |
9. | Renault | 8.424 | 4,41% |
10. | Ford | 6.467 | 3,39% |
11. | Citroën | 6.448 | 3,38% |
12. | Hyundai | 5.571 | 2,92% |
13. | Toyota | 4.953 | 2,59% |
14. | Fiat | 4.010 | 2,10% |
15. | Mini | 3.439 | 1,80% |
16. | Seat | 3.366 | 1,76% |
17. | Dacia | 3.165 | 1,66% |
18. | Kia | 2.933 | 1,54% |
19. | Nissan | 2.157 | 1,13% |
20. | Tesla | 2.056 | 1,08% |
(fd) - Bron: Jato Dynamics
24 december 2021Wie had gedacht dat de coronacrisis en het vele verplichte/aanbevolen telewerken voor een lager aantal bedrijfswagens ging zorgen, is eraan voor de moeite. Uit een berekening van het onafhankelijk onderzoeksbureau Jato Dynamics blijkt dat er eind oktober 2021 zelfs zeven (7) méér bedrijfsauto’s werden ingeschreven dan in dezelfde periode in 2020.
Concreet: in de eerste 10 maanden van 2021 werden exact 190.873 auto’s geregistreerd op naam van een onderneming (exclusief zelfstandigen). Dit komt neer op zo’n 56,4% van de nieuwe auto’s.
Een bedrijfswagen is en blijft fiscaal interessant voor zowel de werkgever als de werknemer, al wordt het fiscaal voordeel in de toekomst wel wat aangepast. Zo heeft de regering De Croo beslist dat het fiscale voordeel voor bedrijfswagens op fossiele brandstof vanaf 1 januari 2026 verdwijnt (zie regeerakkoord, p. 60). Daarna zullen alleen nog emissievrije bedrijfswagens (bv. elektrische wagens) kunnen genieten van een fiscaalvriendelijk regime, al wordt de fiscale aftrekbaarheid van elektrische auto’s tussen 2027 en 2031 wel afgebouwd tot 67,5%.
Enkel nog elektrische bedrijfswagens? 8 vragen beantwoord
Ter info: bedrijfswagens op fossiele brandstof die nog in 2022 worden besteld, kunnen nog genieten van het huidig fiscaal voordeel, voor gelijkaardige bedrijfswagens die tussen juli 2023 en december 2025 worden besteld, geldt een overgangsregeling.
Ook wordt de CO2-bijdrage van bedrijfswagens (= bijdrage op het gebruik van een bedrijfswagen voor persoonlijke doeleinden, dit wordt betaald door de werkgever) vanaf 2028 opgetrokken waardoor het voor de werkgever minder interessant is om nog een firmawagen aan te bieden aan hun werknemers.
Lees ook: Bedrijfswagen blijft cruciaal in aantrekken werknemers
Desondanks blijft de firmawagen nog behoorlijk populair. Dit is de top 20 met de meest populaire automerken die in 2021 als bedrijfswagen werden ingeschreven.
Merk | Aantal wagens | Aandeel | |
---|---|---|---|
1. | BMW | 26.700 | 13,99% |
2. | Mercedes | 18.719 | 9,81% |
3. | Audi | 18.589 | 9,74% |
4. | Volkswagen | 17.716 | 9,28% |
5. | Peugeot | 14.222 | 7,45% |
6. | Volvo | 10.007 | 5,24% |
7. | Opel | 9.911 | 5,19% |
8. | Skoda | 9.430 | 4,94% |
9. | Renault | 8.424 | 4,41% |
10. | Ford | 6.467 | 3,39% |
11. | Citroën | 6.448 | 3,38% |
12. | Hyundai | 5.571 | 2,92% |
13. | Toyota | 4.953 | 2,59% |
14. | Fiat | 4.010 | 2,10% |
15. | Mini | 3.439 | 1,80% |
16. | Seat | 3.366 | 1,76% |
17. | Dacia | 3.165 | 1,66% |
18. | Kia | 2.933 | 1,54% |
19. | Nissan | 2.157 | 1,13% |
20. | Tesla | 2.056 | 1,08% |
(fd) - Bron: Jato Dynamics
24 december 2021Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Gemiddeld legt een werknemer in Vlaanderen 22,9 km af om van/naar zijn/haar werk te pendelen en doet hij/zij daar gemiddeld 40,8 minuten over...
De fiets is populairder dan ooit. Niet alleen om in het weekend een tochtje door de velden of langs het kanaal te maken, maar ook om naar kantoor te rijden.
Waar je werkt en hoe je naar je werk gaat, is voor iedereen anders. Net als hoe je dat ervaart. Jouw score achterhaal je via het Jobat Mobiliteitskompas.
Hoe is het met jouw woon-werk mobiliteit gesteld? Doe de test en bereken jouw persoonlijke mobiliteitsscore!
Slechts 0,011% van de werknemers die potentieel in aanmerking kwamen, hebben voorlopig al gekozen voor het mobiliteitsbudget.
Niemand zegt nee tegen een mooie loonbrief, maar geld is het niet enige dat telt. De bedrijfswagen blijft een overtuigingsmiddel om talent binnen te halen.
De verdere elektrificatie van het bedrijfswagenpark raakt in een stroomversnelling. Wat zijn de gevolgen voor werknemers, en wat als je geen bedrijfswagen wil?
Welke bedrijfswagen is het voordeligst en hoe kies je de beste bedrijfswagen? Een woordje uitleg...
Welk transportmiddel gebruiken Vlamingen het meest voor hun woon-werkverkeer? Wie maakt gebruik van de meest optimale oplossing?
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Niemand zegt nee tegen een mooie loonbrief, maar geld is het niet enige dat telt. De bedrijfswagen blijft een overtuigingsmiddel om talent binnen te halen.
Slechts 0,011% van de werknemers die potentieel in aanmerking kwamen, hebben voorlopig al gekozen voor het mobiliteitsbudget.
Hoe is het met jouw woon-werk mobiliteit gesteld? Doe de test en bereken jouw persoonlijke mobiliteitsscore!
De fiets is populairder dan ooit. Niet alleen om in het weekend een tochtje door de velden of langs het kanaal te maken, maar ook om naar kantoor te rijden.
De verdere elektrificatie van het bedrijfswagenpark raakt in een stroomversnelling. Wat zijn de gevolgen voor werknemers, en wat als je geen bedrijfswagen wil?
Waar je werkt en hoe je naar je werk gaat, is voor iedereen anders. Net als hoe je dat ervaart. Jouw score achterhaal je via het Jobat Mobiliteitskompas.
Welk transportmiddel gebruiken Vlamingen het meest voor hun woon-werkverkeer? Wie maakt gebruik van de meest optimale oplossing?
Welke bedrijfswagen is het voordeligst en hoe kies je de beste bedrijfswagen? Een woordje uitleg...
Gemiddeld legt een werknemer in Vlaanderen 22,9 km af om van/naar zijn/haar werk te pendelen en doet hij/zij daar gemiddeld 40,8 minuten over...