Auto nog populairder als extralegaal voordeel
Op vijf jaar tijd is het aantal werknemers dat kan terugvallen op een bedrijfswagen met bijna 10 procent toegenomen.
“In de tweede jaarhelft van 2022 waren 2 op de 3 bestelde wagens voorzien van een stekker. Door de fiscaliteit die vanaf medio 2023 elke nieuwe wagen die niet volledig elektrisch rijdt afstraft, zal een battery electric vehicle, kortweg BEV, nog meer gekozen worden”, zegt Yves Ceurstemont, Head of Arval Mobility Observatory Belgium. De absolute favoriet bij wie in 2022 een nieuwe bedrijfswagen mocht bestellen, is de plug-inhybride BMW X1 PHEV.
Zeven elektrische SUV’s, twee plug-inhybride SUV’s en één compacte wagen met verbrandingsmotor. Zo zag de top 10 van de meest bestelde bedrijfswagens tijdens de eerste helft van 2022 eruit bij marktleider Arval. Maar een eindsprint van een aantal plug-inhybrides en modellen met een hybride of klassieke aandrijving maakt dat de eindbalans voor 2022 er iets minder ‘volledig elektrisch’ uitziet.
Desalniettemin zal het overgrote deel van de in 2022 bestelde bedrijfswagens - die pas dit jaar ingeschreven zullen worden door de huidige levertermijnen - aan de stekker gaan. Klassieke aandrijvingen (benzine en diesel) waren namelijk in de tweede helft van 2022 goed voor een derde van alle bestellingen bij marktleider Arval, de volledig elektrische wagens voor zo’n 30% en de plug-inhybrides – dankzij hun eindsprint – voor ongeveer 35%.
Lees: Bedrijfswagen blijft cruciaal in aantrekken werknemers
Heel wat bedrijfswagenrijders gingen vanaf medio 2022 overstag voor de nieuwste versie van de BMW X1 PHEV (plug-inhybride), net zoals ze het hele jaar heel vaak kozen voor de volledig elektrische SUV’s Volkswagen ID.4 en Mercedes EQA.
Top van 2022 | Voertuig | Positie in eerste helft 2022 |
---|---|---|
1. | BMW X1 PHEV | / |
2. | VW ID.4 BEV | 10 |
3. | Mercedes EQA BEV | 1 |
4. | Peugeot 308 SW | / |
5. | Volvo XC40 BEV | 7 |
6. | Volvo XC40 PHEV | 5 |
7. | BMW iX3 BEV | 3 |
8. | BMW 1-reeks | / |
9. | Audi Q3 SB PHEV | / |
10. | Mercedes EQ8 BEV | 9 |
“De BMW X1 was in het verleden al een favoriet onder de bedrijfswagenbezitters en is in deze nieuwe versie met een lage CO2-uitstoot (slechts 23 gram) een plug-inhybride SUV die op fiscaal vlak, voor zowel de bedrijven qua aftrekbaarheid als voor werknemers qua VAA (Voordeel Alle Aard), quasi even goed scoort als een volledig elektrische wagen. Let wel op dat je de nodige laaddiscipline hebt en niet te vaak enkel de verbrandingsmotor aanspreekt. Daarnaast is het geen verrassing dat de andere twee op het podium ook SUV’s zijn, wat mondiaal gezien het populairste type wagen blijft”, aldus Yves Ceurstemont, Head of Arval Mobility Observatory Belgium.
Ontdek: Wordt jouw bedrijfswagen elektrisch?
Twee auto’s met een klassieke verbrandingsmotor slopen tijdens de laatste jaarhelft de top 10 binnen: de Peugeot 308, de enige break in de ranglijst, en de BMW 1-reeks, de enige compacte middenklasser.
“Voor de Peugeot 308 SW en de BMW 1- reeks geldt dat er in hun segment nog maar weinig geëlektrificeerde alternatieven waren, al hebben een aantal merken stilaan een break met stekker in hun aanbod”, weet Yves Ceurstemont van Arval. “Tijdens de tweede helft van 2022 zagen we bijvoorbeeld al bepaalde types van volledig elektrische sedans qua bestelaantallen stijgen. Eenmaal de elektrificatie, waarbij de constructeurs eerst focusten op de populaire SUV’s, nog meer doorsijpelt naar de andere wagentypes, zal dat op termijn ook in de cijfers en op de weg te zien zijn.”
Enkel nog elektrische bedrijfswagens? 8 vragen beantwoord
Goed om weten: per 1 januari 2023 ging een eerste wijziging van kracht in bedrijfswagenfiscaliteit. Voortaan is de brandstof voor een bestelde plug-inhybride immers niet langer voor 100%, maar slechts voor de helft aftrekbaar. Het grootste kantelpunt ligt echter op 1 juli 2023. Voor nieuw bestelde personenwagens mét CO2-uitstoot zullen werkgevers vanaf dan een veelvoud van de CO2-taks betalen. Bovendien daalt de fiscale aftrekbaarheid van deze wagen vanaf 2025 geleidelijk naar 0% in 2028.
