Het loon van een metrobestuurder: 1.562 euro netto
Peter Maes (48) uit Dendermonde is metrobestuurder bij MIVB. Jobat vroeg 'm hoeveel hij per maand verdient ...
Op het moment dat ik dit schrijf, is het nog allesbehalve duidelijk wat de dood van Iliaz Tahiraj in Brussel zal veranderen. Minister Milquet stelt meer politieagenten voor, en ruimere bevoegdheden voor het veiligheidspersoneel van de MIVB. De vakbonden aarzelen om hierop in te gaan: zij hebben dit soort beloftes al eerder gehoord, en in ieder geval bieden ze op korte termijn geen oplossing. Het zal nog enkele dagen duren voor er opnieuw bussen rijden.
Waar iedereen het wél over eens lijkt, is dat het probleem verder reikt dan enkel het openbaar vervoer. Er zit iets fout in heel Brussel - sommige commentatoren zeggen: in de samenleving. Harder optreden tegen agressie is dan belangrijk, maar zal altijd maar een laatste redmiddel zijn. Een agent in de buurt kan ook niet meer doen dan het vuur uitdraaien wanneer een situatie het kookpunt bereikt. Dat is al heel wat, maar is het genoeg?
Enkele dagen voor de dodelijke vechtpartij hoorde ik op de radio een interview met historicus Rutger Bregman, die in zijn boek ‘Met de kennis van toen’ actuele problemen probeert op te lossen door naar de geschiedenis te kijken. Bregman vertelde over de zware criminaliteitscijfers die New York teisterden in de jaren tachtig en negentig, en hoe het stadsbestuur het centrum opnieuw leefbaar heeft gemaakt door veel meer te doen dan enkel de zwaarste incidenten aan te pakken. Door consequent alle grafitti te overschilderen, bijvoorbeeld. Door streng te controleren op zwartrijden in de metro - en en passant overtreders te fouilleren om te kijken of zij geen verboden wapens droegen. Door meer straatvegers in te zetten, vooral op momenten waarop mensen hen aan het werk konden zien.
Natuurlijk is Brussel New York niet, maar tijdens dat interview werd het mij pas echt duidelijk hoeveel ook de stad waar ik het grootste deel van mijn tijd doorbreng, gebaat zou zijn bij een paar van deze kleine, bijna onopvallende ingrepen. Een geïsoleerd incident valt nooit uit te sluiten, maar we zouden tenminste de spanning die hier voordurend in de lucht hangt al een klein beetje naar beneden kunnen krijgen.
Dat alles hoorde ik dus vorige week woensdag. Drie dagen vóór de gebeurtenis die nooit meer had mogen zijn dan een banaal verkeersongeval. Ik werd er weemoedig van, van het besef dat er zo veel zou kunnen veranderen met enkele eenvoudige beslissingen en een bestuur dat die beslissingen mogelijk maakt. En toen moest het ergste nog gebeuren.
(sfy)
12 april 2012Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Peter Maes (48) uit Dendermonde is metrobestuurder bij MIVB. Jobat vroeg 'm hoeveel hij per maand verdient ...
Wie pas bij de firma is, moet zich te pletter werken. Wie twintig jaar in dienst is, mag rekenen op begrip en respijt …
Terwijl de godganse loonslavernij het weekend inluidt met bier van hoge gisting rijden de collega’s van Readyfix steevast bedrukt naar huis ...
Precies een kwart van de werknemers zijn ‘nachtuilen’. Voor ruim vier op de tien werknemers heeft de ochtendstond dan weer goud in de mond...
Systematisch overwerken kan stress, moeheid en tegenzin opleveren. Met deze tips vermijd je de negatieve effecten van overmatig overwerk.
Als werknemer ben je best een eeuwige student, want wie levenslang leert en tijdens z'n carrière opleidingen volgt, heeft heel wat troeven achter de hand.
Nu de brandstofmotoren in sneltreinvaart plaats maken voor elektrische aandrijvingen, zou je denken dat de hoogdagen van de automechaniekers geteld zijn. Niets is minder waar!
Rani werkt sinds februari als Communication Officer bij AlphaCredit: “AlphaCredit ondersteunt klanten in hun ecologische transitie”
Ik ben student en werk regelmatig: wat heeft dat als effect op mijn studietoelage?