Loonbrief
Vorige

1 van 91

Volgende
Volgend artikel:

Een aanwervingspremie: hoe werkt dat? En hoeveel hou je over?

Breng je administratie in orde: 4 tips

Bij een wanbetaling is er niet altijd sprake van iemand die geldproblemen heeft. In sommige gevallen ligt een slordige administratie aan de basis. Het kan ook jou overkomen! Dankzij deze tips neem je voor eens en altijd afscheid van een onoverzichtelijke administratie.

1. Ga volledig digitaal

Meer en meer bedrijven springen op de digitale trein en daar kunnen we als consument volop van meegenieten. Dankzij de digitalisering kunnen we bijna alles online afhandelen. Ook die gigantische berg aan paperassen kunnen we reduceren tot eentjes en nulletjes. Zo is het bij bijna alle bedrijven mogelijk om belangrijke documenten uitsluitend digitaal te ontvangen. Sommige energieleveranciers geven bijvoorbeeld een korting op het tarief als je alles digitaal wilt ontvangen. Wie dan weer zijn belastingaangifte voor de eerste keer digitaal invult, krijgt daarna geen papieren aangiftes meer.

De digitale documenten zijn niet enkel goed voor het milieu, maar helpen je ook om je administratie in orde te brengen. Zo kan je op je computer mappen aanmaken waarin je al je documenten netjes bijhoudt. Klopt er bijvoorbeeld iets niet aan je telecomfactuur? Duik snel in het mapje ‘telecomfacturen’ om de vergelijking te maken met de voorgaande facturen die je hebt ontvangen.

Wil je eender waar en op eender welk moment je documenten raadplegen? Geen enkel probleem, via bijvoorbeeld Google Drive kan jij je paperassen uploaden in de cloud. Via een persoonlijk account krijg je dan toegang tot die cloud en al de documenten die je daar bewaart.

2. Stel geen betalingen uit

Doorgaans krijg je een aantal weken om je facturen te betalen. Veel mensen wachten dan tot het laatste moment om al die rekeningen te betalen. Dat brengt verschillende nadelen met zich mee. Om te beginnen loop je het risico dat je plotsklaps een aanzienlijk bedrag moet betalen omdat je de facturen hebt laten opstapelen.

Daarenboven bestaat de kans dat je vergeet om bepaalde facturen te betalen. We raden je daarom aan om met een reminder te werken. Plaats een herinnering in je gsm, of gebruik één van de vele digitale agenda’s die online beschikbaar zijn.

Wie zeker wil zijn dat hij/zij wederkerende kosten, zoals de telecomfacturen, altijd stipt betaalt, kan overwegen om te werken met een domiciliëring of een doorlopende opdracht. Zo wordt het verschuldigde bedrag op een vast tijdstip van je rekening gehaald.

3. Controleer regelmatig je zichtrekening

Om zeker te zijn dat alle betalingen correct verlopen zijn, raden we je aan om regelmatig je zichtrekening te controleren. Je kan dit vrij eenvoudig thuis achter je pc doen, of op de trein met behulp van de app van je bank.

Je kan bovendien alle rekeninguittreksel downloaden en in een aparte map op je computer of in de cloud bewaren. Banken zijn hoe dan ook verplicht om alle transacties die je doet vijf jaar lang bij te houden.

4. Bespaar geld

Eenmaal je administratie volledig in orde is, kan je daar de vruchten van plukken. Alles wordt op tijd betaald, dus je hoeft niet langer bang te zijn dat je plots te maken zal krijgen met bijvoorbeeld aanmaningskosten.

Ook wie een persoonlijke lening afsluit, staat sterker in zijn/haar schoenen als zijn/haar administratie volledig in orde is. Bij zo’n lening moet je immers heel wat documenten kunnen voorleggen, zoals je loonfiches en bewijzen van andere leningen. De banken zullen je een veel nauwkeuriger tarief kunnen geven als je al deze documenten bij je hebt.

(ns) - Bron: TopCompare

4 december 2019
Anderen bekeken ook