Daarom verwacht Arval een ‘gesplitst’ besteljaar 2023 waarbij de eerste helft grote gelijkenissen zal vertonen met de tweede helft van het afgelopen jaar, maar waar bedrijven en werknemers vanaf komende zomer in nog grotere getale zullen switchen naar BEV’s (battery electric vehicles) vanwege de fiscaliteit.
“Voor zover correct gebruikt kan een PHEV (plug-inhybride) bestellen nog tot 31 juni 2023 een interessante optie zijn”, besluit Yves Ceurstemont van Arval. “Door de lage CO2-uitstoot kennen ze een gunstige fiscale aftrek en dito VAA (Voordeel Alle Aard). Vanaf 1 juli 2023 volgt de fiscale afstraffing van alle bedrijfswagens die nog C02 uitstoten. Het is dus een no-brainer dat er nog veel meer stekkerwagens besteld zullen worden de komende 12 maanden.”
Checklist: Alle extralegale voordelen op een rij
(yc/hs/kv) - Bron: Arval Belgium
18 januari 2023“In de tweede jaarhelft van 2022 waren 2 op de 3 bestelde wagens voorzien van een stekker. Door de fiscaliteit die vanaf medio 2023 elke nieuwe wagen die niet volledig elektrisch rijdt afstraft, zal een battery electric vehicle, kortweg BEV, nog meer gekozen worden”, zegt Yves Ceurstemont, Head of Arval Mobility Observatory Belgium. De absolute favoriet bij wie in 2022 een nieuwe bedrijfswagen mocht bestellen, is de plug-inhybride BMW X1 PHEV.
Zeven elektrische SUV’s, twee plug-inhybride SUV’s en één compacte wagen met verbrandingsmotor. Zo zag de top 10 van de meest bestelde bedrijfswagens tijdens de eerste helft van 2022 eruit bij marktleider Arval. Maar een eindsprint van een aantal plug-inhybrides en modellen met een hybride of klassieke aandrijving maakt dat de eindbalans voor 2022 er iets minder ‘volledig elektrisch’ uitziet.
Desalniettemin zal het overgrote deel van de in 2022 bestelde bedrijfswagens - die pas dit jaar ingeschreven zullen worden door de huidige levertermijnen - aan de stekker gaan. Klassieke aandrijvingen (benzine en diesel) waren namelijk in de tweede helft van 2022 goed voor een derde van alle bestellingen bij marktleider Arval, de volledig elektrische wagens voor zo’n 30% en de plug-inhybrides – dankzij hun eindsprint – voor ongeveer 35%.
Lees: Bedrijfswagen blijft cruciaal in aantrekken werknemers
Heel wat bedrijfswagenrijders gingen vanaf medio 2022 overstag voor de nieuwste versie van de BMW X1 PHEV (plug-inhybride), net zoals ze het hele jaar heel vaak kozen voor de volledig elektrische SUV’s Volkswagen ID.4 en Mercedes EQA.
Top van 2022 | Voertuig | Positie in eerste helft 2022 |
---|---|---|
1. | BMW X1 PHEV | / |
2. | VW ID.4 BEV | 10 |
3. | Mercedes EQA BEV | 1 |
4. | Peugeot 308 SW | / |
5. | Volvo XC40 BEV | 7 |
6. | Volvo XC40 PHEV | 5 |
7. | BMW iX3 BEV | 3 |
8. | BMW 1-reeks | / |
9. | Audi Q3 SB PHEV | / |
10. | Mercedes EQ8 BEV | 9 |
“De BMW X1 was in het verleden al een favoriet onder de bedrijfswagenbezitters en is in deze nieuwe versie met een lage CO2-uitstoot (slechts 23 gram) een plug-inhybride SUV die op fiscaal vlak, voor zowel de bedrijven qua aftrekbaarheid als voor werknemers qua VAA (Voordeel Alle Aard), quasi even goed scoort als een volledig elektrische wagen. Let wel op dat je de nodige laaddiscipline hebt en niet te vaak enkel de verbrandingsmotor aanspreekt. Daarnaast is het geen verrassing dat de andere twee op het podium ook SUV’s zijn, wat mondiaal gezien het populairste type wagen blijft”, aldus Yves Ceurstemont, Head of Arval Mobility Observatory Belgium.
Ontdek: Wordt jouw bedrijfswagen elektrisch?
Twee auto’s met een klassieke verbrandingsmotor slopen tijdens de laatste jaarhelft de top 10 binnen: de Peugeot 308, de enige break in de ranglijst, en de BMW 1-reeks, de enige compacte middenklasser.
