Gelukkig op het werk
Vorige

1 van 1035

Volgende
Volgend artikel:

Ben jij een optimist? Doe de test

Checklist: is jouw werkgever bekommerd om jouw welzijn?

werknemer welzijn
Niet de cijfers, eigenlijk ook niet de klanten, maar gezonde en gelukkige medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal voor een organisatie. Dat is de basisstelling van Ann De Bisschop in haar boek ‘Wellbeing = winst’. Met deze zeven pijlers of checks voor een proactief wellbeingbeleid.

Een beleid rond wellbeing gaat over structurele zorg voor het welzijn van mensen in een organisatie, vandaag en morgen. Dat is dus breed, want wellbeing is (veel) meer dan het klassieke personeelsfeestje, gratis fruit of yoga op kantoor. Het gaat om gezondheid op diverse niveaus, maar ook over autonomie, empathisch leiderschap, ontwikkeling en feedback. Een gedeelde verantwoordelijkheid: werknemers staan in voor hun eigen welzijn, maar ook werkgevers met deze zeven onderdelen.

1. Cultuur en waarden

Daar begint het mee. Mensen kiezen hun werkgever op basis van wat de missie en waarden van de werkgever voor hen kunnen betekenen. “Een cruciaal element in je employer branding”, stelt Ann De Bisschop in haar boek. Mensen willen hun tijd besteden aan dingen die ze zelf zinvol vinden.

2. Autonomie, betrokkenheid & competentie

Ook wel het ABC van werkgeluk genoemd. Bij autonomie gaat het om het gevoel van vrijheid en zelfbeschikking in een organisatie. Bij betrokkenheid om ergens deel van uit te maken en bij competentie telt het gevoel om zelf iets succesvols te kunnen verwezenlijken. ABC is essentieel voor jouw welbevinden op kantoor.

3. Groeikansen

Welke groei- en opleidingskansen biedt je werkgever je? Hoe investeert hij of zij in jouw competenties? “Veel meer dan over kennis gaat het vandaag over de vaardigheden om jezelf te blijven ontwikkelen.”

4. Mentale balans

Hierbij horen de omstandigheden van de (tele)werkplek. En tegelijk bewaakt de baas mee de privé-werkbalans van de medewerker met onder meer dosering in vergaderingen, een e-mailpolicy en breinrust.

5. Fysieke gezondheid

Werkgevers werken op een gestructureerde en gepaste manier aan de gezondheid en fitheid van hun medewerkers. Zij worden aangespoord om te bewegen en te pauzeren. En kunnen bijvoorbeeld rekenen op ergonomisch meubilair of (lease)fietsen.

6. Sociaal contact

Het gevoel ergens bij te horen, is een belangrijke smaakmaker van werk. Bedrijven laten het werkgeluk groeien als ze hun medewerkers de kans geven om hun gemeenschappelijke band regelmatig te ervaren of als ze hun successen vieren. “Spreek binnen je organisatie over wij en ons, in plaats van ik, jullie en het bestuur”, raadt De Bisschop werkgevers aan.

7. De juiste leiders

Die leider hoeft geen expert te zijn. “Er is veel kans dat je een deskundige betweter leidinggevende maakt, en dat die zijn vroegere baan niet kan loslaten.” Veel meer dan om menselijke vaardigheden gaat leiderschap vandaag om mensen aligneren, motiveren en inspireren. Of zoals Barack Obama ooit zei: ‘je moet blij zijn dat er mensen in je team zitten die slimmer zijn dan jij’. 

(William Visterin) - Wellbeing = winst, Ann De Bisschop, Uitgeverij Pelckmans Pro, 240 pagina’s, ISBN 9789463370660

10 juli 2020
Anderen bekeken ook