“Voor de Peugeot 308 SW en de BMW 1- reeks geldt dat er in hun segment nog maar weinig geëlektrificeerde alternatieven waren, al hebben een aantal merken stilaan een break met stekker in hun aanbod”, weet Yves Ceurstemont van Arval. “Tijdens de tweede helft van 2022 zagen we bijvoorbeeld al bepaalde types van volledig elektrische sedans qua bestelaantallen stijgen. Eenmaal de elektrificatie, waarbij de constructeurs eerst focusten op de populaire SUV’s, nog meer doorsijpelt naar de andere wagentypes, zal dat op termijn ook in de cijfers en op de weg te zien zijn.”
Enkel nog elektrische bedrijfswagens? 8 vragen beantwoord
Goed om weten: per 1 januari 2023 ging een eerste wijziging van kracht in bedrijfswagenfiscaliteit. Voortaan is de brandstof voor een bestelde plug-inhybride immers niet langer voor 100%, maar slechts voor de helft aftrekbaar. Het grootste kantelpunt ligt echter op 1 juli 2023. Voor nieuw bestelde personenwagens mét CO2-uitstoot zullen werkgevers vanaf dan een veelvoud van de CO2-taks betalen. Bovendien daalt de fiscale aftrekbaarheid van deze wagen vanaf 2025 geleidelijk naar 0% in 2028.
Daarom verwacht Arval een ‘gesplitst’ besteljaar 2023 waarbij de eerste helft grote gelijkenissen zal vertonen met de tweede helft van het afgelopen jaar, maar waar bedrijven en werknemers vanaf komende zomer in nog grotere getale zullen switchen naar BEV’s (battery electric vehicles) vanwege de fiscaliteit.
“Voor zover correct gebruikt kan een PHEV (plug-inhybride) bestellen nog tot 31 juni 2023 een interessante optie zijn”, besluit Yves Ceurstemont van Arval. “Door de lage CO2-uitstoot kennen ze een gunstige fiscale aftrek en dito VAA (Voordeel Alle Aard). Vanaf 1 juli 2023 volgt de fiscale afstraffing van alle bedrijfswagens die nog C02 uitstoten. Het is dus een no-brainer dat er nog veel meer stekkerwagens besteld zullen worden de komende 12 maanden.”
Checklist: Alle extralegale voordelen op een rij
(yc/hs/kv) - Bron: Arval Belgium
18 januari 2023Op vijf jaar tijd is het aantal werknemers dat kan terugvallen op een bedrijfswagen met bijna 10 procent toegenomen.
De voorbije vijf jaar is het aantal extralegale voordelen waar werknemers op kunnen rekenen met zowat 9 procent toegenomen.
Vorig jaar werden er in ons land drie keer meer 100 procent elektrische bedrijfswagens besteld. Koning diesel wankelt als marktleider op zijn troon.
De verdere elektrificatie van het bedrijfswagenpark raakt in een stroomversnelling. Wat zijn de gevolgen voor werknemers, en wat als je geen bedrijfswagen wil?
Vanaf 1 januari 2021 worden bedrijfswagens duurder… maar ook milieuvriendelijker. Hoe komt dat en wat betekent dit voor jou?
Jobinhoud en locatie zijn de belangrijkste criteria wanneer jongeren een job kiezen. Een bedrijfswagen hoeft blijkbaar niet echt.
De brandstofprijzen schoten de laatste weken drastisch de hoogte in. Wat zijn de gevolgen voor werknemers met bedrijfswagens en/of een onbeperkte tankkaart?
Niet helemaal tevreden met je loon? Waarschijnlijk verdien je meer dan het cijfer dat op je loonbrief staat...
Niemand zegt nee tegen een mooie loonbrief, maar geld is het niet enige dat telt. De bedrijfswagen blijft een overtuigingsmiddel om talent binnen te halen.
De brandstofprijzen schoten de laatste weken drastisch de hoogte in. Wat zijn de gevolgen voor werknemers met bedrijfswagens en/of een onbeperkte tankkaart?
Vanaf 1 januari 2021 worden bedrijfswagens duurder… maar ook milieuvriendelijker. Hoe komt dat en wat betekent dit voor jou?
De voorbije vijf jaar is het aantal extralegale voordelen waar werknemers op kunnen rekenen met zowat 9 procent toegenomen.
Niemand zegt nee tegen een mooie loonbrief, maar geld is het niet enige dat telt. De bedrijfswagen blijft een overtuigingsmiddel om talent binnen te halen.
Vorig jaar werden er in ons land drie keer meer 100 procent elektrische bedrijfswagens besteld. Koning diesel wankelt als marktleider op zijn troon.
Op vijf jaar tijd is het aantal werknemers dat kan terugvallen op een bedrijfswagen met bijna 10 procent toegenomen.
De verdere elektrificatie van het bedrijfswagenpark raakt in een stroomversnelling. Wat zijn de gevolgen voor werknemers, en wat als je geen bedrijfswagen wil?
Jobinhoud en locatie zijn de belangrijkste criteria wanneer jongeren een job kiezen. Een bedrijfswagen hoeft blijkbaar niet echt.
Niet helemaal tevreden met je loon? Waarschijnlijk verdien je meer dan het cijfer dat op je loonbrief staat...